Jorunn Aas Handeland
Universitetslektor og stipendiatInstitutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitetet i Agder![](/sites/default/files/styles/byline_medium/public/2022-03/Bilde_Handeland.jpg?itok=JGQTmmqP)
Innlegg av Jorunn Aas Handeland som universitetslektor og stipendiat:
– Dukker kan ikke erstatte pasienter
– Sykepleiestudenter lærer på ulike måter gjennom simulering og praksis. Disse to læringsarenaene kan ikke uten videre erstatte hverandre, skriver innleggsforfatterne.
Innlegg av Jorunn Aas Handeland som doktorand:
Å leke med dukker i sykepleierutdanningen
Simuleringsdukker er mer komplekse enn ved første øyekast. Studentene eksperimenterer i sykepleierollen, dukkene gir en følelse av pasientnærvær og gir innsikt og trening i diskusjon, refleksjon og samarbeid. Noe som er viktige ferdigheter for yrkesutøvelse og faglig utvikling.