"Alle" vil ha helseportal
Danmark har klart det, Tyskland har klart det, England har klart det. Ja, selv svenskene har klart å lage en brukervennlig helseportal med nyttig informasjon. Klarer Norge det samme?
Helse- og omsorgskomiteen fikk overrakt Teknologirådets rapport "Kvalitet i helsevesenet - hva skal vi få vite?"
Direktør i rådet, Tore Tennøe gav en kort presentasjon av rapporten, før ekspertpanelet og politikerne fikk ordet.
Tennøe la vekt på at dette er noe som er gjennomført i land som vi liker å sammenligne oss med. Blant annet Sverige, Danmark, Tyskland og England. Alle ligger foran oss.
- For Norge burde dette være en enkel sak å få til. Vi bor i et land hvor så og si alle har internettilgang og er vant med å bruke datamaskin, sa han.
Slik ser pasientportalen ut i Danmark
Det viktigste av alt
Anne Lise Ryel satt i ekspertpanelet og laget følgende metafor:
- Når jeg skal på ferie bestiller jeg gjerne via nettet. Jeg sjekker ikke bare om stedet jeg skal til har hotell. Jeg er også interessert i å finne det hotellet som passer mine feriebehov best. Jeg sjekker så hva tidligere gjester skriver om hotellet før jeg bestiller. Jeg tror de fleste nordmenn er vant til å hente inn informasjon som vi tar våre valg ut fra, sier hun.
På bagrunn av dette synes Ryel det er et paradoks at vi ikke har samme mulighet til å sjekke kvaliteten på helsetjenester.
- Helse er det området som er viktigst for de fleste av oss, sier hun.
Slik ser pasientportalen ut i Sverige
Vanskelig
Både politiere og ekspertpanel var enig om at den nye helseportalen må bli et bedre tilbud enn hva som finnes i dag.
Likevel var mange av debattantene raske med å fortelle salen at dette var kompliserte saker. Sykehusene har forskjellige journalisystemer som det er vanskelig å få til å snakke sammen. Det ble også uttrykt bekymring rundt det å lage gode nok kvalitetsindikatorer.
Ikke bekymret
Tore Tennøe sa i en kommentar at han ikke var bekymret for at det skulle være vanskelig å finne indikatorer. Han er heller ikke bekymret for å få journalsystemer til å snakke sammen.
- Teknologgien er der. I Sverige har de funnet 137 indikatorer som det tas automatisk uttrekk fra. Begynn jobben, så får vi ta problemene etter hvert.
Slik ser pasientportalen ut i Tyskland
Vil ha det nå
Laila Dåvøy (Krf) var raskt ute med å si at hun vil ha dette nå.
- Vi trenger vel ikke finne opp dette selv. Kan vi ikke overføre de systemene som andre har tatt i bruk i andre land? spurte hun.
Terje Kili i Forbrukerrådet synes det er tris at vi i Norge fremdeles diskuterer dette.
- Det ble vedtatt i 2000 at helseportal skulle lages. Vi sitter altså fremdeles her og diskuterer. Begynn jobben, så tar vi problemene når de dukker opp, sa han.
Kreftpasienter
Helse- og omsorgskomiteens leder, Bent Høie, ønsker også å få en brukervennlig portal opp og gå så snart som mulig.
- Har du får kreftdiagnose og lurer på hvor det er kortest ventelister på behandling, finnes ikke det. Helseministeren sier nemlig at det ikke skal være ventelister på kreftbehandling. Derfor vil ikke myndightene opplyse om hvor lang ventetiden er for kreftpasienter, fortalte Høie.
Les også: Pasienter på nett
Kommentarer