Pårørende reagerer på underbemanning og vikarbruk på splitter nytt sykehjemsflaggskip
– Her vil jeg bo når jeg blir gammel, sa Oslos ordfører da hun åpnet hovedstadens nyeste sykehjem. Representanter for de pårørende deler ikke begeistringen.
– Majorstuhjemmet i Oslo er kanskje Skandinavias flotteste og mest avanserte sykehjem. Det er Oslo kommunes flaggskip, sa Steinar Winther Christensen i en tale i forbindelse med åpningen av sykehjemmet.
Steinar Winther Christensen er kjent for noen som advokat og spesialist på pasientskadeerstatningssaker. Han har vært opptatt av at pasienter som ikke har råd til å drive en sak, kan betale utgiftene til advokat med erstatningen de blir tilkjent.
Nå er han en av to i pårørenderådet ved Majorstuhjemmet i Oslo.
Christensens kone har vært pasient på sykehjemmet siden november 2023. En alvorlig sykdom gjør at hun sitter i rullestol og er avhengig av å bli matet. Hun har også mistet taleevnen.
Hun bodde i sykehjemmets midlertidige lokaler på Økern frem til Majorstuhjemmet åpnet dørene 24. august i år.
Meldte inn brudd
9. oktober sendte Christensen og Kirsten Eggen Seim, den andre representanten for de pårørende, et brev til direktør i Sykehjemsetaten i Oslo, Helge Jagmann.
Hyllesten av sykehjemsbygget er gjentatt i brevet, men avsenderne hevder også at der begått klare brudd på loven om helsepersonell, inkludert lovverket rundt forsvarlighet.
Kort fortalt er dette kritikken som fremføres mot det nye sykehjemmet:
- Manglende personalressurser fører til omsorgssvikt og informasjonssvikt.
- Gåavstanden mellom avdelingene er for stor, noe som påvirker arbeidsfellesskapet.
- De pårørende har ikke blitt hørt i forbindelse med flytteforberedelsene.
Det nye sykehjemmet, som åpnet for beboerne 24. august, har spa, takterrasse og parkhage. De pårørende hevder i brevet til Sykehjemsetaten at personalet ikke har tid til å ta med pasientene til de vakre og påkostede fasilitetene.
– Pasientene får god pleie her, men ingen omsorg, sier Steinar Winther Christensen til Sykepleien. Han har besøkt ektefellen på hjemmet hver dag i over et år.
Christensen forteller om dyktige sykepleiere og helsefagarbeidere på sykehjemmet, men hevder det kan være 30 forskjellige pleiere på jobb i løpet av en uke.
– Løper fra pasient til pasient
– Vikarbruken er for høy, og sykepleierne løper fra pasient til pasient, sier Christensen. Det fører til at de ansatte ikke blir kjent med beboerne, ifølge ham.
Under den offisielle åpningen av Majorstuhjemmet 17. oktober takket Sykehjemsetatens direktør Helge Jagmann politikerne for langsiktige tanker rundt å lage verdige institusjoner for de eldre.
– Og det har vi klart, sa Jagmann i åpningstalen.
Men det er ikke Steinar Winther Christensen og de pårørende enig i. Jagmann har så langt ikke svart på brevet fra pårørenderepresentantene.
Heidi Saugstad er kvalitetssjef på Majorstuhjemmet. Hun har det overordnede ansvaret for fag og kvalitet for sykepleiere, leger og alle andre ansatte.
Har den pleiefaktoren kommunen har gitt dem
– Har dere nok ansatte til å holde kvaliteten oppe?
– Ja, vi har den pleiefaktoren som kommunen har gitt oss. Men vi er i en flytteprosess og omorganisering, det tar mer enn fem uker å få en organisering i effektiv drift.
Sykehjemmet hadde midlertidige lokaler på Økern frem til rett etter sommeren.
– Gir den nye organiseringen dere flere hender?
– Har du noen gang besøkt en avdeling i helsevesenet der de mener de er nok folk? Dette tror jeg gjelder hele helsevesenet, dessverre, sier Saugstad.
En enkel institusjon ikke har mandat til å gi flere stillinger enn den pleiefaktoren de har fått. Dette ligger hos politikerne, mener hun.
– Norsk Sykepleierforbundet er en viktig del av dette, og pårørende som Steinar Winther Christensen kan kanskje være med å påvirke dette, sier hun.
Saugstad sier at pårørende har stor verdi for dem, og at de ansatte trenger en heiagjeng slik som Christensen er.
– Når vi kommer oss gjennom jula og vi har fått bodd oss til enda mer, så tar vi opp igjen mer av det strukturert kvalitetsarbeidet. Organiseringen og turnusen er lagt opp til fagtime en gang i uka, og fagdag for fagsykepleiere. Dette gir muligheter for å jobbe med fag og kvalitet i alle avdelinger.
Moro og stolt
Saugstad sier mange sykehjem i Oslo er gode.
– Siden jeg startet i 2003, har det skjedd enormt mye på det faglige planet. Det var det som fikk meg til å bytte fra sykehus til sykehjem. Medarbeidere her er så endringsvillige og sultne på kunnskap. Det er moro og det er jeg stolt av.
Sykepleien spurte direktøren i Sykehjemsetaten, Helge Jagmann, om de bryter lov om helsepersonell paragraf 16, som de pårørende hevder.
Kjenner til saken
Vi fikk svar fra institusjonssjef Rakel Kristiansen på Majorstuhjemmet:
– Vi er godt kjent med saken og har hatt flere møter og samtaler rundt temaet, både med pårørende, i allmøter for pårørende, og i pasient- og beboerrådet. Pårørende vil også få et skriftlig svar i denne saken fra oss.
Hun skriver videre at da de flyttet inn i det nye bygget fikk de seks millioner kroner årlig for å øke bemanningen, som følge av de mindre boenhetene.
– Vi kunne alltid ønsket oss flere hender og ressurser, men forholder oss til vedtatte bemanningsnorm, skriver Kristiansen.
De flyttet inn på Majorstuhjemmet 27. august og jobber nå for å stabilisere driften og tilpasse oss ny organisering.
– Vi har nye digitale løsninger som frigir tid hos de ansatte og øker kvaliteten for beboerne, men som tar tid å få full effekt av. Det er mange nye rutiner og et helt nytt bygg som vi skal bli kjent med. Vi håper på forståelse både fra ansatte, beboere og pårørende i denne tiden, sier Kristiansen.
Byrådet ser på turnuser med langvakter
– Vi kommer til å gå tomme for folk lenge før vi går tomme for penger, mener helsebyråd i Oslo, Saliba Andreas Korkunc.
Han mener det ikke hjelper å pålegge sykehjemmene å ha enda flere helsepersonell på jobb, når vi allerede i dag sliter med å få fatt i nok helsepersonell til å fylle vaktlistene.
– Vi må heller se på hvordan vi kan rigge helse- og omsorgstjenesten annerledes.
Kokunc sier byrådet ser på hvordan de kan få på plass flere alternative turnuser, for eksempel med langvakter, som sikrer at det er like god fagdekning på en søndag som en onsdag.
Ny driftsmodell
Byråden ser også på oppgavedeling, og hvordan man i større grad kan legge til rette for at helsepersonell bruker tid på helsefaglige oppgaver.
– På nye Tåsenhjemmet, som åpner senere i høst, tester vi ut en ny driftsmodell der serviceoppgaver legges i en egen avdeling hvor dedikerte ansatte tar seg oppgaver som vaskeri, mat og lagerarbeid. Det gjør at helsepersonellet får mer tid til beboerne, som er det viktigste de gjør, skriver byråden.
– Vi har også rullet ut digitalt tilsyn på flere sykehjem, som gjør at helsepersonell kan oppsøke brukerne ved behov, i stedet for å gå runder til alle rom på nattetid.
Klokka 11 tirsdag 29.10: Sitatet hvor kvalitetssjefen beskrev arbeidsdagen til de ansatte er tatt ut.
0 Kommentarer