Pedagogikk for praksisveiledere
Her kan du lese gode råd og forslag til praksisveiledere som kan styrke sykepleierstudentenes læring.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/1_6.jpg?itok=faQ0NoIu)
Jeg har noen råd til deg som veileder
Som veileder har du stor påvirkningskraft. De erfaringene studenten sitter igjen med etter praksis, legger grunnlaget for videre utvikling i neste praksis, skriver sykepleierstudenten.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/_MG_9782_nett_0.jpg?itok=kWN8DUA6)
Klare retningslinjer er vesentlig ved fare for ikke bestått praksis
Gode rammer og tett samarbeid mellom praksisveiledere, praksislærere og studenter kan hjelpe studentene med å oppnå læringsutbyttene.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/NTB_JrawXWv7l7c.jpeg?itok=fe2u16VW)
En ny app kan forenkle studentveiledning i praksisstudier
Veilednings- og vurderingsapplikasjonen TOPP-N kan støtte studenter, veiledere og lærere i praksisstudier og forbedre kommunikasjonen og samarbeidet mellom dem.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/To%20kvinnelige%20studenter.jpg?itok=tiMqb1Aw)
Praksisveiledere hadde positive erfaringer med veiledning i tospann
God praksisveiledning har mye å si for sykepleierstudenter. Et tiltak som er testet i Agder, gjorde at praksisveiledere følte seg mer motivert og bedre forberedt til rollen.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/IMG_7945%20%282%29_0.jpg?itok=LhDHiKDl)
Læring og veiledning styrkes gjennom «peer learning» i praksisstudier
Den pedagogiske modellen gjør det mulig for praksisstedene å ta imot flere studenter og samtidig opprettholde veiledningskapasiteten.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/NTB_lvFH3Crz7B8.jpg?itok=HrUa3GAa)
Digitalisering kan løse praksisutfordringer
Bruken av digitale verktøy i praksis gir flere fordeler. En av dem er økt forståelse av læringsutbyttene.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/NTB_EUZJ8cUxmBs.jpg?itok=I41FT16k)
Kliniske instruktører kan styrke sykepleierstudentenes læring i praksis
Kombinasjonsstillinger med kliniske instruktører i praksisstudiene kan avlaste sykepleierne og gi studentene ro og trygghet i prosedyrer og læresituasjoner.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/29251203-doctor-measuring-blood-pressure-of-patient_5.jpg?itok=ojIWKTuh)
Praksisveiledere var sensorer på test i grunnleggende sykepleie
Erfaringen som sensor ga sykepleiere i praksis mer trygghet når de veiledet studenter. Dermed fikk studentene bedre kvalitet på veiledningen.