Studenter med norsk som andrespråk mangler nødvendige språkferdigheter
Sykepleierstudentene hadde liten fagforståelse, misforsto instruksjoner og blandet fagterminologi, viser en studie. Derfor bør undervisningen legges opp annerledes.
Sykepleierstudentene hadde liten fagforståelse, misforsto instruksjoner og blandet fagterminologi, viser en studie. Derfor bør undervisningen legges opp annerledes.
Sykepleierstudenter med norsk som andrespråk får faglig hjelp og støtte på akademisk språkkafé i Drammen.
Personer med norsk som andrespråk må kunne studere og utøve sykepleie på en forsvarlig måte i Norge. Da er det viktig at de mestrer språket muntlig og skriftlig i en sykepleiefaglig kontekst.
Å arbeide med fagspråk er særlig viktig i profesjonsutdanninger som sykepleie. Flere institusjoner har satt i verk tiltak for å styrke studentenes språkkompetanse.
Deltakelse på akademisk språkkafé i Porsgrunn gir tre kvinner fra henholdsvis Afghanistan, Gaza og Syria mer enn bare språk.
Utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet skal ikke drive helt elementær norskopplæring, skriver Tanja Vatnås.
Sykepleiere med norsk som førstespråk bruker et større og mer nyansert repertoar i vaktskifterapportene enn andrespråklige. Men de journalfører tallinformasjon nesten likt.
Sykepleier Tonje Thomassen skal sørge for at studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) får en mer profesjonsrettet, praksisnær og yrkesrelevant læring.