Rop om hjelp fra hjemmesykepleien i Kongsvinger
Frykten og frustrasjonen for å gjøre feil førte til at flere sykepleiere gråt på jobben i hjemmesykepleien i Kongsvinger.
For få sykepleiere på jobb. Oppgaver som står i kø, og prioriteringslistene som er til liten eller ingen hjelp. Noen som kjenner seg igjen? I sommer rant begeret over for de ansatte i hjemmesykepleien i Kongsvinger.
Et rop om hjelp
NSFs hovedtillitsvalgt, Inger Marit Biagi, forteller til Sykepleien at saken startet i mars.
– Jeg fikk bekymringsmeldinger fra de ansatte om at situasjonen i hjemmesykepleien truet pasientsikkerheten, sier hun.
De ansatte skrev en åtte sider lang liste over utfordringer og problemer i hverdagen. Blant annet skal svakheter ved rapporteringssystemet ha ført til at en trygghetsalarm ikke ble fulgt opp da den ble utløst av en pasient.
Et annet problem som trekkes frem, oppstår når hovedtelefonen i hjemmesykepleien blir med «ut i pleien». Telefonen ligger da igjen i bilen og sykepleierne er bekymret for at beskjeder blir glemt, at taushetsplikten kan bli brutt og at det i verste fall vil gå lenge uten at beredskapsalarmen blir besvart, ifølge Glåmdalen avis. [For abonnenter]
Gråter i frustrasjon
De tillitsvalgte ga virksomhetsleder og kommunalsjefen beskjed om forholdene, og det ble holdt flere møter.
– Vi har hatt en god dialog hele veien, men de ansatte i hjemmesykepleien har ikke merket noe til at møtevirksomheten avhjelpte deres situasjon, sier Biagi.
I sommer rant begeret over.
– Da var det enda færre faglærte på jobb, mange vikarer og frustrasjonen over å ikke være sikker på om pasientene fikk den hjelpen de trengte, førte til at flere ansatte brast i gråt på jobben. Det var da vi bestemte oss for at det var på tide å sende bekymringsmelding til Fylkesmannen, sier Biagi.
Kommunen må ordne opp
Fylkesmannen har gitt kommunen frist til begynnelsen av september til å levere en plan for hvordan de skal ordne opp i forholdene.
– Klarer kommunen det?
– Ja, det er jeg sikker på, men det må fortgang til. Selv om jeg er trygg på at både virksomhetsleder og kommunalsjefen har gjort hva de kan, har det så langt gått for sakte. Nå når Fylkesmannen har tatt saken, håper vi at forholdene blir ordnet opp i raskt, sier hun.
Oppfordrer andre til å gjøre det samme
Biagi tror ikke forholdene i Kongsvinger er spesielle.
– Det er nok andre kommuner som står i det samme. Jeg oppfordrer dem til å gjøre det samme som oss og melde saken til Fylkesmannen. Det gjør at flere tar saken alvorlig, sier hun.
– Vi sendte bekymringsmeldingen fordi det er lovpålagt å melde fra når helsetjenesten er i ferd med å bli uforsvarlig. For sykepleierne og hjelpepleierne er det viktigste at pasientene får en forsvarlig helsetjeneste. Det er ikke bra at ansatte blir så redde og frustrerte for å gjøre feil i en presset hverdag at de får angst og gråter på jobb, sier hun.
0 Kommentarer