Pedagogikk for studenter
Her kan du lese om hvordan studenter har benyttet VR-briller, hatt digital undervisning, anvendt kafeèdialog og benyttet andre pedagogiske metoder for å lære å bli gode sykepleiere.
Studenter trente på krevende situasjoner med VR-briller
Studenter fra fire profesjonsutdanninger øvde på å bli utsatt for sinne, frykt og angst hos pasientene.
Studenter håndterer legemidler i virtuelt medisinrom
Pedagogisk og virkelighetsnær teknologi kan styrke studentenes kompetanse i legemiddelhåndtering.
Sykepleierstudenter må lære å samarbeide på tvers av profesjoner
Hvis studentene skal utvikle samarbeidskompetanse, må veiledere, praksislærere og studenter utnytte tverrprofesjonelle læresituasjoner.
Digitalt prosjekt ga studenter bedre forståelse for pasienter med demens
I digital undervisning må foreleseren presentere fagstoffet slik at det blir relevant for studentene. Gjennom gruppearbeid med en aktuell case ble de motivert til å tilegne seg kunnskapen.
Sykepleierstudenter lærte mer av fysisk enn digital kafédialog
De uformelle og hyggelige rammene bidro til mer aktive gruppediskusjoner. Digitale kafémøter krevde mer organisering enn da studentene var samlet fysisk.
Ny pedagogikk ga bedre resultater i anatomi, fysiologi og biokjemi
Studenter lærer anatomi, fysiologi og biokjemi bedre gjennom aktive læringsformer som anvender pensum på konkrete eksempler og situasjonsbeskrivelser.
Ikke-tekniske ferdigheter må integreres i utdanningen av sykepleiere
Særlig i situasjoner med akutt kritisk syke pasienter vil ikke-tekniske ferdigheter bidra til å forebygge menneskelig svikt og dermed redusere antallet pasientskader.
Hva mener studenter om digital veiledning?
Digitale møteplattformer kan være nyttig i veiledning, men det kan også være krevende å få til en god samtale og ha oppmerksomhet på andre møtedeltakere.
Kafédialog skaper variasjon i undervisningen og fremmer engasjement
En godt organisert kafédialog engasjerer og aktiviserer. Studentene lærer gjennom samarbeid, deltakelse og lytting.
Et pedagogisk opplegg gir studenter bedre forståelse av sykepleierrollen
Studentene tilegnet seg kunnskap om emnet «Sykepleierens pedagogiske og veiledende funksjon» gjennom aktive læringsopplegg både individuelt og i fellesskap.
Samarbeid gir bedre praksisstudier i intensivsykepleie
Et prosjekt førte til bedre samarbeid mellom master- og videreutdanningen i intensivsykepleie ved Oslomet og Hjertemedisinsk intensiv og overvåking ved Ullevål sykehus.
Veiledning av masterstudenter kan forbedres ved å bruke en strukturert metode
En videreutviklet veiledningsmetode kan gjøre det tydeligere for studentene hva som forventes av en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven i helsefag.
Digital undervisning gir nye etiske utfordringer
Når studentene og læreren sitter bak hver sin skjerm, er det lettere å tråkke over grenser for likeverd og rettferdighet.