fbpx Gir sykepleier-hjelp over telefon Hopp til hovedinnhold

Gir sykepleier-hjelp over telefon: – Det er en økning av dem som ringer fra utlandet

Monica Thomassen sitter ved PCen

Fastleger på ferie og reising i inn- og utland gjør at mange oppsøker helsehjelp over telefon om sommeren. – Vi får virkelig brukt faget, sier sykepleier Monica Thomassen.

Jeg var på leting etter en hjemmekontor-jobb siden jeg bor i Rendalen, som er veldig avsidesliggende. Det var en fantastisk match med en gang.

Dette sier sykepleier Monica Thomassen om jobben i Helsetelefonen, som hun har hatt i tre år. 

Helsetelefonen ble etablert i 2007 og hjelper folk med blant annet medisinske spørsmål, resepter, legeattester og henvisninger. 

Telefonen bemannes av 21 sykepleiere. Fra januar og frem til i dag har de tatt imot over 40 000 telefoner. 

Søker bekreftelse

Thomassen forteller at de som ringer både er hjemme, på ferie i Norge eller i utlandet. Hun merker tydelig at det er større pågang og at dagene er mer hektiske på sommeren enn resten av året.

Ifølge henne opplever mange at det er vanskeligere å få hjelp gjennom fastlegeordningen på sommeren. I tillegg gjør mer reising at flere blir bevisst på at Helsetelefonen er et tilbud de har gjennom sine forsikringsavtaler.

Det er en økning av de som ringer fra utlandet. Mange er usikre på om de skal oppsøke helsehjelp i det landet de befinner seg i og søker en bekreftelse fra oss på hva de skal gjøre. Mange føler seg også utrygge på om de får rett hjelp og rett medisin i det landet de befinner seg i, sier Thomassen. 

Både stort og smått

– Hva er det folk trenger hjelp med?

– Mange telefoner er om barn som er blitt syke med feber, utslett og diverse infeksjoner, sier Thomassen.

– Hva er den største utfordringen dere møter på?

Den største utfordringen er når noen ringer med problemstillinger som egentlig burde vært til 113 eller alarmsentral. Eller der det er opplagt at en telefonlege eller sykepleier ikke kan bistå, fordi vi har ikke pasienten foran oss. Men ofte når vi forklarer at vi får ikke undersøkt deg og du bør oppsøke en lege, så skjønner de det, forteller Thomassen. 

Oppleves mer krevende i utlandet

Sonja Magnerud er spesialist i klinisk allmennsykepleie og har vært leder for Helsetelefonen siden oppstarten i 2007. Hun sier at mange nordmenn i utlandet ønsker råd fra norske leger og sykepleiere. 

Ifølge Magnerud får de flest spørsmål om tilstander som feber, utslett, mageinfeksjoner, insektbitt, sårstell og ulike luftveisinfeksjoner. 

Problemstillinger som kan være bagatellmessige i Norge oppleves mer krevende i utlandet, sier hun. 

Magnerud påpeker at pasienter ofte må oppsøke lege på stedet de er, og at de får hjelp gjennom de ulike reiseforsikringene og deres alarmsentraler. 

De vil allikevel dobbeltsjekke behandlingen og få bekreftet at det er trygt å gjøre det de blir rådet til lokalt, sier hun. 

– Føler meg ikke alene

Monica Thomassen trives svært godt i jobben og opplever at hun får utøvd sykepleierfaget på en god måte. Hun tror at mange ikke er klar over at det går an å jobbe som sykepleier hjemmefra. 

Selv om vi jobber via telefon, så utøver vi veldig mye sykepleierfaglig hjelp. Vi må være trygge på oss selv i denne jobben. Du føler deg ikke mindre verdt som sykepleier eller gjør en mindre viktig jobb, sier hun og legger til:

Jeg føler meg ikke alene på jobb selv om jeg sitter på hjemmekontor. Jeg har kollegaer sammen med meg, både sykepleier og lege. Vi kan både ringe til hverandre eller ta kontakt via Teams. 

– Hvordan synes du det er å bruke sommeren på dette?

Jeg er hjemme, kan kose meg ute i solen med litt kaffe hvis det blir et ledig øyeblikk. Trenger ikke å bruke tid på å kjøre til og fra en jobb langt unna. For meg er det helt perfekt, sier Thomassen. 

Opptil 40 samtaler om dagen

Sonja Magnerud forteller at det har vært en travel sommer. 

– Jeg tror det er en utvikling der det har blitt vanskeligere å få helsehjelp om sommeren. Blant annet fordi fastlegene tar mer fri og noen legevakter gjør seg mindre tilgjengelig, for eksempel ved å be folk om å ringe på forhånd, sier hun. 

Magnerud forteller at en sykepleier i Helsetelefonen kan ta opptil 40 samtaler om dagen. 

– Men en samtale er ikke bare en samtale, påpeker hun.

– Noen av dem er lengre rådgivingssamtaler, mens andre er korte samtaler der en for eksempel henviser videre med en gang.

Magnerud er opptatt av at sykepleierne som bemanner Helsetelefonen skal ta den tiden en samtale krever, og at pasientene skal bli tatt på alvor og få den rådgivningen de trenger. 

– Vi er ikke 113 og det skal ikke stå om livet. Vi har et sentralbordsystem som styrer samtalene slik at de ikke får en ny samtale før de er klar til å ta imot neste pasient, sier hun. 

Fakta
Disse tilbyr helsehjelp over telefon og nett:
  • Helsetelefonen
  • Dr. Dropin
  • Eyr
  • Hjemmelegene
  • Kry
  • Maja.no
  • Nettlegevakt

Kilde: Apotek 1

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse