Sykepleiersjef fikk advarsel for journalsnoking

Fingre som taster på et tastatur
VAR PASIENTENS LEDER: Pasienten oppdaget at det var gjort urettmessige innsyn i pasientjournalen. Lederens bruker-ID var benyttet i innsynene. 

Statens helsetilsyn mener sykepleierlederen gikk inn i pasientjournalen til en underordnet uten grunn.

Ifølge Helsetilsynets omtale av saken skjedde det slik: En sykepleier i spesialisthelsetjenesten gikk inn i pasientjournalen til en pasient flere ganger over noen måneder, uten å ha behandlingsansvar for pasienten.

Sykepleieren arbeidet som avdelingsleder og var pasientens leder.

Forklarte at noen andre måtte ha misbrukt innlogging

Sykepleieren har forklart at innloggingsinformasjon ble oppbevart i en ulåst skuff, og at noen må ha misbrukt tilgang og passord.

Statens helsetilsyn kom til at det var mest sannsynlig at sykepleieren selv hadde gjort oppslagene, og at sykepleierens handlinger var brudd på helsepersonellovens bestemmelse i paragraf 21 a om forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger (se faktaboks).

Statens helsetilsyn har derfor gitt sykepleieren en advarsel.

Mener det ikke bare er plikt til å tie

I omtalen av saken på Helsetilsynets nettside legger tilsynet vekt på at taushetsplikten er grunnleggende for tilliten til helsetjenesten, og at pasienter skal oppsøke helsetjenesten uten å ha grunn til å frykte at uvedkommende får tilgang til opplysninger om dem.

«Hvis denne tilliten brytes, kan det føre til at pasienter lar være å ta kontakt og at pasientsikkerheten dermed blir svekket. Helsepersonells taushetsplikt er ikke bare en plikt til å tie, men en plikt til å være aktiv for å hindre at uvedkommende får tilgang til pasientopplysninger,» skriver Statens helsetilsyn i en omtale av denne konkrete tilsynssaken.

Sannsynlighetsovervekt

I et brev til avdelingssykepleieren, der det gis beskjed om advarselen, skriver Helsetilsynet at de har bevisbyrden i saker der de vurderer å gi advarsel.

«Det innebærer at vi må sannsynliggjøre at vilkårene for å gi en advarsel er oppfylt før vi kan treffe vedtak. Alminnelig sannsynlighetsovervekt er som hovedregel tilstrekkelig. Det vil si at vi legger til grunn det saksforholdet vi mener er mest sannsynlig.»

Innsyn i diktat og 16 dokumenter

I brevet kommer det videre frem at innsynsloggen viser at avdelingssykepleierens bruker-ID er benyttet både ved lytting til diktat i pasientjournalen og ved innsyn i 16 dokumenter i journalen.

Avdelingssykepleieren hevder ifølge brevet at vedkommende ikke har foretatt innsynene og ser ikke noen annen mulighet enn at noen urettmessig har tilegnet seg bruker-ID-en, eller at maskinen har vært ulåst.

Statens helsetilsyn konkluderer med at det er sannsynlighetsovervekt for at avdelingssykepleieren har gjort oppslagene.

Statens helsetilsyn mener det er mindre sannsynlig at andre har oppsøkt kontoret ved to anledninger og med flere måneders mellomrom for å gjøre oppslag i pasientens journal, og da også lytte til journaldiktat.
Les også: Mange snoker i journalene

Helsepersonell snoker i journaler

Fingre som taster på et tastatur
SNOKING: Helsetilsynet har hatt flere saker der helsearbeidere har gjort oppslag i journalene til venner, naboer, familiemedlemmer og kollegaer.

Statens helsetilsyn får hvert år flere saker som handler om helsepersonell som leser i journaler til pasienter de ikke har ansvar for. Det er forbudt.

Selv om helsepersonell er pårørende og har fått samtykke av pasienten til å lese journalen, må helsepersonell be om innsyn av pasientansvarlig lege. 

Forbudet er beskrevet i helsepersonellovens paragraf 21 a. Forbudet mot «snoking» i journaler har samme formål som den alminnelige regelen om taushetsplikt. Integriteten og personvernet til pasientene skal ivaretas for å sikre at befolkningen har tillit til både helsepersonell og helsetjenesten.

Les også: Lei av snokete kolleger

Alvorlig

Helsetilsynet skriver i sin årsrapport at det er viktig at pasienter ikke lar være å oppsøke helsetjenesten i frykt for at uvedkommende får tilgang til private opplysninger.

Helsetilsynet sier det vanligste er at det er arbeidsgiver som melder ifra, men Helsetilsynet får også meldinger fra pasienter. 

– Vi ser alvorlig på saker der helsearbeidere uten rett har tilegnet seg

Les også: