Innlegg av Bjørg F. Oftedal som professor:
Hva slags teknologisk og digital kompetanse skal sykepleiere ha?
Kompetanseområdet teknologi og digital kompetanse i sykepleierutdanningen er uklart. En felles grunnleggende forståelse må etableres, skriver Bjørg F. Oftedal og Margareth Kristoffersen.
Simulering bør erstatte deler av praksis i sykepleierutdanningen
– Vi står i fare for å utdanne sykepleiere som ikke har fått tilgang til kvalitetsmessige gode læresituasjoner. Dette er alarmerende, men ikke en uløselig problemstilling, skriver professor Bjørg F. Oftedal.
Innlegg av Bjørg F. Oftedal:
God læring med digitalt verktøy
E-læringsverktøy ga studentene økt faglig forståelse og fleksibilitet.
Innlegg av Bjørg Frøysland Oftedal som professor og prorektor:
Hvorfor slutter så mange sykepleiere? Vi mener det har sammenheng med kompetanseutvikling
Det viktigste vi sammen kan gjøre for å rekruttere, hindre frafall og beholde sykepleiere i yrket, er å iverksette kompetansehevende tiltak. Det handler om å sørge for at flest mulig sykepleiere fortsetter sitt arbeid i helsetjenesten.
Innlegg av Bjørg Frøysland Oftedal som sykepleier:
Motivasjon til egenbehandling blant voksne med diabetes 2
Studien ser på faktorer som kan være relatert til motivasjon for egenbehandling hos voksne med type 2 diabetes.