Læringsutbytte i sykepleiefaglig ledelse etter praksis der sykepleierstudenter overtok ansvaret for en avdeling
Studien indikerer at praksis der sykepleierstudenter overtok ansvaret for en avdeling fremmer læring.
Studien indikerer at praksis der sykepleierstudenter overtok ansvaret for en avdeling fremmer læring.
Veiledning skal bidra til økt bevissthet i yrkesutøvelsen gjennom faglige refleksjoner. Men hva forteller forskningen om nytteverdien?
Ved UiT får førsteårsstudentene veiledning på sykehjem av sisteårsstudentene for å styrke handlingskompetansen i sykepleiefaglig ledelse.
Ved SUS ansettes traineesykepleiere i full stilling og rullerer mellom kirurgisk sengepost og poliklinikk. De får bred erfaring, tett oppfølging og en passende stilling de kan søke på etter endt program.
Universitetet i Oslo vil utradere Norges første høyere sykepleierutdanning og forskning for å spare 4,3 stillinger. Det erhistorieløst, reaksjonært og viser en hårreisende ansvarsfraskrivelse, skriver Marit Kirkevold.
I stedet for å søke oppover i statushierarkiet til vanskelige ord bør vi heller søke nedover til hverdagsspråket. Da øker vi muligheten for at mottakeren får med seg budskapet.
Det er utfordrende for hjemmesykepleiere å kartlegge pasientenes ernæringsmessige risiko fordi retningslinjene ikke tar nok hensyn til den hjemlige arenaen.
Ledere som reflekterer over egne verdier, kan være bedre i stand til å utøve dem.
Det er behov for konkrete eksempler på hvordan man kan gjennomføre kunnskapsbasert praksis.