Det typiske for norsk eldreomsorg, er ulikhet
Sammendrag: Små kommuner, som er typisk for
utkantdistriktene, har et høyt forbruk av institusjoner. De store
kommunene prioriterer institusjonsdekningen og tilbudet av
hjemmehjelp, mens sykepleietjenestene i de hjemmebaserte tjenestene
har blitt mer stemoderlig behandlet. De middels store kommunene
ligger i dobbelt forstand i en midtsone sett fra en faglig
synsvinkel, og de har tilsynelatende en mer kostnadseffektiv
forbruksprofil.
I to tidligere artikler er det påvist at kommunenes tilbud av
eldreomsorg, og de eldres forbruk av tjenester er meget ulikt. Både
når det gjelder sammenlikninger mellom regioner (1), men også når
det gjelder relativt sammenliknbare kommuner i Østlandsregionen
(2). Det er to hovedfunn: Forskjellene synes ikke å skyldes
forskjeller i behov - som vi gjerne skulle ønske - men ser ut til å
bero på distriktspolitiske vedtak og overføringer av midler fra
statlig nivå, samt ideologiske valg på lokalt nivå i forhold til
institusjons- eller hjemmebehandling.
I siste instans kan en sammenfatte denne kunnskapen om
forskjeller i et
slagord: ”Si meg hvor du bor, så forteller jeg hva slags
eldreomsorg du får!”
Forutsetninger, hypoteser og faglige forventninger
Norge er et langstrakt land, og er geografisk sett preget av
store forskjeller. En vil derfor forvente at det vil være
forskjeller i tjenestetilbud og tjenesteproduksjon. Vi vet fra
helsetjenesteforskningen at tilgjengeligheten er meget viktig for
forbruket, og at de etablerte tilbud skaper sin egen etterspørsel.
Fra 1988 har kommunene hatt monopol på utformingen av pleie- og
omsorgstjenester, og med over 400 kommuner vil en forvente
variasjon i tilbudet fordi økonomi og rammebetingelser vil variere
betydelig.
I forhold til tilgjengelighet, vil avstander og reisetid spille
en viktig rolle. Forbruket av tjenester vil øke med nærheten til
tilbudene. En enkel og brukbar indikator for dette er
befolkningsstørrelsen i kommunene. Urbanisering og høyt
innbyggertall vil vanligvis gi bedre tilgjengelighet, forutsatt at
kommunene ikke lager køer og administrative skranker som bidrar til
redusert tilgjengelighet til tjenestene. Kommunene i Norge har
dessuten fått overført mer og mer ansvar for samfunnets
velferdstjenester, og en del av disse tilbudene krever en minste
”kritisk masse” for å kunne etableres.
Ut fra disse relativt grunnleggende forutsetningene vil en
derfor vente at de minst folkerike kommunene vil ha vanskeligere
tilgjengelighet til tjenestene på grunn av grisgrendt
bosettingsmønster og lange avstander. Dersom en ønsker å kompensere
for dette, finnes det ett sterkt virkemiddel: Å øke størrelsen på
tilbudet, for å skape en bedre tilbudslikhet i forhold til de mer
urbane kommunene. For institusjonene blir løsningen å lage en bedre
dekning (flere senger pr. 100, 80 år og eldre), mens det for de
hjemmebaserte tjenestene må skaffes flere hjelpere slik at den
lange tiden til transport ikke skal bli et handikap for
tjenesteproduksjonen (som er direktetid hos brukeren).
En kan oppsummere dette i følgende hypotese: I Norge vil
geografisk store kommuner med et lavt folketall ha bedre dekning
både av institusjoner og hjemmebaserte tjenester. Det er imidlertid
vanskelig å ha noen formening om det vil være noen tallmessige
grenser for når denne drivkraften er oppbrukt, det vil si om
avstandsfaktoren spiller noen rolle når kommunene er folkerike nok.
Sosioøkonomiske forhold i befolkningen vil trolig ha
modifiserende betydning på etterspørsel og behov. Rent teoretisk
vil en anta at eldre i de store byene vil ha større behov for slike
tjenester, fordi bystrukturen bidrar til at en del blir mer
aleneboende, ensomme og fremmedgjort, som kan føre til mer
avhengighet av offentlig hjelp.
Metode og materiale
Norge er et lite land med oversiktlig statistikk for kommunenes
eldreomsorg. Statistisk sentralbyrå (SSB) har inndelt kommunene i
sju grupper etter folketall, og dessuten laget et nasjonalt
gjennomsnitt. En har dermed en lett adgang til å teste ut de
aktuelle hypotesene og få et kvantitativt svar for de forskjellene
som eksisterer.
I denne analysen har jeg brukt SSB-tall fra 2000 (3), og de
statistiske opplysningene er så omfangsrike at funnene bør kunne
anses som representative for flertallet i de ulike kommunegruppene.
Funn
Små kommuner har 33 prosent bedre dekning av
institusjonsplasser enn det nasjonale gjennomsnittet.
De små kommunene har satset på en god institusjonsdekning. I
2000 var dekningen hele 33 prosent høyere enn landsgjennomsnittet.
Det er en fallende dekning med økende folketall. Den laveste
dekningen fantes i kommunegruppe 20 000–29 999 innbyggere. Her var
dekningen 14 prosent under landsgjennomsnittet. Mellom øverste og
laveste dekningsnivå var det således en differanse på 47
prosentpoeng. Dette er en bemerkelsesverdig stor forskjell i et
land som i mange år har hatt likhet i tilbud som et ideal.
Dekningen av personale i de hjemmebaserte tjenestene varierer
også med kommunestørrelse, men differansene mellom kommunegruppene
er mindre enn for institusjonstjenestene. Forskjellene er størst
for dekningen av syke- og hjelpepleiere, mens det er liten
forskjell på dekningen av hjemmehjelpere.
I den tilsvarende dekning for de hjemmebaserte tjenestene
benyttes dekningen av årsverk i forhold til befolkningen som er 67
år og eldre, fordi gjennomsnittsalderen til dem som får
hjemmebaserte tjenester ligger rundt sju år lavere enn for dem som
behandles i institusjon.
Den samlede dekning varierer mindre enn for
institusjonsdekningen, og den har en noe annen fordeling.
Kommunegruppe 5 000 – 9 999 innbyggere, hadde den beste dekningen,
men forskjellen fra landsgjennomsnittet var kun ti prosent.
Kommunegruppen 50.000 innbyggere og mer, hadde den laveste
dekningen av hjemmebaserte tjenester, 16 prosent lavere enn
landsgjennomsnittet.
I sammenhengen mellom dekningsgrader i institusjons- og
hjemmebaserte tjenester når en setter det nasjonale gjennomsnittet
for forbruk til 1,0, er det viktigste funn at kurvene er
komplementære, særlig i begge ender av skalaen. Dette betyr at det
synes å være en viss sammenheng mellom forbruket av institusjoner
og hjemmebaserte tjenester. Her er mønsteret det samme både for de
minste og de største kommunene. De er begge ekstreme på hver sin
kant, og de synes å prioritere institusjonsdekning, mens de
hjemmebaserte tjenestene er relativt lavt utbygd.
Dekning av institusjonstjenester og hjemmebaserte tjenester
avhengig av kommunestørrelse. Det nasjonale gjennomsnitt er satt
til 1,0 for begge tjenestetyper.
Det er en helt annen sammensetning av tjenester for kommuner
som har et innbyggertal fra 2 000 til 4 999. Disse har satset mer
på å bygge ut de hjemmebaserte tjenestene, og i år 2000 bodde
majoriteten av eldrebefolkningen
i denne gruppen kommuner. Disse kommunene er faktisk mest
representative for den norske eldreomsorgen.
For denne undergruppen finnes et viktig kjennetegn. Både kurven
for institusjonsdekningen og de hjemmebaserte tjenestene synker med
økende folketall. Konklusjonen blir dermed at de eldre som bor i
mellomstore kommuner i Norge fikk et bedre tilbud jo lavere
folketallet i kommunen var. Dette er et system-særtrekk, og viser
at kommunestørrelse er en viktig variabel i eldreomsorgen.
Det finnes en systematisk forskjell på forbruk av
hjemmesykepleie og forbruk av hjemmehjelp eller praktisk bistand i
norske kommuner, som synes å være direkte avhengig av
kommunestørrelse. Jo større kommunene er, jo større blir forbruket
av hjemmehjelp, mens den motsatte trenden kan demonstreres for
hjemmesykepleie, eventuelt i kombinasjon med hjemmehjelp.
Sammenhengen mellom forbruket av pleietjenester og hjemmehjelp
for de hjemmebaserte tjenestene i kommunene i år 2000. Forbruket av
hjemmesykepleie synker når folketallet øker, mens forbruket av
hjemmehjelp øker.
Bostedskommune betyr mer enn nasjonale standarder
Denne type analyser gir svar på en del viktige spørsmål, men
den bidrar også til å problematisere spørsmålene om
rammebetingelsene for eldreomsorgen.
Det viktigste funnet er at kommunestørrelse målt gjennom
folketall har en stor betydning for tjenesteproduksjon og forbruk.
Målt i forhold til ressursbruk er det kommunegruppen med 20
000-29 000 innbyggere som har den laveste dekningen av
institusjonsplasser, uten at dette kompenseres gjennom et særlig
høyere forbruk av hjemmebaserte tjenester.
Denne undersøkelsen sier ikke noe om dette skyldes at de
geografiske forholdene er mer optimale her, i forhold til
tilgjengelighet og avstander til tilbudene.
Et viktig funn er at kommunene midt på befolkningsskalaene
synes å ha den mest kostnadseffektive tjenesten målt i
bedriftsøkonomisk målestokk. En gjennomsnittlig institusjonsplass
koster kommunen åtte til ti ganger mer enn en gjennomsnittlig
bruker av de hjemmebaserte tjenester, og det kan derved beregnes at
denne kommunegruppen får en mindre kostnadskrevende pleie- og
omsorgstjeneste.
Men denne gjennomsnittsberegningen ser ikke på forholdene for
marginalkostnadene for brukere av hjemmebaserte tjenester med store
behov. Disse finner en imidlertid først og fremst blant de yngre
brukerne og ikke i eldreomsorgen, derfor vil de ikke influere
særlig på dette resonnementet.
Jeg har heller ikke korrigert for befolkningsprofil og
konsekvenser av ”eldrebølgen”.
Det er kommunene på ytterfløyene av skalaen som i dobbelt
forstand stikker seg ut. Det mest ekstreme forbruket av
eldretjenester har kommuner med et folketall på under 2 000
innbyggere. De har et forbruk av institusjonsbehandling som ligger
meget høyt, samtidig som de har et forbruksmønster i de
hjemmebaserte tjenestene som er relativt ressurskrevende.
Dette er typiske utkantkommuner, der eldreomsorg er en viktig
del av næringsgrunnlag og sysselsetting. I vår analyse av
forskjellene mellom forbruket i Finnmark og Østfold (1), fant vi at
distriktpolitiske årsaker trolig kunne forklare mer av deres
forbruksmønster enn geografi eller avstander og store medisinske
eller pleiemessige behov.
De større kommunene skiller seg også ut ved at de har en typisk
profil preget av et relativt høyt institusjonsfokus, kombinert med
lav prioritering av hjemmebaserte tjenester, som domineres av
brukere som kun får hjemmehjelp. Den siste gruppen har meget små
ADL-behov og tjenesten blir vanligvis begrunnet med at dette er en
velferdstjeneste som kombinert med den forebyggende innsatsen vil
redusere institusjonsbehovet i framtiden.
Forbruksmønsteret i de større kommunene er kanskje det som
faglig sett vil være mest interessant, fordi det tilsynelatende er
så liten logisk sammenheng mellom den sterke satsingen på å øke
pleietjenestene i institusjoner, og den gjennomgående svake
satsingen på dekningen av pleiepersonale i de hjemmebaserte
tjenestene. Dette står som en kontrast til det mønsteret en finner
i mellomstore kommuner. Skyldes dette sosioøkonomiske forhold i
befolkningen som påvirker behovene for institusjonsbruk, eller er
det et resultat av forskjeller i den ideologien som ligger til
grunn for planleggingen av pleie- og omsorgstjenesten?
Slike spørsmål kan ikke besvares gjennom analyser av denne type
data. Hensikten med denne analysen var i første rekke å dokumentere
at det er betydelige forskjeller i forbruksmønsteret for
eldreomsorgen i Norge, og at disse forskjellene trolig kan knyttes
opp mot strukturelle og makroøkonomiske forhold i samfunnet. I tråd
med dette, kan en postulere at dette forbruksmønsteret vil ha store
medisinske og pleiemessige konsekvenser for befolkningen.
Konklusjonen er at det finnes større ulikheter i forbruket av
eldreomsorgstjenester i Norge enn vi ønsker å tro. Med andre ord:
Bostedskommune betyr mer enn nasjonale standarder.
Litteratur:
1. Otterstad HK, Tønseth H. Sykepleiedekning er politisk
motivert.
Tidsskr Sykepl 2003; 2: 41-45.
2. Otterstad HK, Tønseth H. Ulik filosofi – ulike modeller.
Tidsskr Sykepl
2002; 19: 34-38.
3. Styrings- og informasjonshjulet for helse- og
sosialtjenestene i kommunene. Sammenlikningstall for kommunene
2001. Det kongelige Sosial- og helsedepartement. Hefte I-1036. Oslo
2001.
0 Kommentarer