fbpx Ansatte fornøyd med tilsynet Hopp til hovedinnhold

Ansatte fornøyd med tilsynet

Sykehusene som fikk besøk av ”God Vakt”-kampanjen er fornøyde med hvordan tilsynet ble gjennomført. I løpet av året vil de få nye besøk.

I etterkant av arbeidstilsynets omfattende tilsyn ved norske sykehus i 2005 har forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet gjennomført en evaluering av hvordan ledere, verneombud og ansatte oppfattet tilsynet. 

– En utfordring ved denne type tilsyn er at ulike grupper kan oppleve samme situasjon forskjellig. En annen utfordring er at forskjellige fagområder krever spesiell kunnskap for å unngå misforståelser eller feiltolkninger, sier forsker Bjørg Åse Sørensen ved Arbeidsforskningsinstituttet. 

Rapporten ”Evaluering av tilsynsmetodikken i arbeidstilsynets God Vakt-kampanje” vil være med å danne grunnlaget for gjennomføringen av nye tilsyn i sykehusene i 2008.

Realistisk bilde
– Hva kom fram i evalueringen?
– Over halvparten synes tilsynet ”i stor grad” har fått fram et realistisk bilde av forholdene, mens mer enn 40 prosent svarer ”i noen grad”. Når det gjelder organisatoriske spørsmål som tidspress, knappe ressurser og medvirkning synes tilsynene å ha truffet best, i tillegg til spørsmål om ergonomiske forhold, sier Sørensen.

Tilsynet har derimot ikke truffet så bra i forhold til psykososiale forhold som konflikthåndtering og utfordringer knyttet til omstilling. Og minst vellykket har det vært med hensyn til biologiske og kjemiske helsefarer. 

På sin plass
I 2005 gjennomførte Arbeidstilsynet 875 tilsyn ved 22 helseforetak og fem private sykehus og snakket med 6 500 ansatte. Det ble avdekket omfattende brudd på arbeidsmiljøloven på flere områder. Og påleggene var på sin plass går det fram av evalueringen. Over halvparten svarer ”i stor grad”. 

– Hvilke type pålegg i det første tilsynet oppfatter ledere, verneombud og ansatte som de viktigste?
– De fire påleggene som flest har trukket fram er mangel på balanse mellom oppgaver og ressurser, mangel på etablering av og opplæring i HMS-systemer, manglende medvirkning i omstillingsprosesser og mangel på systematisk kartlegging av risiko og risikovurdering, sier Sørensen. 

I den andre enden av skalaen nevner de pålegg knyttet til innkjøp av utstyr, opplæring i bruk av utstyr, reduksjon av psykiske belastninger og førstelinjeleders arbeidssituasjon. 

– Imidlertid er situasjonen mer kompleks enn som så. For eksempel vurderer hver tredje verneombud etablering av møteplass mellom verneombud og ledelse som viktig, mens det bare er tilfellet blant hver tiende ansatt. Sørensen advarer derfor mot å la sykehusenes egne prioriteringer være styrende for tilsynet, da disse kan gjenspeiler enkelte gruppers prioritering. 

– I neste tilsyn anbefaler vi at det blant annet fokuseres mer på HMS-aktiviteter som er felles for alle avdelinger, sier Bjørg Åse Sørensen.





















0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse