Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleiepraksis
Artikkelen diskuterer i hvilken grad og på hvilken måte sykepleiere har nytte av medisinske og naturvitenskapelige emner i sin praksis.
Artikkelen diskuterer i hvilken grad og på hvilken måte sykepleiere har nytte av medisinske og naturvitenskapelige emner i sin praksis.
Sykepleierstudenters evne til refleksjon står sentralt i et samarbeidsprosjekt om teamveiledning i Trøndelag.
– Selv etter tre års utdanning er det ikke sikkert sykepleierstudenten har opplevd hjertestans eller sepsis eller stelt et dødt menneske, sier Lill Sverresdatter Larsen. Hun er åpen for mer simulering.
Studentlederen forstår at sykepleierstudentene er frustrerte over halvert sykehuspraksis. Hun tror likevel at de kan klare å oppnå læringsutbyttene ved å ha praksis på sykehjem.
Det er viktig å se farene i makten
man har i sykepleiepraksis.
KBP-modellen bidrar til å forenkle, forklare og underbygge faglige beslutninger og intervensjoner.
Bedre kvalitet og økt sikkerhet er noen av årsakene til Direktoratet for e-helses nye anbefaling om en standardisering av fagterminologien for sykepleieres praksis.
– Sykepleierne må innarbeide arbeidsmåter der de «skanner» fag- og forskningslitteratur for å sikre pasientsikkerhet og kvalitet i tjenesten, skriver forbundslederen.
Ulike tjenesteutøvere i helsetjenesten utveksler og deler informasjon om pasienter. Da er det nødvendig at informasjonen man deler, forstås av dem som skal videreføre tjenestene.