fbpx Produsentene vil vite det når navn og pakninger blir for like Hopp til hovedinnhold

Produsentene vil vite det når navn og pakninger blir for like

Null effekt, for dårlig virkning eller dødelig utfall – følgene av å ta feil legemiddel er alvorlige. Industrien og innkjøperne ber om hjelp fra folk som bruker dem profesjonelt.

Sykepleier Tanja Vatnås møter det daglig. Medisiner med navn som likner hverandre, i pakker som likner hverandre med bittesmå tall det er vanskelig å få øye på. Tar man feil av tall og styrke, kan det få alvorlige konsekvenser.

– Flere intravenøse væsker gis i litersposer som er helt like, med svart skrift utenpå. Innholdet kan være veldig forskjellig. Går det ikke an å lage en rød strek på den ene og en gul på den andre?

Vatnås har tidligere beskrevet forveksling av medisiner som en av flere snubletråder i sykepleiernes hverdag i Sykepleien.

Unngår reklame

Pakkene er stort sett hvite og fargebruken minimal. Skriften er liten og navnene langt unna produktnavn som «Frisk» og «Vekk i morgen».

Tanja Vatnås mener legemiddelindustrien bør ha god nok råd til å kunne hyre inn designere som kan finne navn og innpakninger det er lettere å skille fra hverandre. 

– Hvis du går inn og ser hos apotekene er de jo veldig kreative med å selge sine egne ting til deg og meg, sier hun.

Fullt så enkelt er det imidlertid ikke når det gjelder medisiner. Produsentene har begrensninger gjennom retningslinjer og godkjenningsordninger både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Det forteller seniorrådgiver Inge Johansen hos Legemiddeldindustrien (LMI).

– Navnene skal for eksempel ikke virke som reklame. De skal heller ikke bety noe spesielt, sier Johansen, som oppfordrer helsepersonell til å si fra om de finner ting som bør endres.

– Meld fra! Produsentene ser ikke alle utfordringene selv.

Johansen sier at de legger mye arbeid i å velge navn som ikke likner for mye på andre navn, samtidig som de prøver å følge reglene.

– Er de for strenge? 

– Regelverket er veldig detaljert, og sånn må det nesten være. Det skal ikke være opp til hvert enkelt firma å velge hvordan man vil presentere produktene.

Fakta
Navn

Hvor fantasifullt kan et navn på en medisin være? Her er noen begrensninger for handelsnavn på legemidler. 

De skal ikke

  •  ha, eller gi assosiasjoner til ord med etablert betydning
  •  gi uttrykk for villedende terapeutiske eller farmasøytiske egenskaper
  •  formidle et reklamebudskap, for eksempel med hensyn til bruk av legemidlet

Kilde: Veiledning ved forslag til navn på legemiddel, SLV, oppdatert 2015 

Feil hjertemedisin

Hjertemedisinen metoprolol har mange navn og varianter. Tanja Vatnås ramser opp: Selo-Zok, Metoprolol depot, Metoprolol Sandoz, Bloxazoc, Metoprolol og Metoprolol mylan. Noen er navn på depottabletter, noen på kortidsvirkende tabletter. Seloken er et annet navn - på metoprolol til bruk intravenøst.

Problematikken er ikke ny. Når det gjelder metoprolol, har Statens legemiddelverk advart mot forveksling i flere år. Både for metoprolol, oksykodon og morfin har de oppfordret sykepleiere til å forsikre seg ekstra godt om hvilken tablettvariant pasienten skal ha. Samtidig har de oppfordret legene til angi om det skal være en depottablett eller en kortidsvirkende tablett.

I kombinasjon med dagens medisinmangel og med stadig utskifting av legemidler, mener Vatnås det har blitt ekstra krevende å henge med.

– Hvis reglene for å lage navn er så strenge, burde vel kanskje politikerne prøve å gjøre noe med det?

To små medisinflasker - en med blå og en med rødt kork.

Anbefaler virkestoffnavn 

Universitetssykehuset Nord-Norge var tidlig ute med å ordinere medisin etter navnet på virkestoffet i stedet for navnet produsenten har valgt.  

Overlege og medisinsk rådgiver Sigurd Hortemo i Statens legemiddelverk mener det er den beste måten unngå feil gjennom forveksling av medisiner på.  

– Vi må komme bort fra fantasinavn og salgsnavn, sier han. 

– Det er ikke til å unngå at det finnes mange ulike legemidler med samme virkestoff.  

Farmasøyt Laila Bruun ved OUS er med i en av de mange spesialistgruppene som gir råd om legemidler til Sykehusinnkjøp. Hun er helt enig i at navn og utseende på medisiner er en stor utfordring.

– Men vi har fått flere av legemiddelprodusentene til å endre pakningene sine.

Som eksempel trekker hun frem anestesimiddelet Profol, som med ulik styrke fantes på to identiske flasker. Den ene korken var blå, den andre rød. Et godt utgangpunkt så lenge korken fortsatt står på flasken. Men når korken er tatt av, er det lite hjelp i fargene.

– Produsentene er ikke alltid selv er klare over forvekslingsfaren, sier Bruun.

Fakta
Form og farge

I Legemiddelverkets veiledning (2015) til legemiddelforskriften står blant annet dette om bruk av farger og grafiske elementer:

  • Bruk av farger skal ikke ta bort oppmerksomheten fra teksten.
  • All tekst plasseres på ensartet bakgrunn. 
  • De skal ikke være reklamepreget, og må ikke ta plass og oppmerksomhet fra annen viktig informasjon.
  • Det skal benyttes farger for å skille mellom ulike styrker av et legemiddel. 

Enklere med scanning 

Bruun prøver også å bidra til at det ikke kommer nye legemidler med navn som kan forveksles.

– Men det er ikke alltid så mange generisk like legemidler på markedet at vi kan velge en leverandør vekk. Dessuten er det totalt sett veldig mange navn. Sykehusapotekene Oslo melder at de har nesten 1800 ulike legemidler i sitt lager på apoteket, sier hun.  

Hun ser at bruken av virkestoffnavn kan være vanskelig, men beskriver også dagens utfordringer med forveksling på grunn av navn og utseende som en overgangsfase.

– På sikt jobbes det med et system der dette kan behandles elektronisk og kontrolleres ved hjelp av strekkoder. Det vil si at legemiddelet scannes mot legens ordinasjon og så mot pasientens navnebånd. Dette kaller vi lukket legemiddelsløyfe, forklarer Bruun.

Foreløpig gjøres dette kun ved ett sykehus, Kalnes i Østfold.

Samtidig presiserer Bruun at alle må lese på pakningene.

– Man kommer ikke utenom, uansett system.

To identiske hvite infusjonsposer med svart skrift og tall. Detaljer i tallene somo knapt er synlige skiller dem fra hverandre.

Sparing gir forvirring

Målet om å spare penger har fått stor betydning, mener sykepleier Tanja Vatnås. Hun sikter først og fremst mot Sykehusinnkjøp, som forhandler avtalene om nye medisiner. Herfra kommer det mange nye navn. 

«…..En gang i året presenterer de triumfene sine i form av en liste med nye legemidler vi må forholde oss til», skrev hun i Sykepleien tidligere i høst. 

Divisjonsdirektør for legemidler Bente Hayes svarer for Sykehusinnkjøp:

– Pris er ikke det eneste som teller, sier hun.

Hun forteller at de vurderer legemidler etter tre kriterier: Pris, leveringssikkerhet og kvalitet. Under kvalitetskriteriet ligger brukervennligheten – med forhold som navn, pakninger og design.

– De tre kriteriene vektes ulikt etter hvilke utfordringer som er størst.

– Nå er det leveringssikkerheten som er viktigst, sier Hayes.

Medisiner hjemme 

Tanja Vatnås er ikke overbevist.

– Jeg kjøper ikke helt at legemiddelmangelen skal være så avgjørende. På sine egne nettsider skilter Sykehusinnkjøp med å ha fått rabatter på avtalene sine på tilsammen 44 prosent. Det må jo bety at økonomien er det viktigste, sier Tanja Vatnås.

Det er ikke bare sine egne kolleger hun bekymrer seg for. Vanlige folk med medisiner i skapet skal også klare å holde styr på dem.

– Skrøpelige folk kan jo sitte hjemme med en 5-6 ulike medisiner, og flere av dem kan igjen ha forskjellige navn, mens innholdet egentlig er det samme. Hvis de har alt sammen tilgjengelig på en gang, er det stor fare for å ta for mye, sier sykepleier Tanja Vatnås.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse