Sykepleieres vurdering av relevansen av vitenskapsteori etter to års yrkespraksis
Studien viser at sykepleiere som deltar i fagutvikling, i større grad enn sykepleiere som ikke deltar, opplever vitenskapsteori som relevant for yrkesutøvelsen.
Studien viser at sykepleiere som deltar i fagutvikling, i større grad enn sykepleiere som ikke deltar, opplever vitenskapsteori som relevant for yrkesutøvelsen.
Når vi er på jakt etter en artikkel, er tittelen det første vi leser.
Vi kan bli bedre fagforfattere og engasjere flere lesere ved å ha en lett tilgjengelig form på teksten.
Jeg har et råd til deg. Vær kritisk når du leser pensumtekstene. Still spørsmål og utfordre det som står der. Det vil gjøre deg til en bedre sykepleier. Det vil gjøre sykepleiefaget bedre. Og det vil føre til bedre helsetjenester.
Denne korte artikkelen har til hensikt å tydeliggjøre skillene, men også sammenhengene mellom tema, problemstilling, forskningsspørsmål, hypotese, hensikt og mål.
Studenter og nyutdannede helsesykepleiere møter en hverdag preget av kartleggingsskjemaer. Barn og unge trenger mer oppmerksomt nærvær.
Veiledningsseminarene skal gi faglig påfyll, ivareta praksisveilederne og anerkjenne den avgjørende rollen de spiller i utdanningen av nye sykepleiere.
God praksisveiledning har mye å si for sykepleierstudenter. Et tiltak som er testet i Agder, gjorde at praksisveiledere følte seg mer motivert og bedre forberedt til rollen.
Studien indikerer behov for å øke helsepersonells kunnskaper om smertebehandling av rusmisbrukere innlagt i sykehus.