fbpx Dette gjorde de for å lykkes med langvaktturnusen Hopp til hovedinnhold
Fagleder i hjemmetjenesten i Averøy kommune:

Dette gjorde de for å lykkes med langvaktturnusen

stemland er fagleder og turnusansvarlig

Det beste med 12-timersvakter? Mindre helgearbeid, lengre friperioder og mer opplagte medarbeidere, mener fagleder i hjemmetjenesten i Averøy kommune, Hege Stemland.

– Det viktigste er at tillitsvalgte er med fra starten når man skal planlegge turnus med langvakter, sier Hege Stemland. Sykepleieren er fagleder ved hjemmetjenesten i Averøy kommune.

Turnuser skal være faglig forsvarlige og HMS-kravene skal følges. Derfor:

– Lag en avtale med tillitsvalgte med tanke på avvikling av høytider og spesialturnuser. Det kan være hardt å jobbe 12,5 timer på julaften og første juledag, sier Stemland.

Mange lesere hadde meninger om Sykepleiens artikkel om ordningen i hjemmetjenesten på Averøya i forrige uke. Ikke minst ville de gjerne vite hvordan kommunen har klart å gjennomføre langvaktturnusen.

Kartlegging

Fagleder Hege Stemland sier man må kartlegge hvor mange ansatte man har behov for til de ulike tidene av døgnet, og hvilken kompetanse det er behov for. Det er dette som styrer mulighetene i turnus.

– Dette vil både vise behovet for antall ansatte på jobb, men også når det er mest gunstig å avvikle pauser. Den som skal lage en ny turnus må både ha innsikt i pasientgruppen og når behovet for bemanning er størst. Og ha tilgang på ulik kompetanse blant de ansatte.

Flytte tidspunkt for arbeidsoppgaver

Stemland mener at det er viktig å kunne vurdere tjenesten på nytt for å se om det er mulig å flytte arbeidsoppgaver til andre tidspunkt enn det som er tradisjonelt, da dette vil øke mulighetsrommet i forhold til å få turnusen til å gå opp med langvakter.

Vår erfaring er at det ikke er mulig å få turnusen til å gå opp med bare langvakter, og vi har derfor landet på en kombinasjon av langvakter og dagvakter.
Hege Stemland, fagleder i hjemmetjenesten i Averøy kommune

– Hva er bra og dårlig med 12-timersvaktene?

– Det er bra med komprimert arbeidstid, sjeldnere arbeid på helg og lengre friperioder. Dette gir mer opplagte medarbeidere. Det har også gitt gode resultater i forhold til rekruttering. Nå har vi mange søkere til utlyste stillinger. Det er også positivt for den ansatte å kunne fullføre alle arbeidsoppgavene uten å måtte overlate noe til neste som kommer på jobb.

– Dette gir mer ro og bedre mulighet til å planlegge arbeidsdagen for den enkelte. Vi bruker ikke tid på overlapping mellom dag og kveld, noe som gir god kontinuitet og flere effektive arbeidstimer.

Populært å jobbe ekstravakter

Stemland sier det noen ganger være utfordrende å skaffe vikar i 12,5 timer, spesielt ved akutt fravær.

– Del derfor av og til opp vaktene ved innleie. Men når det er sagt, så er det ganske populært å ta en 12,5 timers ekstravakt. Da får man mye igjen for å jobbe én dag. De ansatte er sjeldnere på jobb, så det krever mer av dem i forhold til å oppdatere seg på sine pasienter når de kommer på jobb.

– Hvor store merkostnader medfører det? 

– Vi har ikke regnet på den eksakte kostnaden knyttet til den enkelte ansatte eller pasient. Vi bruker mer kvelds-/natt-/helgetillegg, ettersom vi har flere ansatte på jobb på disse tidspunktene enn vi hadde tidligere. En ekstra ansatt på kveld hele uken og to ekstra på dagtid i helgen.

– Hvor mye penger kan man spare på ordningen i lengden?

– Den største innsparingen hos oss er definitivt knyttet til lavere sykefravær og mindre bruk av vikarer. Det er vanskelig å si hvor mye vi vil spare i lengden, men dersom vi klarer å holde sykefraværet på samme nivå fremover, er dette 10 prosent lavere enn tidligere, noe som gir oss en stor innsparing, svarer hun.

Vil helst ikke vise frem turnusen

– Hva er de viktigste tingene man må gjøre før man går i gang med langvakter?

– Det er kjempeviktig å se på rutiner og fordeling av arbeidsoppgaver i løpet av døgnet. Dette er den beste muligheten til å forebygge stress og høy arbeidsbelastning for de som er på jobb.

Stemland mener også at man må sikre at det organisatoriske er på plass, som for eksempel tilpasset pauserom, arbeidsverktøy som gir den ansatte mulighet til å oppdatere seg på pasienter når han/hun kommer på jobb etter en lengre friperiode og sosiale møteplasser for de ansatte.

– Har du noen eksempler på hvordan turnusen fungerer?

– Vil helst ikke vise frem en turnus, da det ligger mye arbeid bak, og det finnes mange mulige løsninger ut over den vi har valgt, sier Stemland.

– Vi har gått for en løsning hvor alle ansatte jobber 7 langvakter på 4 uker. I tillegg jobber de dagvakter, antallet varierer ut fra ønsket stillingsstørrelse, men 100 prosent stilling gir 7 langvakter og 7 dagvakter på 4 uker.

Fornøyde ansatte og litt dyrere

– Hva er konsekvensene av omlegging til 12-timersvakter?

– Vi fikk mer fornøyde ansatte, bedre rekruttering, mindre tid på overlapping, bedre kontinuitet i løpet av dagen, mindre vikarinnleie og flere faste på jobb, noe som gir mindre stress og belastning for den som er på jobb.

– Vi fikk noe økte kostnader knyttet til flere ansatte på jobb på kveld og helg, sier Stemland. 

Hun forteller at også brukerne er veldig fornøyde med at de må forholde seg til færre ansatte i løpet av en dag.

– Dersom en bruker har ønske om en ekstra dusj, fordi de skal noe dagen etter, så kan den ansatte planlegge dette inn i løpet av dagen på de tidspunktene det er minst press på arbeidslista.

– De har jo 12,5 timer å ta av, sier hun.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse