Barns og ungdomsinformasjonsbehov når mor eller far får kreft
Dette er en vitenskapelig artikkel, vurdert av uavhengige fagfeller og godkjent av Sykepleien Forsknings redaktør.
Bakgrunn: Hvert år opplever rundt 4000 barn i Norge å bli pårørende når en i nær familie, ofte mor eller far, får kreft. Kreftsykdom hos en av foreldrene kan være en påkjenning for barn og ungdom ved trusselen om tap og ved de endringer i familiens roller og hverdagsliv som følger med sykdom og behandling. Fra januar 2010 er barns selvstendige rett til informasjon styrket gjennom endringer i Helsepersonelloven.
Hensikt: Målet med denne litteraturstudien er å gjennomgå eksisterende forskning som utdyper og konkretiserer barns og ungdoms informasjonsbehov når mor eller far får kreft.
Metode: Det ble søkt systematisk etter relevant forskningslitteratur i følgende kilder; Joanna Briggs Institute, Evidence Based Nursing, PsycInfo, Medline, Cinahl og Svemed+.
Resultat: Til sammen ble 11 enkeltstudier og en oversiktsartikkel inkludert. Studiene synliggjør informasjonsbehovet hos barn og ungdom innenfor seks områder; barnets forståelse, informasjonens innhold, omfang, timing, informasjonskilder og gjensidig beskyttelse.
Konklusjon: Studiene viser at foreldrene er barnas viktigste informasjonskilde. Barn ønsker ærlig og konkret informasjon om sykdom og behandling, inklusiv prognostisk informasjon. Resultatene korresponderer med de nye lovbestemmelsene og føringene som gis i tilhørende rundskriv.
Introduksjon
Ifølge kreftforeningen opplever rundt 4 000 barn under 18 år i Norge hvert år at en i nær familie får kreft (1). I mange av tilfellene er det en av foreldrene som blir syk. Selv om stadig flere blir friske, eller lever lenge med sin sykdom, er en usikkerhet kommet inn i familiens og barnets verden. Behandlingen kan være langvarig og plagsom, og dessuten innebære perioder med atskillelse på grunn av sykehusinnleggelser. Barn lever i et tett avhengighetsforhold til sine foreldre. Kreftsykdom hos mor eller far kan skape psykososialt stress hos barn og ungdom på grunn av frykt for å miste den som er syk (2), og de endringer i familiens roller, samhandling og hverdagsliv som sykdom og behandling medfører (2,3). Tidligere studier har vist at barn i en slik situasjon opplever et økt omsorgsbehov samtidig som de voksnes omsorgsevne reduseres (4). Ifølge Benner & Wrubel er det å gi og motta omsorg, det som gir tilværelsen mening. De beskriver stress som sammenbrudd i mening, forståelse og normal funksjon (5). Barnets mestringsevne er ifølge deres teori blant annet knyttet til muligheten for å opparbeide ny forståelse. Mye tyder på at informasjon kan redusere stress, og gi økt opplevelse av mestring og kontroll (6,7). De siste årene har det vært et økende fokus på at også barna har behov for informasjon når en nær voksen får kreft. I praksis viser det seg at både foreldre og helsepersonell strever med hvordan man skal møte dette behovet. Mange ønsker råd og veiledning av helsepersonell om hvordan de skal snakke med barna og ungdommene sine (3). Tilbudet som gis til disse familiene i dag kan være fragmentert, og i liten grad satt i system (1). Barns opplevelse av trygghet, tilfredshet og tilstrekkelig omsorg er sterkt knyttet til foreldrenes livssituasjon. Ifølge Helse- og omsorgsdepartementet må målet være at foreldrene selv, uavhengig av helsetilstand og så langt det lar seg gjøre, ivaretar omsorgen for sine barn og at helsetjenesten bidrar til dette (8). Fra januar 2010 har barn i Norge fått en styrket rettsstilling som pårørende. Helsepersonelloven ny § 10a lyder; «Helsepersonell skal bidra til å ivareta det behovet for informasjon og nødvendig oppfølging som mindreårige barn av pasient med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade kan ha som følge av foreldrenes tilstand»(1). Den som yter helsehjelp skal søke å avklare om pasienten har mindreårige barn, samtale med pasienten om barnets behov for informasjon eller oppfølging og tilby informasjon og veiledning. I mai 2010 ga Helsedirektoratet ut et rundskriv som omhandler de nye lovbestemmelsene og gir utfyllende kommentarer til hvordan disse skal iverksettes (9). Hensikten med denne litteraturstudien er å styrke helsepersonells handlingskompetanse innen dette området slik at de kan bistå foreldre i å ivareta omsorgen for sine barn. Vi ønsker også å diskutere om Helsedirektoratets anbefalinger i rundskrivet er i tråd med nyere forskning. Målet med denne litteraturstudien er å gjennomgå eksisterende forskning som utdyper og konkretiserer barns og ungdoms informasjonsbehov når mor eller far får kreft.
Metode
Litteratursøk ble gjennomført i februar 2010 etter forskning som beskriver barns og ungdoms informasjonsbehov ved kreftsykdom hos mor eller far, først og fremst ut fra barnets perspektiv, men også fra foreldrenes. Søkene ble gjort i følgende databaser; Joanna Briggs Institute, Evidence Based Nursing, PsycInfo, Medline, Svemed+ og Cinahl. Denne problemstilling etterspør pasient og pårørendes opplevelse og vil derfor i utgangspunktet best kunne besvares ved kvalitative studier. Søket ble imidlertid ikke begrenset til type studie. Det var ønskelig å inkludere mest mulig oppsummert forskning i tillegg til aktuelle enkeltstudier. Det ble tilstrebet så lik fremgangsmåte som mulig i de ulike databasene, og følgende emneord ble benyttet; neoplasms, child, adolescent, communication, patient education/client education og information. Hvert emneord ble søkt for seg, og siden kombinert på følgende måte; (exp Communication/) or (exp Patient Education as Topic/)/(exp Client Education/) or (patient education*.mp) or (information*.mp). Søkesettet ble så kombinert med resultatlisten fra exp Neoplasms/ med bindeordet «AND» for å spisse og målrette søket. I Medline ble søket i tillegg kombinert med emneordet exp Parent-Child-Relations/ med bindeordet «AND». Til slutt ble søket begrenset til aldersgruppen 0–18 år. I Svemed+ ble emneordet «Child of Impaired Parents» inkludert i søket. I Joanna Briggs Institute ble tekstordene cancer, communication og children&youth brukt og kombinert på denne måten; LSU ({CANCER}) AND (LSU ({CHILDREN & YOUTH}) AND LSU ({COMMUNICATION}). Tilsvarende søkestrategi ble valgt i Evidence Based Nursing. Søket ble begrenset til skandinavisk og engelskspråklig litteratur. Vi begrenset søket til studier publisert etter 1998 for å fokusere på nyere forskning. Søket ble kvalitetssikret av bibliotekar ved Oslo Universitetssykehus, Radiumhospitalet. Titlene og sammendragene ble lest og vurdert i forhold til relevans av førsteforfatter. Kriteriene for utvelgelsen av artiklene var at de omhandlet informasjon til barn og ungdom opp til 18 år om kreftsykdom hos en av foreldrene. Forskning på mindreårige har alltid etiske implikasjoner (10), og særlig når barna er i en sårbar livssituasjon. I de inkluderte studiene er dette tatt hensyn til ved at det er innhentet samtykke fra foreldre og barn.
Resultat
Resultatene fra litteratursøket er fremstilt i tabell 1. Til
sammen ble 11 enkeltstudier og en oversiktsartikkel inkludert. Alle
studiene hadde kvalitativt studiedesign. De fleste brukte
semistrukturerte individuelle intervjuer som datainnsamlingsmetode
(se tabell 2). En studie brukte i tillegg fokusgruppeintervju (18), en brukte
spørreskjema og fokusgrupper (16), og en lot barna velge om de
ville intervjues individuelt eller sammen med søsken (20). I to av
studiene var den syke forelderen eneste informasjonskilde (21, 22).
Fem av studiene hadde kun intervjuet barna (11, 14, 16, 18, 20), og
fire hadde intervjuet både foreldre og barn (12, 13, 15, 17). I to
av studiene ble både den syke og den friske forelderen intervjuet
(13, 15), mens en studie kun hadde intervjuet den friske (12).
Antall intervjuede varierte fra 7–68. Oversiktsartikkelen (19)
oppsummerer 52 enkeltstudier om hvordan kreftsykdom hos en av
foreldrene innvirker på barna og familien. Studiene hadde ulike
forskningsdesign og fokus. Ikke alle handlet primært om barnas
informasjonsbehov, men vi fant allikevel at artikkelen hadde
verdifulle bidrag til vårt spørsmål. Fire av enkeltstudiene var
inkludert i oversiktsartikkelen. Vi har valgt å inkludere dem også
fordi de gir utdypende informasjon. De fleste studiene er gjort på
barn av brystkreftpasienter. I det følgende vil vi presentere
resultatene fra studiene ut fra seks aspekter ved barns
informasjonsbehov. Ut ifra de inkluderte studiene syntes disse
aspektene å være av særlig betydning; barnets forståelse,
informasjonens innhold, omfang, timing, informasjonskilder og
gjensidig beskyttelse.
Barns informasjons behov
Barnets forståelse
Det varierte hvor mye barna hadde fått med seg av den syke
forelderens situasjon, men mange hadde mistanke om at noe var
alvorlig galt før de ble fortalt om sykdommen (17, 20, 22). Barn i
alle aldre var gode til å observere endringer i forelderens helse
(17, 22) og til å trekke slutninger om begge foreldrenes
emosjonelle tilstand ut fra endringer i atferd, kroppsholdning,
ansiktsuttrykk og atmosfæren i hjemmet (15, 22). Ved manglende
informasjon konstruerte barna sine egne forklaringer (17). Mange
hadde mer forkunnskaper om kreft enn foreldrene var klar over (17),
og de var ofte oppmerksom på kreftsykdommens livstruende natur (11,
17, 20, 21). En del av forestillingene barna hadde var likevel
uriktige eller preget av misforståelser (17). Informasjonen barna
fikk var tidvis mangelfull. Noen ganger ble informasjonen formidlet
på en lite hensiktsmessig måte, for eksempel når barnet var helt
uforberedt (15, 17, 19). Barnas forståelse og reaksjoner hang
sammen med alder og modenhet (19), tidligere erfaringer (21), hva
andre fortalte dem og hvordan, hva de leste og hørte og hvilke ord
som ble brukt (19, 20). Ord som leukemi, klump eller tumor ble for
eksempel ikke nødvendigvis assosiert med kreft (11, 17). Tenåringer
var ofte mer oppmerksomme på konsekvensene av sykdom og behandling
enn yngre barn (19). Barnets oppfatning av sykdommens
alvorlighetsgrad, belastning og prognose så ut til å ha større
innvirkning på barnas emosjonelle problemer enn objektive
sykdomskarakteristikker (19).
Informasjonens innhold Alle studiene viste at noe
av det barna var mest opptatt av var om forelderen kom til å
overleve. Mange ønsket prognostisk informasjon selv om det kunne
gjøre vondt (14, 17, 18). Flere hadde konkrete spørsmål om døden,
som når det kunne inntreffe og om det kunne skje plutselig (13,
14). De fleste ønsket ærlig og konkret informasjon om forelderens
sykdom og behandling (12, 13, 14, 15, 17,19). De ønsket å få vite
om bivirkninger og forventede endringer i den sykes utseende,
humør, energinivå og atferd slik at de var forberedt (12, 13, 14,
18). Svært detaljert informasjon på cellenivå kunne være vanskelig
for de minste å forstå (17). Mange var forvirret når det gjaldt
årsaken til sykdommen (14, 19, 20). Små barn kunne tro at kreft var
smittsomt (14), mens andre var bekymret for egen helserisiko på
grunn av arvelighet (13, 14, 18). Barna ønsket å vite hva de kunne
vente seg og hva som ville skje med dem og familien (14, 16). Små
barn opplevde atskillelse som følge av hospitalisering særlig
belastende (15, 17). Enkelte var engstelige for besøk på sykehuset
(11, 14), og noen ble skremt av sterke inntrykk som synet av blod
eller medisinsk utstyr (17). Mange mente det kunne hjelpe hvis de
var forberedt (12, 17). Noen barn var bekymret for hvordan
sykdommen skulle påvirke foreldrenes evne til å fortsette sine
familieroller (11, 18, 19). Mange opplevde tap av normale
aktiviteter og redusert kontakt med jevnaldrende som en belastning
(19). Det var ikke uvanlig at barna hadde skyldfølelse for
manglende innlevelse og ønske om å fortsette sitt eget liv (19).
Noen kunne også føle ansvar for kreftsykdommen og humørforandringer
hos foreldrene (18, 19). En del hadde vanskelig for å forstå seg
selv, og opplevde det som god hjelp å få kunnskap om egne
reaksjoner, mestringsmuligheter (14, 18) og tilgjengelig støtte
(13, 14, 16). Noen tenåringer understreket viktigheten av håp
uansett alvorligheten av sykdommen (18). En del satte også pris på
informasjon om hva som var forventet av dem, og hvordan de kunne
hjelpe (14, 18).
Informasjonens omfang
Å bestemme hvor mye man skulle si til barna, var vanskelig for
mange foreldre (12, 17, 19, 21, 22). Manglende informasjon kunne
føre til misforståelser og bekymring (17, 19, 21), mens for stor
informasjonsmengde kunne bidra til forvirring, særlig hvis den ikke
var tilpasset barnets modenhet (15, 20, 21). Generelt kunne det se
ut som barns ønske om informasjon økte med stigende alder (17).
Noen ønsket full åpenhet (15). Andre prøvde å begrense
informasjonsmengden, og ville at foreldrene skulle sile
informasjonen for dem (13, 21).
Timing
Behovet for informasjon varierte med ulike faser av sykdommen
(13). De aller fleste ønsket å bli inkludert fra starten (12, 14,
15, 17, 22). Mange opplevde behovet størst rett etter diagnosen og
ved endringer i forelderens tilstand, behandlingsopplegg eller
prognose. En kritisk tid for mange var ved tilbakefall (13, 14,
18). Tenåringene i en studie satte pris på familiemedlemmer og
helsepersonell som var sensitive for deres beredskap til å ta i mot
informasjon (18). Kommunikasjon om kreftdiagnosen ble av mange unge
sett på som en prosess (11, 18). De syntes å fortolke og gi mening
til kreftsykdommen etter hvert som de merket dens innvirkning på
deres daglige liv. Behovet for informasjon og støtte var større når
forelderen ble sykere (18).
Informasjonskilder
For de fleste var foreldrene deres viktigste informasjonskilde
(11, 12, 13, 18). Noen ønsket også å snakke med helsepersonell
eller andre utenfor familien (12, 13). De satte pris på å kunne
stille spørsmål til noen som hadde kunnskap om sykdommen (17, 18,
20) og hvordan det er å være i en familie når en av foreldrene har
kreft (14). Noen opplevde at informasjon gitt på tomannshånd var
lettere å motta og forstå (18). Besøk på sykehuset bidro til økt
kunnskap og avmystifisering dersom barnet var forberedt og
forholdene tilrettelagt (15, 17, 21, 22). Flere ønsket tilgang til
skriftlig materiale tilpasset unge (11, 13). Bruk av bilder og
filmer kunne også være til god hjelp (20). Eldre barn og ungdommer
var ofte mer aktive til å søke informasjon på egen hånd, for
eksempel på internett, og mange hadde ønsket anbefalinger om
pålitelige websider (11, 13, 17, 20). Mange var interessert i
hvordan andre taklet situasjonen og ønsket å lære av det (17).
Samtalegrupper med jevnaldrende var for mange en kilde til økt
kunnskap og forståelse, og en hjelp til å sette ord på egne
bekymringer (14, 16, 18). Det bidro også til økt åpenhet i familien
(14, 16). Chatteforum ble foretrukket av noen, fordi det ga tilgang
til andres erfaringer samtidig som man kunne være anonym (13).
Gjensidig beskyttelse
Selv om foreldrene hadde tro på åpen kommunikasjon, holdt de
ofte tilbake informasjon. Dette gjorde de enten fordi de trodde
barna ikke ville forstå, fordi de selv manglet kunnskap, de ville
beskytte barna eller de var redd for spørsmål om mulig død (12, 13,
19, 20, 21, 22). Det viste seg også at mange av barna ikke turte å
fortelle om sine følelser, bekymringer og spørsmål fordi de var
redd for å uroe foreldrene, eller usikre på hvordan de skulle gjøre
det (12, 13, 14). Særlig eldre barn og ungdom holdt tilbake egne
problemer for å beskytte foreldrene (14). Denne gjensidige
beskyttelsen kunne være en barriere for åpen kommunikasjon om
emosjonelle temaer i familien (12, 13, 14, 16).
Diskusjon
Ut ifra de inkluderte studiene kan man oppsummere resultatene
innenfor seks tema. Disse går igjen når barn og foreldre beskriver
barnas informasjonsbehov. 1) Barnets forståelse: Ved mangel på
informasjon konstruerer barna sine egne forklaringer som kan være
preget av misforståelser. 2) Informasjonens innhold: Barna er
opptatt av om foreldrene kommer til å overleve. 3) Omfang: Det kan
tyde på at barns informasjonsbehov er større ved stigende alder.
4)Timing: Barn ønsker å bli involvert ifra starten når det skjer
endringer. 5) Informasjonskilder: Foreldrene er barnas viktigste
informasjonskilde. 6) Gjensidig beskyttelse: Foreldre holder
tilbake informasjon og barn holder tilbake bekymringer for å
beskytte den andre. I rundskrivet fra Helsedirektoratet (9) står
det at barn kan ha behov for: «adekvat informasjon om
sykdomssituasjonen til forelderen, forklaring av eventuell diagnose
samt forklaring av symptomer, hva som har forårsaket sykdommen
eller tilstanden, hva slags behandling som gis, hvordan forelderen
blir ivaretatt, hvor lenge behandlingen varer, hvordan tilstanden
påvirker forelderen, barnet og familiens situasjon, muligheter for
besøk og hvordan det skal foregå» (s. 12). Rundskrivet henviser
ikke til forskning, men resultatene fra litteraturgjennomgangen
bekrefter og utdyper anbefalingene som her gis. Noe som ikke
uttrykkes eksplisitt i rundskrivet, men som studiene avdekker er at
barn av kreftpasienter også er opptatt av spørsmål om prognose.
Dette kan oppfattes som et uttrykk for barns behov for å være
forberedt og kunne ta aktivt del i å planlegge livet sitt. Emerence
(ti år) sa det slik i en film produsert av Kreftforeningen; «Jeg
har lyst til å vite hvor lenge det er til pappa dør på grunn av at
– hvis det er tre år til, da er det ikke sånn at jeg vil være
sammen med han veldig ofte, men hvis det er tre måneder, da har jeg
lyst til å være med han veldig mye og bry meg om han» (23).
Informasjonsønsket kunne likevel være preget av ambivalens ved å
søke full åpenhet, og samtidig ville ha forsikring om at alt ville
gå bra (13). I tillegg til informasjon om den syke, sier
rundskrivet at barn trenger informasjon om sin egen situasjon (9):
«Barnet må vite at det selv blir tatt vare på, og av hvem, hva som
er normale reaksjoner hos barn når voksne har et alvorlig
helseproblem, at den voksnes tilstand ikke er barnets skyld, at
barnet ikke kan hjelpe den syke med å bli frisk, at barnet har lov
til å ha det bra og fortsette med aktiviteter som er bra for barnet
… Barnet må få vite hvem som vet om familiens situasjon, og hvem
barnet kan snakke med om det som er vanskelig» (s. 12). Dette
korresponderer med resultatene fra litteraturgjennomgangen.
Studiene viser imidlertid også at barn av kreftpasienter kan trenge
avklaring om egen helserisiko, samt informasjon om hvordan de kan
hjelpe (13, 14, 18). Mange ønsker å være til nytte, men kan være
redd for å gjøre feil (19). Det å få bidra kan styrke barnets
opplevelse av tilhørighet og kompetanse så sant oppgavene står i
forhold til barnets kapasitet (7). Studiene understreker
viktigheten av at informasjonen tilpasses den enkeltes behov. Dette
innebærer også respekt for barnets eventuelle ønske om å begrense
informasjon (18, 21). Hensikten med informasjonen må være å hjelpe
barnet til å skape forståelse, mening og forutsigbarhet samt
redusere stress og bekymringer (5). «Informasjonsdumping » kan
bidra til økt frykt dersom det ikke tas hensyn til barnets
beredthet (21). En god regel kan derfor være å informere om
helheten først, og detaljene etter hvert i dialog og samspill med
barnet. Barnet bør heller ikke ha mer informasjon enn
omsorgspersonene fordi det kan være en belastning å være
informasjonskilde for andre (9). Det at barnets oppfatning av
sykdommen synes å ha større betydning enn objektive
sykdomskarakteristikker (19) taler for å lytte til hva barnet selv
tenker om situasjonen, ta utgangspunkt i det og gi tilpasset
informasjon ut fra behov, alder og modenhet. Studiene viste
imidlertid at kommunikasjon om kreftsykdommen ofte var enveis, og
preget av et ensidig fokus på medisinsk informasjon (15).
Veiledning kan bidra til at foreldrene også hjelper barna sine til
«å forstå seg selv og lære hvordan de kan takle vanskelige og
forvirrende følelser, tanker og reaksjoner» (14). De nye
lovbestemmelsene pålegger helsepersonell å tilby dette. Derimot gis
det ikke anledning til å gå utenom taushetsplikten. Høringssvarene
fra fagmiljøene i Norge viser relativt stor enighet om at det ville
være uklokt, da det lett kunne virke uheldig inn på samspillet i
familien og på tillitsforholdet mellom pasient og helsepersonell
(1). Det er behov for økt systematikk i tilbudet til disse
familiene og kompetansehevende tiltak blant helsepersonell.
Endringer i Spesialisthelsetjenesteloven ny § 3–7 pålegger
helseforetakene å ha barneansvarlig personell som skal ha et særlig
ansvar for å koordinere dette arbeidet (9). Siden dette er
kvalitative studier belyser de ulike perspektiv, og til sammen får
man en bedre innsikt i barns og ungdoms informasjonsbehov.
Svakheter med denne litteraturstudien kan være at vi bare har med
nyere forskning. Det er mulig at det finnes aktuelle studier
publisert før 1998. I tillegg kan det være en svakhet at
utvelgelsen av de aktuelle studiene bare er gjort av en person.
Mange av pasientene i de inkluderte studiene er kvinner med
brystkreft, noe som kan representere en skjevhet i forhold til
andre kreftdiagnoser. Studiene har dessuten relativt få
informanter, og de sier lite om de minste barnas informasjonsbehov
(
Litteratur
1. Det Kongelege Helse- og
Omsorgsdepartement. Ot.prp. nr. 84 (2008- 2009). Om lov om
endringar i helsepersonelloven m.m. (oppfølging av born som
pårørande) 2009
2. Rosbjerg RS, Thastum M. Psykologisk trivsel hos
børn af forældre med kræft. En oversigt over forskning. Omsorg
2005;22: 7–12.
3. Værholm R. Informasjon til barn og unge i sorg
relatert til foreldrenes kreftdiagnose. Omsorg 2005;22(4):
49–52.
4. Bugge KE. Hvordan støtte familier i sorg? I:
Kirkevold M og Ekern KS. (red). Familien i sykepleiefaget. Oslo:
Gyldendal, 2001:87-107.
5. Benner P, Wrubel J. The primacy of caring.
Stress and Coping in Health and Illness. California: Addison-Wesley
Publishing Company, 1989.
6. Dyregrov A. Barn og traumer. Bergen: Sigma
forlag, 1998.
7. Sommerschild H. Mestring som styrende begrep. I:
Gjærum B, Grøholt B, Sommerschild H. (red). Mestring som mulighet i
møte med barn, ungdom og foreldre. Oslo: Tano Aschehoug, 1998.
8. Det Kongelige Helse- og
Omsorgsdepartement.«Forslag til endring av
Helsepersonelloven mv. for å styrke rettsstillingen til barn av
foreldre med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig
somatisk sykdom eller skade». Høringsnotat fra Helse- og
Omsorgedepartementet, 2008.
9. Helsedirektoratet. Rundskriv. Barn som
pårørende. Oslo, 2010. www.shdir.no
10. Helseth S, Slettebø Å. Research involving
Children: Some ethical issues. Nursing Ethics 2004;11:298-308.
11. Finch A, Gibson F. How do young people find out
about their parent’s cancer diagnosis: A phenomenological study.
European Journal of Oncology Nursing 2009;13:213-22.
12. Forrest G, Plumb C, Ziebland S, Stein A. Breast
cancer in young families: a qualitative interview study of fathers
and their role and communication with their children following the
diagnosis of maternal breastcancer. Psycho-Oncology
2009;18:96-103.
13. Kennedy VL, Lloyd-Williams M. Information and
communication when a parent has advanced cancer. Journal of
Affective disorders 2008;114:149-55.
14. Bugge KE, Helseth S, Darbyshire Ph. Children’s
experiences of a family support program when their parent has
incurable cancer. Cancer Nursing 2008;31(6): 426–34.
15. Thastum M, Johansen MB, Gubba L, Olesen BL, Romer
G. Coping, social relations and communication: A
qualitative exploratory study of children of parents with cancer.
Clinical Child Psychology and Psychiatry 2008;13(1): 123–38.
16. Ensby T, Dyregrov K, Landmark B. Å treffe andre
som virkelig forstår. Sykepleien Forskning 2008;3:118-27.
17. Forrest G, Plumb C, Ziebland S, Stein A. Breast
cancer in the family – children’s perceptions of Their mother’s
cancer and its initial treatment; qualitative study. BMJ
2006;332:998-1003.
18. Kristjanson LJ, Chalmers KI, Woodgate
R. Information and support needs of adolescent children of
women with breastcancer. Oncology Nursing Forum 2004; 31:
111–19
19. Visser A, Huizinga GA, van der Graaf WTA, Hoekstra HJ,
Hoekstra-Weebers JEHM. The impact of parental cancer in
children and the family: A review of the literature. Cancer
Treatment reviews 2004;30:683-94.
20. Hilton A, Gustavson K. Shielding and being
shielded: Children’s perspective oncoping with their mother’s
cancer and chemotherapy. Can Oncol Nurs J 2002;2:198-206.
21. Shands ME, Lewis FM, Zahlis EH. Mother and
child interactions about the mother’s breast cancer: An interview
study. Oncology Nursing Forum 2000;27:77-85.
22. Barnes J, Kroll L, Bruke O, Lee J, Jones A, Stein
A. Qualitaive interview study of communication between
parents and children about maternal breast cancer. Western Journal
of medicine 2000; 173(6): 385–88.
23. Grønnsdal EG. Min far er på video – når noen i
familien er syk av kreft. En film for og av barn. Kreftforeningen
2005.
Skriv ny kommentar