Ikke gi bort kompetansen din gratis, student
Det å ikke tilby studentene en tariffestet lønnsstige er mildt sagt å leve på godviljen til studenter. De bringer livsviktig fagkompetanse inn i en underbemannet arbeidshverdag.
Det å ikke tilby studentene en tariffestet lønnsstige er mildt sagt å leve på godviljen til studenter. De bringer livsviktig fagkompetanse inn i en underbemannet arbeidshverdag.
Rådet for sykepleieetikk har denne våren mottatt en henvendelse fra en utdanningsinstitusjon med et spørsmål som jeg tenker kan ha allmenn interesse.
Saken omhandler en sykepleiestudent som er muslim og student på bachelor i sykepleie. I studentens første praksis i kommunehelsetjenesten kom det frem at studenten ønsker å reservere seg mot å servere matvarer som inneholder svinekjøtt til beboerne. Det samme gjelder alkoholholdige drikkevarer.
På sykehjemmet der studenten nå er i praksis, tilbys hjemmebrygget øl på søndager, og av og til vin og øl. Dette ønsker ikke studenten å servere og begrunner standpunktet med at det ikke er ønskelig å være i kontakt med svinekjøtt og alkohol grunnet sin bakgrunn og religion.
Gjennom samtale med praksislærer og kontaktsykepleier kommer det frem at studenten ønsker at det legges til rette for at kolleger serverer beboere/pasienter mat med svinekjøtt til de ulike måltider når vedkommende er på jobb. Det er ikke et alternativ for studenten å bruke hansker, slik at vedkommende ikke kommer i kontakt med svinekjøtt.
Praksisstedet hvor studenten er og kontaktsykepleier har tatt opp at de synes dette er vanskelig. De kan tilrettelegge for studenten i denne praksisperioden, men sier det hadde blitt svært problematisk å ansette en sykepleier med tilsvarende krav. Det stilles spørsmål ved om studenten kan bestå sin praksis når vedkommende viser liten grad av refleksjon rundt utfordringene som saken bringer. I refleksjon er studentens svar at man kan utdanne seg til sykepleier selv om man ikke serverer svinekjøtt.
Rådet for sykepleieetikk behandlet denne saken i møtet. Vårt svar, hvor vi tok utgangspunkt i refleksjonsmodell, var at det å servere og tilberede mat til pasienter og beboere anses som en del av sykepleieres oppgaver. Høyskolen er forpliktet til å utdanne og danne sykepleiere slik at de bygger sin etiske praksis på sykepleiens grunnlag og yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
«Grunnlaget for all sykepleie skal være respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. Sykepleie skal bygge på barmhjertighet, omsorg og respekt for menneskerettighetene.» Autorisasjon omfatter dette grunnsynet.
Berørte parter i denne saken blir utdanningsinstitusjonen ved høyskoleansvarlig lærer, som i dette dilemmaet bør rangeres som den mest sentrale part sammen med studenten.
Utdanningsinstitusjonen kan ikke utdanne studenter til en praksis som er på kollisjonskurs med sykepleiens profesjonsetikk. Utdanningsinstitusjonen bør heller ikke utdanne noen til forventninger om reservasjonsrett som faller utenfor gitte rettigheter til å reservere seg. Matservering som består av alminnelig norsk mat gir ikke og bør ikke gi rett til reservasjon. Religionsfrihet og respekt for livssyn, i denne sammenheng muslimsk tro, omfatter ikke matservering og er derfor ikke et omforent relevant argument i denne saken.
Denne saken handler, slik Rådet forstår det, mest om hvorvidt det kan være uetisk for utdanningsinstitusjonen å legge til rette for særvilkår som kan gi denne studenten store problemer i fremtidig yrkesliv. Rådet for sykepleieetikk synes det er prisverdig at praksisfeltet løfter opp saken og tar sitt dannelsesansvar på alvor.
I henvendelsen vi har fått går det frem at studenten viser liten evne til refleksjon omkring sin praksissituasjon. På bakgrunn av studentens holdninger bør studenten få tilbud om modig og tydelig etisk refleksjon. Forventninger bør avklares hvor studentens holdninger og personlig evne til empati bør inngå.
Det bør komme frem at studentens forventninger ikke er forenlige med krav til høyskolens utdanningsforpliktelser og norsk sykepleiepraksis. Sykepleierens forpliktende verdier er sykepleiens grunnlag, og skolen bør basere sin veiledning på disse verdiene.
Men utdanningen vil unngå at studentene har feil forventninger til hva sykepleiere kan reservere seg mot.
Regjeringens krisepakke om mer gjeld er et elendig tilbud, mener NSF Student.
Det er mer enn gratis stæsj å hente ved å melde seg inn i NSF Student, ifølge studentlederne.
Innholdet i prøver og eksamener i medikamentregning varierer fra studiested til studiested. Det vil NSF Student ha en slutt på.
Hver sommer fylles Klækken hotell på Hønefoss opp med sykepleierstudenter: Det er årsmøte i NSF Student.
Det neste året skal Ingvild Berg Lauritsen og Martin Ottesen Wichstad lede NSF Student.
– Praksisstudiene påvirker hvor sykepleierstudenter søker jobb etter endt studie. Derfor må kommunene satse på gode praksisperioder for studentene, og særlig i sykehjem og hjemmesykepleie, skriver Øysteinsson Moe.
Mia Andresen (bildet) og Silje Linnerud skal lede NSF Student det neste året.
Regjeringen innfører krav om 3 i matte og norsk for å studere sykepleie.
– Kjempebra, sier Christian Strømnes, leder i NSF Student.
– Det betyr at regjeringen hører på våre faglige argumenter.