fbpx Ulovlig sexy sykepleier-reklame Hopp til hovedinnhold

Ulovlig sexy sykepleier-reklame

Byggmakker har annonsert på en måte som til forveksling ligner 70-tallets bilreklamer med lettkledde damer på panseret. Bortsett fra at de har brukt en "sykepleier" for å selge en container.

Det er høy Mad men-faktor over annonsen fra Fabel reklamebyrå på oppdrag for Byggmakker Proff, som stod på trykk i nummer fem av fagtidsskriftet Byggmesteren i år: Den viser en hot-lips-variant av en sykepleier i oppkneppet, trang uniform. Den lille hetten på hodet som forsvant på tidlig 70-tall er selvfølgelig med, likeledes Røde-Kors-logoen over armen, så vi virkelig skal skjønne at dette er en sykepleier, ikke en hvilken som helst call-girl. Annonsens tekst forteller at Byggmakker selger en HMS-container som inneholder førstehjelpsutstyr. Det medfølgende utstyr listes opp, etterfulgt av en liten fotnote-stjerne. Den forteller skuffende realitetsorienterende at "*Sykepleier er ekstrautstyr". Om det var et snev av ironi der, faller den med et klask på steingrunn, i hvert fall hos Norsk Sykepleierforbund (NSF).

 

Lovstridig

NSF fikk annonsen tilsendt midt under lønnsforhandlingene i vår, fra et rasende medlem som hadde sett den i mannens fagblad. Den ble sporenstreks klaget inn for Forbrukerombudet som 17. juni slo fast at annonsen er i strid med markedsføringslovens paragraf 2, annet ledd, som setter forbud mot kjønnsdiskriminerende reklame. Her heter det at annonsør eller den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønnets kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.

"Etter vår vurdering gir avbildningen i deres annonse et inntrykk av kvinnen som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang. Kvinnens kropp utnyttes, og det gis uttrykk for en støtende og nedsettende vurdering av kvinnen i strid med likeverdet mellom kjønnene. Det foreligger heller ingen sammenheng mellom kvinneavbildningen og det annonserte produktet", heter det i brevet fra Forbrukerombudet til Byggmakker Norge AS.

 

Taust reklamebyrå

Marlkedsføringslovens paragraf 2 har eksistert siden 9. juni 1978. Hvordan kan det være mulig at et reklamebyrå har sovet så grundig i timen at de ikke har fått med seg en over 30 år gammel lov? Vi ringer Fabel reklamebyrå på Majorstua i Oslo og får snakke med daglig leder, Roger Phil. Men vi får ikke anledning til å spørre.

– Jeg har ikke tenkt å la meg intervjue om saken. Vi har lagt dette bak oss og har tatt Forbrukerombudets anmodning til følge. Byggmakker har trukket reklamen, sier han.

 

- Glimt i øyet

Vi prøver oss hos oppdragsgiveren og får snakke med markedssjefen hos Byggmakker, Henning J. Sørfjord.

– Hvordan går salget av HMS-containere om dagen?

– Det har jeg ingen oversikt over. Han som har det er sykemeldt.

– Hva tenkte du da dere fikk beskjed om at annonsen var lovstridig?

– Byggmakker er opptatt av å følge lovverket, så om vi er enige eller uenige er uinteressant. Vi har stoppet annonsen, det er vel det viktigste å få fram her.

– Hadde dere ikke diskutert annonsen på forhånd?

– Jo, og vi syntes den var snill i utformingen. Den har et glimt-i-øyet-tvist som vi ofte har i reklamene våre.

– Hvorfor kaller dere sykepleieren "ekstrautstyr"?

– Det er vel der glimtet i øyet kommer inn...

– Ble du overrasket over at annonsen viste seg å være lovstridig?

– Vi hadde ikke ventet oss en anmeldelse.

– Hvorfor ikke?

– Fordi vi ikke oppfattet annonsen som lovstridig.

 

Røde Kors skeptiske

Også bruken av logoen til Røde Kors er lovstridig i den nevnte reklamen, ifølge både norsk straffelov og genevekonvensjonen.

- Vi har ikke godkjent bruken av symbolet i denne sammenhengen og ville også ha reagert på annonsen hadde vi visst om den. Det er viktig at Røde kors-emblemet vernes, siden det et beskyttelsessymbol i krig og konflikter. Derfor er det viktig at det også blir respektert i fredstid, slik at folk gjenkjenner symbolet når det trengs, sier Mads Harlem, leder av Folkerettsaksjonen i Røde Kors.

Byggmakker har trukket reklamen.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse