fbpx Samleartikkel: Simulering | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Simulering

Simuleringstrening i sykepleie er det nærmeste studentene kommer virkeligheten uten å skade pasientene. Simulering kan gi verdifull trening utover ordinær praksis, men kan disse to læringsarenaene uten videre erstatte hverandre?

Simulering er mer effektivt med klare mål

Et scenario som skal simuleres, bør planlegges slik at det er realistisk, troverdig og mulig å leve seg inn i.

«Utvidet virkelighet» gir mer realistisk simulering for sykepleierstudenter

Videoer av ansiktsuttrykk og rennende blod ble projisert på en fysisk simuleringsdokke. «Utvidet virkelighet» gir et mer autentisk læringsmiljø.

– Kan simulering bidra til å løse praksisutfordringer?

– Simulering kan møte den politiske ambisjonen om å utdanne flere sykepleiere samtidig som kvaliteten på utdanningen opprettholdes, eller enda bedre – at den bedres, skriver Olaussen, Rolland og Karlemilsdatter.

Foto spesial: Når ECMO svikter

Når en maskin gjør hjertets jobb, kan tekniske problemer bli fatale.

Simulering av truende situasjoner kan gi tryggere sykepleierstudenter

Praksisstudenter er sårbare i møte med aggresjonsproblematikk. Trening på deeskalering er i dag lite integrert i sykepleierutdanningen.

Simulering gjør sykepleier­studenter tryggere på å behandle meningitt

Studenter som lærer å behandle pasienter med meningitt gjennom praktisk øvelse, får økt kunnskap og mestringstro. Men simuleringen kan bli enda bedre, viser denne undersøkelsen.

In situ-simulering er nyttig for studenter og praksisveiledere

Simuleringen foregikk på studentenes praksissted. Treningen fikk både studenter og praksisveiledere til å reflektere over egne roller.

– Simulering bør erstatte deler av praksis i sykepleier-utdanningen

– Vi står i fare for å utdanne sykepleiere som ikke har fått tilgang til kvalitetsmessige gode læresituasjoner. Dette er alarmerende, men ikke en uløselig problemstilling, skriver professor Bjørg F. Oftedal.

Annonse
Annonse