fbpx Tore (78) måtte lete etter egne papirer Hopp til hovedinnhold

Tore (78) måtte lete etter egne papirer

Oslo universitetssykehus beklager nå at en pasient ble sendt i skytteltrafikk for å få tak i røntgenpapirer.

I begynnelsen av desember i fjor ble Tore Omar Andersen syk. Han hadde vondt i magen, var kvalm, og hadde mistet matlysten. Etter besøk hos fastlegen 6. desember ble han henvist til røntgenundersøkelse. Fastlegen oversendte henvisningen elektronisk til et privat røntgeninstitutt.

Etter noen dager fikk han time: 20. januar 2012.

Tore Omar Andersen følte seg imidlertid for syk til å vente så lenge.

 

 «Kom bort!»

– Jeg ringte derfor Ullevåls røntgenavdeling for å høre om deres ventetider var kortere. Til tross for at jeg fremla nøyaktig hva slags røntgen som skulle utføres, fikk jeg ikke noe presist svar. «Kom bort med henvisningen så skal vi se hva vi kan gjøre» var beskjeden jeg fikk, forteller 78-åringen til Sykepleien.

Det var starten på et ublidt møte med helselogistikk som ikke fungerer. Unøyaktige og feil svar medførte mye ekstraarbeid og reising for syke Tore Omar Andersen.

 

Stengte dører

Dette er hva svaret fra Ullevål medførte:

– Jeg hadde jo ingen henvisning – bare bekreftelsen fra det private røntgeninstituttet – så jeg ringte min fastlege for å be dem sende meg en kopi. Jeg snakket med sekretæren der som fortalte: «Jeg skal snakke med legen, så ordner det seg nok.»

Deretter ventet han flere dager på post fra legen, men ingen henvisning kom. Onsdag 28. desember gikk han så bort til fastlegens kontor i håp om at kontoret var åpent, for å få en kopi av henvisningen. Dessverre var kontoret stengt til over nyttår.

– Jeg tar med meg bekreftelsen fra det private røntgeninstituttet og reiser samme dag mine 15 kilometer bort til Ullevåls røntgenavdeling for å høre om de kan gi meg – eller antyde – en raskere time.

 

Jakt på henvisning

I skranken fortalte han hvordan det lå an: At fastlegen hadde stengt og at han dessverre ikke har med seg henvisningen.

– Jeg fortalte at jeg følte meg syk og gjerne skulle fått en røntgenundersøkelsen så raskt som mulig for å få en diagnose. Jeg spurte om brevet fra det private røntgeninstituttet – hvor alt var gjengitt – foreløpig kunne hjelpe. Svaret var nei, de måtte ha henvisningen fra legen, forteller han.

Han godtok dette, og var i ferd med å forlate bygningen da han fikk en idé, og gikk tilbake til ekspedisjonen: «Kunne dere være så snill å ringe Bryn og få fakset over henvisningen?» «Ja det kan vi», var svaret.

 

Må vente

Da Ullevål ringte det private røntgeninstituttet, var svaret derfra negativt: «Denne henvisningen er oversendt oss elektronisk, så vi kan ikke få sendt den over». Ullevål aksepterte svaret, og Tore Omar Andersen måtte gå med uforrettet sak.

– Jeg kjører mine 15 km på vei hjem, men stopper ved røntgeninstituttet for å høre om jeg kan få en kopi av henvisningen fra fastlegen. Mannen i ekspedisjonen trykker på en tast, og ut kommer en kopi av henvisningen. «Vær så god, ingen problem».

Tore Omar Andersen reiste da 15 km tilbake til Ullevål med henvisningen og leverte den i ekspedisjonen der.

– Dessverre var ingen leger til stede, så jeg måtte ringe tilbake mandag 2. januar for å få beskjed om time.

 

Fram og tilbake – men like langt

Mandag 2. januar kl. 14.15 ringte han tilbake. Han ringte så sent fordi han tenkte at de trengte noe tid for å fastsette en time. Dessverre, røntgenavdelingen stenger kl. 14.00, så han må ringe i morgen, er beskjeden han får.

Tirsdag ringte han igjen: «Dessverre, personen som skal avgjøre er fraværende, men vi skal ringe deg i morgen og gi beskjed,» fikk han vite da.

Onsdag ringte de fra Ullevål:

«Dessverre, Ullevål har fra 1. januar 2012 bestemt bare å kunne utføre interne røntgenoppdrag. Du kan ikke få noen time her.»

 

– Ikke unikt

– Jeg ønsker å fortelle denne historien for å peke på hvor lite som skal til for å lette situasjonen til en som allerede er syk. Hvis jeg hadde fått korrekt informasjon i første omgang, hadde jeg spart meg alle turene frem og tilbake, sier han.

78-åringen tror ikke hans møte med helsevesenet er unikt, men noe mange blir utsatt for hver dag.

– Pasientene ønsker så gjerne å være glad i sykehuset sitt. Men så skjer slike ting. Litt serviceinnstilling og nøyaktighet hadde hjulpet så mye, sier han.

 

– Beklager

Hans-Jørgen Smith er avdelingsleder ved Avdeling for radiologi og nukleærmedisin ved Oslo universitetssykehus. Han sier dette: – I utgangspunktet kan vi bare beklage det pasienten ble utsatt for.

Han forklarer at enkelte undersøkelser kan settes opp direkte uten at de blir vurdert av lege, men CT, MR, ultralyd og undersøkelser av bryst blir vurdert av lege først. Ventetiden vil da være avhengig av prioritering og vurdering fra radiolog.

– Dette vet ikke personalet i ekspedisjonen resultatet av på forhånd, sier han.

 

Øyeblikkelig hjelp på faks

Han erkjenner at de skulle gjort ting annerledes i møtet med den syke 78-åringen:

– Vi burde ha foreslått å kontakte det private røntgeninstituttet, eller bedt pasienten ringe dit i første omgang, for å be dem fakse henvisningen til oss. Han understreker at rutinen er at sensitive opplysninger ikke skal sendes på faks, men at slik informasjon likevel kan fakses anonymisert ved øyeblikkelig hjelp. 

– Vi har dessverre ikke elektroniske henvisninger selv, og hvordan man eventuelt får skrevet ut en elektronisk henvisning vil variere fra fagsystem til fagsystem. Dette har vi ingen oversikt over, sier han.

 

– Radiologer skal sjekke

Han påpeker også at de har måttet nedprioritere eksterne henvisninger, på grunn av kapasitetsproblemer ved avdelingen.

– Men vi legger henvisningene til radiolog før vi eventuelt avviser for å sikre at ikke sekretærene feilaktig avviser henvisninger som bør tas her, sier Hans-Jørgen Smith.

Litt serviceinnstilling og nøyaktighet hadde hjulpet så mye. Tore Omar Andersen

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse