fbpx Når logoen blir stemplende Hopp til hovedinnhold
Berit Støre Brinchmann om merkevarebygging

Når logoen blir stemplende

 

Merkevarebygging i sykehus må ikke bli en belastning for pasientene. 

Etter at sykehusene ble etablert som egne helseforetak er det foretatt et solid arbeid for å formulere og synliggjøre målsettingene for sykehusenes arbeid. Grunnverdier er formulert gjennom skrift og symboler på en gjennomtenkt, positiv og tydelig måte. Det er utviklet en kultur i tråd med internasjonal trend, der en med kreativ dyktighet fremmer sykehus som gode merkevarer med positive og lett assosierbare symboler. Dette er viktig i all offentlig synliggjøring av sykehus. Merkene skal synes på bygninger, flagg, korrespondanse med mer. I tillegg har ansatte tilgang til en rekke effekter som jakker og ryggsekker.

De ansatte kan bære disse effektene frivillig i noen grad, og noen ganger med pålegg, fordi det er viktig for å utføre arbeidet. Ansatte kan gjennom å bære de synlige symbolene kjenne fellesskap med hverandre og med sin arbeidsplass.

 

Riktignok fritt sykehusvalg

Pasienter har riktignok en rett til frivillighet i forhold til sykehusvalg, men denne frivilligheten er av en annen karakter enn ansattes arbeidstilknytning. Posisjonen som pasient er mer preget av ufrivillighet og med rettigheter tilknyttet taushet og sikring av personlig integritet. Fra et pasientperspektiv kan det hevdes at sykehusenes merkevarebygging er til hinder for pasientens rett til å bestemme over presentasjonen av seg selv i det offentlige rom. Pasienten har ikke valgt sin lidelse og må selv få bidra til hvordan han vil bli lagt merke til i samfunnet utenfor sykehuset mens vedkommende er under behandling.

Negativ sosial stempling i forhold til psykiatrisk lidelse er prosesser alle ønsker skal reduseres og bli borte. Som ansatte har man likevel et ansvar for å møte den enkelte pasient i forhold til opplevelsen av stempling.

Ungdom blir belastet unødig

I psykiatrisk ungdomsavdeling møter en denne problemstillingen når ungdommer fra avdelingen skal på tur i området, og når de kjøres med sykehusets bil til skole eller andre aktiviteter.

Hvor ansatte går med logoklær og sekker sammen med pasienter i det offentlige rom er et annet spørsmål innenfor samme problemområde. Mange av disse ungdommene synes det er ubehagelig å knyttes til sykehuset ved at avdelingens bil bærer sykehusets merke, symbol og navn. Personalet opplever dette som en unødig belastning på ungdommer som strever med mange problemer som gjør dem sosialt sårbare.

Avdelingen får av og til kommentarer utenfra med spørsmål om hvordan ungdommer som er mellom 13 og 18 år, reagerer på denne transporten.   Ungdommene blir på denne måten objekt for sykehusets merkevarebygging på en uheldig måte.

Direktøren sa nei

Personalets ønske om å fravike regelen om merking av sykehusets bil ble forelagt direktøren. Saken ble tatt opp tjenestevei via klinikksjef, med negativt resultat. Saken ble deretter fremmet klinisk etikk komité, som støttet personalets syn. Det ble skrevet brev til klinikksjef og direktør, der man ba om forståelse og aksept for bruk av tjenestebil uten sykehusets logo ved transport av ungdommer tilknyttet psykiatrisk avdeling.

Merkevarebygging i sykehus må bli møtt med en gjennomtenkning slik at den ikke blir til hinder for pasientenes velbefinnende når de beveger seg utenfor avdelingene. Merket på bilen er over grensen for merkevarebygging og stempler ungdommene på en uønsket måte.

Til refleksjon:

  • Hvilke argumenter taler for bruk av tjenestebil med sykehusets logo?
  • Hvilke argumenter taler mot?
  • Har du opplevd tilsvarende situasjoner som sykepleier?
  • Har du opplevd noe lignende som pasient eller pårørende?

 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse