Karina Synnøve Karlsen
UniversitetslektorDet helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet Send e-postBachelorutdanning i sykepleie
Innlegg av Karina Synnøve Karlsen som universitetslektor:
Strykprosenten ble redusert med tredelt undervisning
Kombinasjonen teoribasert undervisning, praktisk simulering og gruppearbeid førte til at studenter ved UiT Norges arktiske universitet lærte mer og fikk bedre eksamensresultater.
Sykepleierutdanningen kan være med på å forebygge moralsk stress og utbrenthet blant sykepleiere
Utdanningene bør beskrive og forklare det moralske stresset som kan møte dem som sykepleiere. Det kan gi dem et grunnlag for selvivaretakelse og egenomsorg.
Er vi på vei mot å miste vår sykepleieridentitet?
– Det lyses stadig ut sykepleierstillinger hvor det kan stå sykepleier/vernepleier, eller at det også står at vernepleiere kan ansettes i sykepleierstillingen. Her kommer min undring inn, skriver innleggsforfatteren.
Hvordan kan man skape en opplevelse av bedre tid?
– Det å være til stede i nuet hos pasienten, og ikke mentalt være på vei til neste, er viktig for å skape et rom for tid både for pasient og sykepleier, skriver Karina S. Karlsen.
– Er det sykepleieren som har rett og pasienten som lyver?
Studenten mente at pasienten hadde smerter. Sykepleieren mente at pasienten bedrev skuespill og kun klagde når de var hos ham. Det viste seg at studenten hadde rett.