Simulering
Simuleringstrening i sykepleie er det nærmeste studentene kommer virkeligheten uten å skade pasientene. Simulering kan gi verdifull trening utover ordinær praksis, men kan disse to læringsarenaene uten videre erstatte hverandre?
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/Bilde%202%20simulering.jpg?itok=bNFU7z3e)
Simulering er mer effektivt med klare mål
Et scenario som skal simuleres, bør planlegges slik at det er realistisk, troverdig og mulig å leve seg inn i.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/AR-simulering.jpg?itok=FBBaG6co)
«Utvidet virkelighet» gir mer realistisk simulering for sykepleierstudenter
Videoer av ansiktsuttrykk og rennende blod ble projisert på en fysisk simuleringsdokke. «Utvidet virkelighet» gir et mer autentisk læringsmiljø.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/DSC00797.jpg?itok=QWKBWbJg)
– Kan simulering bidra til å løse praksisutfordringer?
– Simulering kan møte den politiske ambisjonen om å utdanne flere sykepleiere samtidig som kvaliteten på utdanningen opprettholdes, eller enda bedre – at den bedres, skriver Olaussen, Rolland og Karlemilsdatter.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/33174672-people-domestic-violence-and-abuse-concept-young_0.jpg?itok=PqkyBMyj)
Simulering av truende situasjoner kan gi tryggere sykepleierstudenter
Praksisstudenter er sårbare i møte med aggresjonsproblematikk. Trening på deeskalering er i dag lite integrert i sykepleierutdanningen.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/10._bratland_hjernehinnebetennelse_bilde_3_0.jpg?itok=C4TxmqFG)
Simulering gjør sykepleierstudenter tryggere på å behandle meningitt
Studenter som lærer å behandle pasienter med meningitt gjennom praktisk øvelse, får økt kunnskap og mestringstro. Men simuleringen kan bli enda bedre, viser denne undersøkelsen.
![](/sites/default/files/styles/large/public/inline-images/Insitu%20veiledningsimulering%201_beskj%C3%A6rt.jpg?itok=Ybs9FEga)
In situ-simulering er nyttig for studenter og praksisveiledere
Simuleringen foregikk på studentenes praksissted. Treningen fikk både studenter og praksisveiledere til å reflektere over egne roller.
![](/sites/default/files/styles/article_large/public/inline-images/Ferdighetstrening%20foto%20SAFER.jpg?itok=Uau9LMrW)
– Simulering bør erstatte deler av praksis i sykepleier-utdanningen
– Vi står i fare for å utdanne sykepleiere som ikke har fått tilgang til kvalitetsmessige gode læresituasjoner. Dette er alarmerende, men ikke en uløselig problemstilling, skriver professor Bjørg F. Oftedal.