Sykepleie – grenseløs, personlig og truet
Sykepleiere tilpasser seg strukturer og normer i helsetjenesten fremfor å hevde faglige vurderinger. Erfaring vektlegges mer enn vitenskap.
Sykepleiere tilpasser seg strukturer og normer i helsetjenesten fremfor å hevde faglige vurderinger. Erfaring vektlegges mer enn vitenskap.
Verdien av å tenke kritisk og kunnskapsbasert vil øke for sykepleiere etter endt utdanning.
En bevisst satsing på kontinuitet i alle ledd i sykepleierutdanningen er nødvendig for studentens utvikling som menneske og profesjonsutøver. Felles refleksjon skaper kontinuitet mellom teori og praksis og bidrar til en større helhetsforståelse.
Tillater meg etter mange år som underviser og forsker, tidligere i klinisk arbeid til akutt og kritisk syke pasienter, å komme med noen kommentarer til den pågående debatten om kvalitet i sykepleierutdanningen.
Nils Christian Tvedt Karlsen mener sykepleierutdanningen er til fare for pasientsikkerheten og trenger HLR.
Læreboken Grunnleggende sykepleie beveger sykepleiefaget mot fenomenologien. Denne filosofiske driften knyttes ukritisk til tradisjonelle dikotomier hentet fra filosofi og vitenskapsteori.