fbpx Svenske sykepleiere i bonus-bråk Hopp til hovedinnhold
Sverige

Svenske sykepleiere i bonus-bråk

I løpet av tre-fire minutter skal sykepleiere gi råd til syke svensker på telefonen. Jo fortere sykepleierne gir råd, dess mer lønner det seg.

I Sverige har de firma som drive helserådgivning. De blir hyret av kommuner, sykehus og fylker og fungerer som et call-senter for syke svensker. I andre enden av telefonen sitter sykepleiere og gir råd. De skal sørge for at de som ringer blir henvist til riktig ledd i helsetjenesten.

Fakta om MedHelp AB:
MedHelp har rundt 250 ansatte. Omlag 220 av dem er sykepleiere som svarer på 2 millioner samtaler i året. MedHelp driver blant annet helserådgivning på oppdrag fra Stockholm kommune. De har datterselskaper i både Finland og Danmark.


Bonus for rask ekspedering

Sykepleierne som jobber der har frem til 13. mai, fått 1000 kroner ekstra hver måned dersom de i snitt klarte å holde samtaletiden per henvendelse på under tre minutter og 48 sekunder. Innenfor denne tidsmarginen skal det også skrives journal. Tanken er at sykepleierne skal skrive mens de prater i telefonen.


Kan ikke gjøre feil

Men for at sykepleierne skulle få denne bonusen skal de ikke gjøre feil. Det vil si å sende en pasient til akutten unødvendig, gitt feil råd, eller latt være å henvise noen som har vist seg å være svært syk. Bonusen forsvinner også om pasientene klager på måten de blir møtt, eller om selskapet i sine stikkprøver oppdager kvalitetsbrister.


Så gikk det galt

I svensk presse ble det nylig slått stort opp at en tre år gammel gutt døde fordi rådgivningstjenesten to ganger oppfordret moren til å bli hjemme, selv om gutten raskt ble verre. Saken er meldt inn til det svenske helsetilsynet. Sykepleieren som gav moren de feilaktige rådene, sier hun kjente press og stress for å få unna samtalen på så kort tid som mulig.

Denne saken har satt fokus på helserådgivningsfirmaet MedHelp AB og bonusordningene sykepleieren får.


Fjernet bonusordningen

På bakgrunn av alt medieoppstyret gikk selskapet ut med en pressemelding 13. mai, hvor de trakk tilbake bonusordningen med umiddelbar virkning i samråd med det svenske  sykepleierforbundet.

- Hvordan har sykepleierne reagert på det?

- Jeg har fått få reaksjoner ettersom dette skjedde i går. Av de jeg har fått, synes sykepleierne det var bra vi reagerte så fort etter at det ble diskusjoner. MedHelp skal treffa Vårdförbundet i morgen for å diskutere eventuelle kompensasjonsordninger for de sykepleierne som nå mister sin bonus, sier Geir-Erik Hyvärinen. Han er produksjonssjef ved MedHelp AB.

Hensikten med bonussystemet var at det skulle fungere som en gulrot for de ansatte som holder høy effektivitet og kvalitet.


Har ikke slikt i Norge

Norsk Sykepleierforbund (NSF) har ikke hørt om tilsvarende firma i Norge.

- Vi mener generelt at helserådgivning til befolkningen er av det gode. At den i tillegg er lett tilgjengelig er bra. Vi har i arbeidet med samhandlingsreformen spilt inn kommunesykepleier og helsehus nettopp for å øke tilgjengeligheten for befolkningen, og legge terskelen lavere for å kontakte helsepersonell ved behov, sier forbundsleder Lisbeth Normann.


Virkemidler fra privat sektor

Sykepleierforbundet er derimot kritiske til virkemidlene som brukes.

- Vi er skeptiske til å ta i bruk tradisjonelle virkemidler fra privat sektor. For eksempel kundesentre, og måle de ansattes effektivitet på en slik måte. Det positive er selvsagt at sykepleierne får benyttet kompetansen sin og kan gi kvalifiserte råd til dem som ringer. Det negative er stressmomentet i møtet med pasienter som ikke er bra, sier Normann.



Ikke la pengene styre 

I svensk presse sies det at tidspresset kan gå ut over kvaliteten. Noe Lisbeth Normann er enig i.

- Det ser vi i sykepleiernes tradisjonelle jobbsituasjon også. Å møte pasienter kjapt på telefon, passer ikke for alle typer pasienter heller ikke alle typer problemstillinger eller spørsmål. Møte mellom sykepleier og pasient skal være preget av tillitt og seriøsitet. Dette er verdier som er krevende å forene med akkord og pengebonus, og jegvil nok gå så langt at vi vil  advarer mot at man lar pengene styre over den faglige integriteten og kvaliteten, sier hun.

Lisbeth Normann tror ikke slike firma er en del av helseminister Bjarne Håkon Hanssens tiltak i samhandlingsreformen.


56 kroner per samtale

Produksjonssjef i MedHelp AB, Geir-Erik Hyvärinen, kan ikke svare på spørsmål om hvorfor det offentlige kjøper tjenester hos dem.

- Det er et politisk spørsmål som politikerne må svare på. Det må vel være bassert på en vurdering hvert enkelt landsting gjør, sier Hyvärinen.

- Hva koster tjenestene deres?

- Det er litt av hengig av hvilke tjenester vi utfører, men i snitt koster det om lag 56 kroner per samtale, sier Hyvärinen.

- Er det aktuelt for dere å etablere dere i Norge?

- Ikke så vidt jeg vet. Det er i tilfelle noe styret i MedHelp AB må ta stilling til, sier han.

Undersøkelse:  
 Bonussystemet ble innført sommeren 2008. Ordningen skapte interne diskusjoner. Det svenske sykepleierforbundet gjennomførte en undersøkelse. Av de 61 som svarte var 20 positive till bonussystemet, 4 var verken for eller mot, tre svar ble kassert. 34 av svarene var negative.

- De som ikke liker systemet sier det gjør dem stresset og at det påvirker kvaliteten. De som er positive trekker frem muligheten til å tjene litt ekstra penger, sier Charlotte Ågren, sjuksköterska och fackligt ombud på Medhelp i Kristinehamn til den svenske avisen Dagens Nyheter.

Her kan du lese mer om MedHelp AB

Kilde: Dagens Nyheter

 

Vi vil nok gå så langt at vi vil advarer mot at man lar pengene styre over den faglige integriteten og kvaliteten, sier Lisbeth Normann.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse