fbpx – Gjengen på gastropol har funnet gull Hopp til hovedinnhold
Suksess for kvalitetsprosjekt:

– Gjengen på gastropol har funnet gull

personalet på gastropol i haugesund

Gastroenterologisk poliklinikk ved Haugesund sykehus har redusert antall nye timer til koloskopi fra over 43 til rundt 3 prosent.

Gastroenterologisk poliklinikk (gastropol) brukte altfor mye tid til å finne nye timer til pasienter som ikke møtte opp, eller som ikke var godt nok forberedt før de kom til undersøkelse.

Nå har et kvalitetsforbedringsprosjekt gitt gode resultat, skriver de i en pressemelding.

Målet var å komme under ti prosent i bestilling av ny time. Etter kort tid er de nede på under fire prosent.

– Hva har dere egentlig gjort?

 – Våre undersøkelser, spesielt koloskopi, krever en del forberedelser for at vi skal kunne gjennomføre dem. Vi sliter jo med ventelister, så vi kan ikke la timer gå til spille. Problemet økte merkbart da vi gikk over til digitale brev våren 2021, forteller Jeanette Pedersen, funksjonsleder og sykepleier på gastropol.

– Vi bestemte oss for å måle hvor mange koloskopipasientene som måtte ha ny time. Av de 76 planlagte kolposkopiene måtte 33 pasienter, eller 43 prosent, ha ny time. Vi kartla årsakene, og fikk mange ulike svar. Det viste seg at det var en kompleks problemstilling.

Tiltakene som ble iverksatt

  • Endret innkallingsbrev, mange ble ikke åpnet, ikke lest eller misforstått.
  • Video med forklaring, med en lenke i brevet.
  • Bytte av tømmingsmidler, noen krevde at pasienten skulle drikke tre liter veske.
  • Oppdatert e-håndbok og endrede rutiner.

Dette ga følgende resultat

  • Raskere diagnose for pasienten – eventuelt raskere friskmelding.
  • Bedre utnyttelse av kostbar legeressurs.
  • Kortere ventetid for alle pasienter​.

– Vi jobber stadig med nye tiltak, og vi ønsker å komme rundt i andre avdelinger å undervise om tarmtømming og hvor viktig dette er. Kunnskapen og arbeidet vi legger ned i dette prosjektet tar vi med oss videre til de andre undersøkelsene våre, oppsummerer Jeanette Pedersen.

Nede i tre prosent nye avtaler

En oversikt viser at avdelingen etter få måneder er helt nede på tre prosent i bestilling av nye timer.

Også klinikkdirektør medisinsk klinikk Haugesund og Odda, John Conrad Brandsø, er imponert.

– Gjengen på gastropol har funnet gull, og jeg tror ikke de gir seg med dette, sier en fornøyd klinikkdirektør.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse