Sven Inge Molnes
FørstelektorInstitutt for helsevitenskap, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Ålesund Send e-postInnlegg av Sven Inge Molnes som førstelektor:
Prosjektarbeid og postere gir studentene økt læringsgevinst
Sykepleierstudentene ved NTNU i Ålesund jobber i prosjektgrupper i tre uker for å lære om helsefremmende og forebyggende sykepleie. Kunnskapen deler de med andre ved å utarbeide en prosjektoppgave og en poster.
Studentenes evne til å reflektere påvirker sykepleien de utøver
Når sykepleierstudenter som har praksis skriver refleksjonsnotat, må de tenke over jobben de gjør og sette seg inn i fag- og forskningslitteratur. Det kan være lærerikt.
Hva synes eldre om å bruke videokommunikasjon?
Foretrekker eldre å bruke pc, mobil eller nettbrett? Vi lot 30 eldre teste teknologi som kan gjøre livet lettere og tryggere for dem.
Slik kan sykepleiere oppdage sepsis tidligere
Sykepleiere er i en nøkkelposisjon til å oppdage sepsis tidlig. Men de trenger mer kunnskap og bedre klinisk kompetanse, og de må kjenne til kartleggingsverktøyene.
Prehospitalt helsepersonell er usikre på luftveishåndtering av barn
Informantene i studien var spesielt utrygge i akutte og kritiske situasjoner og usikre på hvordan de skulle bruke medisinsk utstyr som maske-bag.
Innlegg av Sven Inge Molnes som universitetslektor:
Simulering gir økt læringsgevinst
Studenter har gode erfaringer med simulering som del av et læringsforløp.
Kreft rammer menns sexliv
Det er viktig at sykepleier snakker med kreftpasienter om sex.
Simulering kan gi bedre praksis
Innlegg av Sven Inge Molnes som dosent:
Er kompetanseheving i kommunehelsetenesta ein del av NTNUs samfunnsoppdrag?
Vi har forståing for NTNUs utfordringar i ein vanskeleg økonomisk situasjon. Men å setje viktige utdanningar på vent når behovet for denne type kompetanse er stor i kommunehelsetenesta, er alvorleg.