fbpx Samleartikkel: Pedagogikk for praksisveiledere | Sykepleien Hopp til hovedinnhold

Pedagogikk for praksisveiledere

Her kan du lese gode råd og forslag til praksisveiledere som kan styrke sykepleierstudentenes læring.

Jeg har noen råd til deg som veileder

Som veileder har du stor påvirkningskraft. De erfaringene studenten sitter igjen med etter praksis, legger grunnlaget for videre utvikling i neste praksis, skriver sykepleierstudenten.

Klare retningslinjer er vesentlig ved fare for ikke bestått praksis

Gode rammer og tett samarbeid mellom praksisveiledere, praksislærere og studenter kan hjelpe studentene med å oppnå læringsutbyttene.

En ny app kan forenkle studentveiledning i praksisstudier

Veilednings- og vurderingsapplikasjonen TOPP-N kan støtte studenter, veiledere og lærere i praksisstudier og forbedre kommunikasjonen og samarbeidet mellom dem.

Praksisveiledere hadde positive erfaringer med veiledning i tospann

God praksisveiledning har mye å si for sykepleierstudenter. Et tiltak som er testet i Agder, gjorde at praksisveiledere følte seg mer motivert og bedre forberedt til rollen.

Læring og veiledning styrkes gjennom «peer learning» i praksisstudier

Den pedagogiske modellen gjør det mulig for praksisstedene å ta imot flere studenter og samtidig opprettholde veiledningskapasiteten.

Digitalisering kan løse praksisutfordringer

Bruken av digitale verktøy i praksis gir flere fordeler. En av dem er økt forståelse av læringsutbyttene.

Kliniske instruktører kan styrke sykepleier­studentenes læring i praksis

Kombinasjonsstillinger med kliniske instruktører i praksisstudiene kan avlaste sykepleierne og gi studentene ro og trygghet i prosedyrer og læresituasjoner.

Praksisveiledere var sensorer på test i grunn­leggende sykepleie

Erfaringen som sensor ga sykepleiere i praksis mer trygghet når de veiledet studenter. Dermed fikk studentene bedre kvalitet på veiledningen.

Annonse
Annonse