Fagutvikling og forskning: Gir økt kompetanse anerkjennelse?
SAMMENDRAG: Klinisk stige og godkjenningsordningen for kliniske
spesialister i sykepleie gir deltakerne et betydelig personlig
utbytte. Dette gir seg utslag i økte faglige kunnskaper, økt
selvtillit både på det personlige og profesjonelle plan og økte
relasjonelle ferdigheter. Derimot er de organisatoriske
belønningene og virksomhetens utnyttelse av den nye kompetansen i
form av formell og uformell anerkjennelse mer ujevnt fordelt. 45
prosent har ikke fått høyere lønn etter at de fikk godkjenning som
klinisk spesialist, og mindretallet har fått nye oppgaver. På
oppdrag fra Sosial og Helsedirektoratet utførte De Facto i høsten
2002 en undersøkelse for å kartlegge erfaringer med klinisk stige.
Artikkelen oppsummerer kort hovedfunnene i undersøkelsen og
deretter diskuteres belønningene og rammebetingelsene for
utnyttelsen av kompetansen til de kliniske spesialistene. For en
grundigere gjennomgang av funnene henvises det til rapporten
«Kliniske spesialister. En kartlegging» (1).
Norsk Sykepleierforbund (NSF) satte i gang en prøveordning for
godkjenning av
klinisk spesialist i 1991 i samarbeid med landsgruppene for
bedriftssykepleiere og psykiatriske sykepleiere. En endelig
godkjenningsordning ble etablert i 1996. Den er ment å:
o stimulere arbeidstaker og arbeidsgiver til
kompetanseutvikling
o dokumentere realkompetanse i klinisk praksis
o gi sykepleierne anerkjennelse for sin samlede realkompetanse
o gi sykepleiere en karrieremulighet uten å måtte fjerne seg
fra klinisk praksis
o gi sykepleierne lønnsmessig uttelling
For å bli klinisk spesialist kreves det grunnutdanning som
sykepleier, medlemskap i NSF, 5 års relevant yrkeserfaring, 120
timers veiledet praksis, 150 timer teoretisk undervisning og et 15
siders skriftlig arbeid basert på 4000 sider litteraturstudier.
De som ønsker godkjenning som klinisk spesialist i sykepleie,
sender en individuell søknad til NSF (2).
Mange sykepleiere søker godkjenning som klinisk spesialist på
bakgrunn av samlet dokumentasjon av egen praksis, veiledning og
kurs de har gjennomført, mens andre følger et organisert opplegg
som leder fram til godkjenning. Etter hvert har mange norske
sykehus og kommuner utarbeidet, eller er i ferd med å utarbeide,
interne opplæringsprogram for å gi avansementsmuligheter til
sykepleiere som arbeider i direkte kontakt med pasienter og
pårørende. I sine begrunnelser for å starte opp klinisk
stigeprogrammer, legger arbeidsgiversiden spesiell vekt på klinisk
stige som et stabiliseringstiltak for å beholde erfarne
sykepleiere.
Fra 1. januar 2002 var det også mulig for hjelpepleiere og
omsorgsarbeidere å søke Norsk Helse- og Sosialforbund om
godkjenning som klinisk spesialist (3). Kravene er nærmest
identiske med NSF's krav med unntak av litteraturstudiet som er
begrenset til 2000 sider. Jeg tar her kun for meg sykepleierdelen
av undersøkelsen.
Metode
For å belyse problemstillingen har vi gått inn i tre sykehus og
en kommune, der vi har intervjuet ledelsen og til sammen 24
kliniske spesialister. Videre har vi intervjuet seks tilfeldig
utvalgte kliniske spesialister i tillegg til telefonintervju med ti
ledere i ytterligere seks virksomheter. Til sist sendte vi ut
spørreskjema til alle de 431 kliniske spesialistene som var
godkjent av NSF og de ni som var godkjent av NHS. 80,4 prosent av
skjemaene ble returnert i utfylt tilstand.
Hovedfunn
Stort personlig utbytte
Klinisk fagstige og godkjenningsordningen for kliniske
spesialister gir betydelig individuelle effekter. Dette gir seg
utslag i økt faglig trygghet og kunnskap, økt selvtillit både på
det personlige og profesjonelle plan, og økte relasjonelle
ferdigheter.
Undersøkelser viser at det å delta i slike
kompetanseutviklingsprosjekter i seg selv gir en positiv
gevinst. Deltakerne forteller at de blir «sett», og de føler at de
er viktige fordi ledelsen satser på dem.
Kompetanseutviklingsprogrammer som dette kan fungere som
motivasjonsfaktorer for livslang læring (4). De erfarne
sykepleierne som ikke egentlig skjønte hva de hadde å lære, har
fått omformet sin gamle fagforståelse om at kunnskap er en gitt
ting som er lært en gang for alle. Fra å ha en nærmest «hermetisk»
fagforståelse (5), har de gjennom prosessen utviklet seg til å bli
«life-long learners» (6).
De kliniske spesialistene trekker fram sykepleiefaglig
veiledning og oppgaveskriving som viktige forutsetninger for den
sterke personlige og faglige utviklingen de har erfart.
Undersøkelser viser at nettopp sykepleiefaglig veiledning medvirker
til faglig og personlig utvikling, gir økt faglig trygghet og
mestringsevne samt økt handlingsberedskap. Videre gir veiledning
større evne til å tenke alternativt, noe som kan ha betydning i
forhold til endring og forbedring av arbeidsmiljø og samarbeid (7,
8). Flere av de fagansvarlige vi snakket med i kommunene, uttrykte
bekymring over at det nettopp er veiledningsbiten det blir skåret
ned på i de ulike fagstiger som var under utarbeidelse.
Få organisatoriske belønninger
De fleste av de kliniske spesialistene opplever den personlige
utviklingen de har gjennomgått, i tillegg til
godkjenningen som klinisk spesialist, som en belønning i
seg selv. Men de har også forventninger til at de skal få en
lønnsmessig uttelling og ikke minst, at virksomheten skal legge til
rette for at de får utnyttet sin kompetanse. Det handler om hvordan
deres nye kompetanse verdsettes og her finner vi at belønningene er
ujevnt fordelt
Som vi ser er de individuelle effektene mye større enn de
organisatoriske belønningene. Bare rundt halvparten av de kliniske
spesialistene oppgir at de har fått nye faglige utfordringer etter
at de gjennomgikk klinisk fagstige, og enda færre har fått nye
oppgaver.
Lederne vi har intervjuet var opptatt av at de kliniske
spesialistene skulle få høyere lønn, men lønnsspørsmålet hadde ofte
ikke vært avklart før de satte i gang med klinisk stigeprogrammet.
Noen sykehus har en intern godkjenningsordning der de gir de
kliniske spesialistene noen lønnstrinn ekstra når de har fullført
det interne programmet. På disse stedene var det flere som ennå
ikke hadde søkt NSF om godkjenning. På andre steder var lønnsøkning
betinget av at sykepleierne oppnådde NSFs godkjenning.
Spørreundersøkelsen viser at det er et mindretall som har fått
vesentlig lønnsøkning som følge av godkjenning som klinisk
spesialist
Oppgitt lønnsvekst som «følge av godkjenning som klinisk
spesialist» etter vei til godkjenning. (Svarfordeling i prosent).
Knapt halvparten av de kliniske spesialistene oppgir at de ikke
har fått lønnsøkning i det hele tatt, og av dem som har fått høyere
lønn dreier det seg som oftest om noen få lønnstrinn.
Lønn er uten tvil et viktig symbol for anerkjennelse. Det er
ulike oppfatninger om hva som regnes som en anstendig avlønning av
de kliniske spesialistene. Enkelte av informantene peker på at
dersom en vil kalle klinisk spesialist en reell alternativ
karrierevei, så må det også gi seg utslag i en lønn som gjør det
til en reell valgmulighet i konkurranse med andre karriereveier. Ut
fra et slikt resonnement hevder disse at lønnen til kliniske
spesialister må være nær eller temmelig lik
avdelingssykepleierlønn. Andre igjen mener at lønnen må være på
høyde med spesialsykepleierlønn. Men det som er klart, er at dersom
lønnstillegget blir for lavt så kan det fungere mer som en
fornærmelse enn som en belønning. På ett sykehus karakteriserte
sykepleierne lønnstrinnet de ble tildelt etter godkjenningen som
symbolsk - men som et heller
latterlig symbol.
I virksomheter der de kliniske spesialistenes økte
selvbevissthet og økte faglige nivå møtes med få organisatoriske
belønninger og dårlig utnyttelse av kompetansen, kan det oppstå
frustrasjoner.
Vi har ut ifra materialet konstruert tre «typer» kliniske
spesialister;
de fornøyde, de avventende og
de frustrerte.
De fornøyde har fått organisatorisk uttelling for sin nye
kompetanse. De føler seg verdsatt og opplever at de får anledning
til å bruke det de har lært. Noen har fordypet seg i et spesifikt
fagområde som for eksempel sårskift eller smertebehandling, og de
opplever at arbeidsgiver legger forholdene til rette for at de får
benyttet denne spesialkompetansen. Flere i denne kategorien
arbeider i fagstillinger som de har fått nettopp på grunn av den
fagfordypningen de har foretatt i klinisk stigeprogrammet.
De avventende er svært fornøyd med den personlige
utviklingen de har oppnådd gjennom klinisk stigeprogrammet. De
synes de er blitt flinkere sykepleiere og opplever at de får brukt
mye av det de har lært i det pasientrettete arbeidet i avdelingen.
Mange tør å ta på seg nye utfordringer som for eksempel å stå foran
store forsamlinger og undervise. Det de savner er tid til
fagfordypning i avdelingen. De har ikke nødvendigvis forventninger
til å ha
andre oppgaver enn det de hadde før, men de har
forventninger til at deres kompetanse blir utnyttet i form av
fagutviklingsarbeid. De har lært mye om hvordan det går an å få til
endringer og forbedringer. Nå ønsker de å gjøre noe med alle de
sakene de ser kan forbedres, men da må det settes av tid til dette.
Videre forventer de at de får fortsette med veiledning og
undervisning. De er redd for å gli inn i den gamle tralten. Framfor
alt er de redd for at alt skal bli som før der mange forteller at
de ikke åpnet en bok. Men
de avventende venter på bedre tider og har ennå ikke gitt
opp håpet.
De frustrerte har også positive individuelle erfaringer med
programmet og godkjenningsløpet, men de opplever at de ikke får
organisatorisk uttelling verken i form av økt lønn eller nye
utfordringer. Eller ofte like viktig; de føler at deres nye
kompetanse ikke blir verdsatt av ledelsen og eller/kollegaer. I
stedet opplever de at deres kompetanse blir oversett og «holdt
nede», og noen av de frustrerte føler seg direkte motarbeidet av
kollegaer og/eller ledelsen. Flere i denne kategorien har byttet
arbeidsplass og noen få har forlatt yrket for godt.
Hva hindrer utnyttelse av de kliniske spesialistenes
kompetanse?
Ledelsen mangler kjennskap
Undersøkelsen avdekker at det er generelt stor mangel på
kjennskap til godkjenningsordningen for kliniske spesialister i
sykepleie. Mange av dem som har oppnådd godkjenning som spesialist
basert på sitt eget opplegg, forteller det var de selv som måtte
informere arbeidsgiver om hva ordningen går ut på. Det sier seg
selv at når arbeidsgiver overhodet ikke kjenner til
spesialiseringen, så er det også vanskelig å vite hvordan en kan
utnytte denne kompetansen. Både lederne og de kliniske
spesialistene trekker fram at det er en forutsetning at et klinisk
stigeprogram er integrert i ledelsen for å kunne dra nytte av og
verdsette de kliniske spesialistene.
Travelhet i avdelingen og mangel på tradisjon for
fagfordyping
Men selv der ledelsen er både engasjert og involvert i klinisk
stige, opplever flere av de kliniske spesialistene at de ikke får
utfordringer som står i forhold til det de sitter inne med av
kunnskaper. Flere trekker fram travelhet i avdelingen og mangel på
tid som årsak til at det ikke blir anledning til faglig fordypning.
Det hersker liten tvil om at tid er en knapp ressurs i
helsesektoren, men undersøkelser foretatt i sykehus og på sykehjem
viser også at det er liten tradisjon blant pleiepersonellet for å
drive med fagutvikling i arbeidstiden. Fagutvikling framstår som et
ad hoc arbeid som blir gjort dersom det er tid til det. (9). Vår
undersøkelse bekrefter disse funnene. Men det er ofte slik at det
som det ikke blir satt av tid til, heller ikke blir gjort. En
oversykepleier som prøver å prioritere fagutvikling forteller at
for henne handler det om
- å hogge seg plass i hverdagen.
Likhetsidealet
Likhetstankegangen står sterkt i Norge. I følge
sosialantropologen Marianne Gullestad er det ikke fordi vi
nødvendigvis er likere enn andre steder, men fordi likhet er en
spesielt viktig verdi. Likhetslogikken går i hovedsak ut på at man
må oppfatte seg som like for å føle seg
likeverdige (10).
Likhetstankegangen står spesielt sterkt i hjemmetjenesten og på
sykehjem, dels fordi knappe ressurser tvinger fram en arbeidsdeling
der «alle gjør det samme», og dels fordi pleiepersonalet anser en
slik arbeidsdeling som et positivt tegn på at alle ansatte er like
mye
verdt (11, 12).
Det er ikke lett å framstå som «klinisk spesialist» i en slik
kultur. Mange i vårt utvalg forteller at det er vanskelig å få
brukt sin nye kompetanse til å undervise og veilede kollegaer.
Flere trekker fram at de opplever en viss jantelovmentalitet som at
- du er ikke bedre enn oss, og
- du må ikke tro du er noe, hold deg på plass!.
En sykepleier i hjemmetjenesten undrer seg over at det er så
påfallende liten interesse å spore hos de andre i gruppa for det
hun holder på med, og stiller spørsmål om dette skyldes mangel på
interesse for faglige spørsmål, eller rett og slett at hun
oppfattes som en konkurrent.
Men vi fant også eksempler på virksomheter som har tildelt de
kliniske spesialistene en spesiell rolle. De kliniske spesialistene
på et sykehus opplever det som positivt at de har en tydelig status
som faglig dyktige rollemodeller. Det kom fram flere eksempler på
at de kliniske spesialistene ved dette sykehuset blir løftet fram
av ledelsen, blant annet ved at de har egne faglige møter og
samlinger med oversykepleier.
Motstand mot endringer
Andre faktorer som kan spille inn når de gjelder å utnytte
kompetansen til de kliniske spesialistene, er at det kan være en
motstand i systemet mot endringer. Lederne på sykehusene beskriver
de kliniske spesialistene som svært endringsvillige og
løsningsorienterte. Undersøkelser fra sykehus viser imidlertid hvor
vanskelig det kan være å få til endringer til tross for at enhver
fornuft tilsier at en prosedyre bør forandres (13). Innenfor
sykehussystemet vil det alltid være en rekke aktører som må
involveres for å foreta endringer, og det kan være vanskelig for en
enslig klinisk spesialist å få til endringer uten støtte fra
avdelingssykepleier. Mange kliniske spesialister forteller at de
opplever engstelse for at etablerte systemer utfordres, uvilje
blant ledere og ansatte mot kvalitetsforbedringer eller de opplever
å ikke bli hørt av toppledelsen ved faglige spørsmål.
Avdelingsleders rolle
Avdelingssykepleier har en nøkkelrolle i avdelingen, spesielt
når det gjelder å skape gode læringsbetingelser. Hun kan ikke alene
skape et godt læringsmiljø, men hun kan sette fagutvikling på
dagsordenen og oppfordre til kritisk tenkning for å forbedre
sykepleien i avdelingen (5).
Avdelingssykepleier har også en nøkkelrolle når det gjelder å
sørge for en arbeidsdeling som sikrer at personalets kompetanse
blir fullt utnyttet. Videre kan hun gripe fatt i og endre uheldige
kulturer som utvikler seg, for eksempel når likehetskulturen blir
så sterk at den hindrer de kliniske spesialistene i å utfolde seg.
Dersom det er ønskelig å styrke den faglige profilen til
avdelingssykepleier, er det samtidig viktig se på rammebetingelsene
avdelingssykepleier arbeider under når det gjelder mulighetene for
å prioritere fagutvikling.
Det kommer fram i undersøkelsen at lederjobben oppfattes som en
utsatt og vanskelig posisjon. Avdelingssykepleierne har et bredt
spekter av oppgaver, og mange av de administrative oppgavene kunne
kanskje med fordel ha blitt utført av annet personell. For eksempel
mener flere at avdelingsleder heller burde drive med fagutvikling
enn å bruke 50 prosent av tiden sin på å ringe etter ekstravakter.
Valg av ledelsesprofil henger sammen med hvilken type
organisasjonsmodell lederen fungerer i. Tendensen i pleie- og
omsorgstjenestene i kommunene er å fjerne en rekke
mellomlederstillinger. Resultatet blir at avdelingslederne får et
mye større antall ansatte å forholde seg til, og lederne framstår
med en administrativ lederprofil (12, 14, 15).
En annen konsekvens av disse omorganiseringene er at
avdelingssykepleiers nærmeste overordnete ofte ikke lenger har
sykepleiefaglig bakgrunn.
Det meldes om stor turnover blant avdelingslederne og mange av
de kliniske spesialistene opplever at avdelingsleder mangler de
nødvendige faglige kvalifikasjonene. Faglig usikre ledere, som nå
ofte heller ikke kan søke sykepleiefaglige råd hos sine nærmeste
overordnete, kan lett komme i den situasjonen at de oppfatter
dyktige og selvsikre medarbeidere som en trussel (6). Dette er
faktorer som kan være et hinder for at de kliniske spesialistene
får utfolde seg fritt.
Konklusjoner
Klinisk stige og godkjenningsordningen for kliniske
spesialister har betydelige individuelle effekter. Dette gir seg
utslag i form av økt faglig trygghet, økt selvtillit og økte
relasjonelle ferdigheter. Derimot er de organisatoriske
belønningene og virksomhetens utnytting av den nye kompetansen i
form av formell og uformell anerkjennelse, høyere lønn og andre
oppgaver mer ujevnt fordelt.
Godkjenningsordningen i seg selv ser ikke ut til å være nok til
å sikre at godkjenningen som klinisk spesialist framstår som en
reell karrierevei for sykepleiere. Mye tyder på at organisatoriske
endringer må til for å legge forholdene til rette for både
anerkjennelse og utnyttelse av de kliniske spesialistenes
kompetanse. En viktig forutsetning er at klinisk stige, der den
finnes, er integrert i ledelsen lokalt. En annen viktig
forutsetning er at det blir satt av tid til kompetanseutvikling og
sykepleiefaglig fordypning.
Avdelingsleder har en nøkkelrolle når det gjelder å få satt
fagutvikling på dagsordenen, og det kan være nødvendig å se nærmere
på innholdet i avdelingssykepleierrollen med tanke på å styrke den
faglige profilen.
Litteratur
1.Kvamme E, Bjerke P. Kliniske spesialister. En Kartlegging. De
Facto, Oslo, 2003.
2. Norsk Sykepleierforbund NSF's godkjenningsordning for
klinisk spesialist i sykepleie/spesialsykepleie. www.
Sykepleierforbundet.no. 2001.
3. Norsk Helse- og Sosialforbund. Veiledning for klinisk
spesialist i hjelpepleie og omsorgsarbeid. Oslo 2001.
4. Hogston R. Nurses perceptions of the impact of continuing
professional education on the quality of nursing care. Journal of
advanced nursing 1995; Vol 22: 586-593.
5. Bjørk IT. Sykehusavdelingen - et miljø for læring? Vård i
Norden 2001; 4: 4-9.
6. Nolan M. et al. Reconceptualising the outcomes of Continuing
Professional Development. International Journal of Nursing Studies
2000; 37: 457-467.
7. Thidemann IJ. Vi tar oss bare av hverandre. Tidsskriftet
Sykepleien 2002 ; 19: 42-46.
8. Andersen H. Klinisk stige. Hovedoppgave. Oslo: Institutt for
sykepleievitenskap, Universitetet i Oslo, 1997.
9. Vareide PK, Hofseth C, Norvoll R. Stykkevis og helt:
Sykepleieres arbeidsoppgaver, kompetanse og yrkesidentitet i
sykehus. SINTEF rapport, Trondheim: SINTEF Unimed
Helsetjenesteforskning, 2001.
10. Gullestad M. Likhetens grenser. I: Lien E, Lidèn H, Vike H
(red.). Likhetens paradokser. Antropologiske undersøkelser i det
moderne Norge, Oslo: Universitetsforlaget, 2001.
11. Feiring M. Kampen om kontroll. En studie av offentlig
eldreomsorg i omstilling. Rapport nr. 14. Oslo: Institutt for
sosiologi, Universitetet i Oslo, 1994.
12. Bjerke P, Kvamme E. Pleierne. Oppgaver, yrker og kompetanse
i Pleie- og omsorgstjenesten. De Facto, Oslo, 2002.
13. Hunt M. The process of translating research findings into
nursing practice. Journal of advanced nursing, 1987; 12: 101-110.
14. Solem PE, Kristoffersen E. Integrering av pleie- og
omsorgstjenestene. Virkninger på ledelsesstrukturene. NOVA-rapport
22/98. Oslo: Institutt for forskning om oppvekst, velferd og
aldring, 1998.
15. Solem PE, Høistad B. Vi spiller på lag. Om integrerte
omsorgsmodeller i pleie- og omsorgstjenestene. NOVA-rapport 1/2000.
Oslo: Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring,
2000.
0 Kommentarer