Aktiv bruk av pleieplan
Vellykket prosjekt økte personalets bruk og tilfredshet med pleieplan.
Alderspsykiatrisk post ved Universitetssjukehuset Nord Norge
(UNN), har i 2006 arbeidet for å lage en formell og systematisk
struktur slik at pleieplanen kan fungere som et aktivt
arbeidsredskap. Man ønsket å undersøke hvorvidt man gjennom
opplesing og visuell framvisning som en del av vaktskifterapporten
ville kunne endre pleiepersonalets holdninger til og bruk av
pleieplanen.
Bakgrunn
Målet for ledelsen ved Spesialpsykiatrisk Avdeling var at
innføring av DIPS som arbeidsverktøy skulle heve kvaliteten på
dokumentasjonen (1, vedlegg 1) og knytte den opp til den standard
som gis i helsepersonelloven (2) og journalforskriften (3).
Innføringen medførte flere endringer og forbedringer i
sjukepleiedokumentasjonen av både faglig og juridisk kvalitet
(4,5). Hovedhensikten med studien var å forbedre pleieplanen
gjennom å gjøre den til et aktivt og pålitelig arbeidsredskap.
Konkret undersøkte vi endringer i personalets oppfatning og bruk av
pleieplan, etter en intervensjon i form av systematisk fokus på
pleieplanen i daglig drift.
Metode
Alderspsykiatrisk post er en sengepost som omfatter 14
sengeplasser med gjennomsnittlig innleggelsestid på 6–8 uker og
cirka 100 innleggelser per år. Posten utreder og behandler psykiske
lidelser og demens med atferdsvansker hos personer over 65 år.
Posten har 27 stillingshjemler fordelt på 36 personer. Det er en
pleiefaktor på 1,9. Det fast ansatte pleiepersonalet er hovedsaklig
sjukepleiere og annet utdannet pleiepersonell. Posten har også i
småstillinger pleiepersonale med ulik fagbakgrunn, studenter og
ufaglærte. Vikarer som tar vakter ved sjukdom/vakanser kommer i
tillegg til nevnte personalressurser.
46 av de ansatte ble invitert til å delta i undersøkelsen våren
2006 og 50 ble invitert høsten 2006. Henholdsvis 32 (69,6 prosent)
og 38 (76 prosent) responderte. Av de som svarte på spørreskjemaet,
var over halvparten enten sjukepleiere eller hjelpepleiere (vår 56
prosent, høst 55 prosent). Halvparten av utvalget hadde seks års
erfaring eller mer.
To metoder ble valgt for å undersøke om tiltaket økte
pleieplanens pålitelighet og anvendelighet som arbeidsredskap.
Spørreskjemaundersøkelsen
Et kort spørreskjema ble utarbeidet og sendt ut elektronisk.
Programvaren sikrer anonyme svar. Respondentene svarte på tre
hovedtemaer: Kort om arbeidssituasjon; pleiernes holdning til
pleieplanens funksjon og bruksverdi; egenvurdering i forhold til
ferdigheter ved utforming av pleieplan. Undersøkelsen ble
gjennomført før og etter intervensjonen i mars og oktober 2006. Det
ble i forkant gitt informasjon i postens undervisningstid og via
oppslag om prosjektet. Deltakelsen var frivillig.
Sammenligning av sjukepleiedokumentasjon
Gransking av antall pleieplanelementer i pasientenes
sjukepleiedokumentasjon ble gjennomført ved at
sjukepleiedokumentasjon fra tjue utskrevne pasienter i mars, ble
gransket og sammenliknet med tjue utskrevne pasienters
sjukepleiedokumentasjon i oktober.
Hensikten var å se om det var forskjell på antall
pleieplanelementer i pleieplanene før og etter intervensjonen. En
forskjell ville være en indikasjon på at jo flere ganger elementer
i en pleieplan var oppretta, endra og avslutta, jo oftere har den
vært i bruk. Dersom pleieplanen er oftere i bruk vil det være
rimelig å forvente at den gir mer aktuell og pålitelig informasjon.
Undersøkelsen ble gjennomført samtidig som spørreskjemaet ble sendt
ut.
Intervensjonen
Pleiepersonalet ble forberedt på intervensjonen ved
presentasjon av prosjektet i en gruppeundervisningstime som ble
holdt to ganger. De sjukepleierne som vanligvis holder
vaktskifterapport fikk én times individuell opplæring i tillegg til
praktisk veiledning underveis i rapportsituasjonen den første tida
i prosjektet.
Det ble utformet retningslinjer for hvordan pleieplanen skal
vises fra prosjektør og leses i vaktskifterapporten. Den som holder
vaktskifterapporten logger seg på, setter på prosjektøren og leser
etter tur for hver pasient: Navnet på pasienten og ofte paragrafen
han er innlagt på, hva som er fokus for pleien
(sjukepleiediagnose), tilhørende tiltak samt forordninger. (Nå
etter prosjektet er ferdig har DIPS lagt til rette i
pleieplanmodulen for å skrive inn elementer for mål og forventede
resultater, dette leses også. Gjeldende fra mars 2007). Hensikten
med framvisinga av pleieplanen på lerretet er å gi personalet som
hører rapporten en mulighet til samtidig å kunne lese sjøl det som
eventuelt ikke blir lest opp. Dessuten må man på eget initiativ
lese pleieplanen i løpet av vakta dersom det skulle være behov.
Det er en uttalt forventning til alle faglærte pleiere på
Alderspsykiatrisk post at de skal produsere pleieplaner og at disse
skal leses hyppig av alle. Retningslinjer for hvordan planen skal
utformes, som viser en konkretisering av sjukepleieprosessen og
sammenhengen med pleieplanmodulen i DIPS (1, vedlegg 3), er laget.
Pleieplanen tilhører pasienten og er ikke nødvendigvis avhengig
av at pleierne på behandlingsgruppa er tilstede. Dette medfører at
pasientansvarlig pleier på gjeldende vakt gjør endringer på
pleieplanen dersom pasienttilstanden tilsier det. En slik
retningslinje er ment å skulle bidra til at pleieplanen til enhver
tid er i samsvar med pasientens faktiske situasjon og øke tilliten
til at pleieplanen er oppdatert og viser aktuell informasjon.
Resultater
Respondentene rapporterte at de var mer fornøyde med
pleieplanen, slik den ble brukt i posten etter intervensjonen. Det
ble ellers ikke rapportert signifikante endringer i bruk av planen,
ferdigheter i forhold til å utforme planen, eller holdninger til
pleieplanens betydning for å gi god pleie eller for faglig
utvikling. En grunn til at det ikke ble målt flere signifikante
endringer i forhold til disse kategorier kan være en allerede høy
aktelse for dokumentet.
Når det gjelder faktisk bruk av pleieplanen, målt ved
opptelling av nye/redigerte eller avsluttede elementer i
pleieplanene på utskrevne pasienter, var det en signifikant økning
både av antall elementer og en økning i antall pleiere som
registrerte nye elementer eller endret på disse per pasient (tabell
1). Disse resultatene er sjekket eller kontrollert med hensyn til
variabler som antall dager pasientene var innlagt og på
hoveddiagnosen for pasientene i datamaterialet. (Se tabell 1)
Diskusjon
Resultatene fra studien viser at ved å innføre en relativt
liten endring i hvordan pleieplanen fokuseres i daglig arbeid, kan
personalet oppleve økt tilfredshet med pleieplan som arbeidsredskap
og bidra til at flere bruker planene mer aktivt.
I NSFID’s veileder oppfordres det til utvikling av systemer som
sikrer informasjonsoverlevering basert på sjukepleieprosessen og på
dokumentasjon (6), og videre: «Faglige fokus overført i
rapportsituasjonen vil avhenge av hva dokumentasjonen vektlegger,
samtidig som rapportformen i seg selv påvirker hva sykepleierne
faktisk velger å nedtegne skriftlig og hva de kun overleverer
muntlig» (6, side 18).
Postens tilrettelegging for å gjøre pleieplanen til et aktivt
arbeidsredskap er eksempel på et system som kan ivareta faglig
fokus både i dokumentasjonen og informasjonsoverleveringa.
Sjøl om gjennomgang av journalene viser høyere aktivitet i
pleieplanene og at flere pleiere er med på å utforme den, er det
ikke så mange flere i pleiegruppa som sjøl mener at de mestrer
utforming av pleieplan sjølstendig etter intervensjonen.
Utfordringen kan ligge i den travle hverdagen og det som Anne Moen
hevder er et paradoks: «Det synes å være en motsetning mellom det
at handling i pleien prioriteres i den daglige
yrkesutøvelsen/praksis, men at det gjerne bedømmes ansvarlighet og
kompetanse på grunnlag av dokumenterte sjukepleievurderinger og
handlinger» (7, s. 80).
Prioriterer praksis
I Alderspsykiatrisk post er dette en kjent holdning. Man
prioriterer praksis i stor grad, og dokumentasjonen av pleien må
vike der disse kommer i konflikt.
Manglende effekt på opplevelse av egne evner, og ferdigheter i
forhold til å utforme pleieplaner etter intervensjonen, kan også
ligge i allerede innarbeidete holdninger som gjør det vanskelig å
vise en signifikant endring. Alderspsykiatrisk post har vært
foregangspost ved Spesialpsykiatrisk avdeling UNN i forhold til å
sette fokus på elektronisk sykepleiedokumentasjon før denne
undersøkelsen ble igangsatt.
Resultatene sier derimot ingenting om kvaliteten på
pleieplanen, og heller ikke noe om bedre pleieplaner har en effekt
på pasientbehandling. Vi kan anta at dersom personalet føler seg
mer tilfreds med bruken av pleieplanen, og at pleieplanene faktisk
blir brukt hyppigere, vil det i det minste gi åpning for å utvikle
kvaliteten. Både bedre kvalitet og eventuell effekt på behandling
er de egentlige mål for å ta i bruk pleieplaner som arbeidsredskap.
Men for å si noe om dette trengs det andre typer undersøkelser, for
eksempel en kvalitativ gjennomgang av pleieplaner etter oppsatte
kriterier for god kvalitet,og observasjonsstudier av
pasientbehandling sett i forhold til pleieplan. Undersøkelsen viser
klart at den typen intervensjon som er beskrevet her hadde den
tilsiktete effekt – pleieplanene ble faktisk tatt opp fra
skrivebordsskuffen og brukt.
Litteratur
1. Universitetssjukehuset Nord Norge, Spesialpsykiatrisk
Avdeling. «Prosjektrapport. Elektronisk sjukepleiedokumentasjon
2005» Vedlegg 1 og 3. http://www.unn.no/category11302.html
2. Lov om helsepersonell (02.07.1999 nr.64)
(Helsepersonelloven) lest fra internett:
http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html
3. Sosial- og helsedepartementet 2000. «Forskrift om
pasientjournal» (FORKRIFT-2000-12-21-1385)Oslo
http://lovdata.no/for/sf/ho/to-20001221-1385-0.html#1
4. Wangensteen G. «Fra penn til tastatur: kan det bli flere og
bedre sjukepleiediagnoser i pleieplanene etter innføring av
elektronisk dokumentasjonsverktøy?» Avsluttende oppgave i
Sykepleierens dokumentasjon og elektronisk pasientjournal, 30
studiepoengs studium ved Høgskolen i Molde, 2005. Kan leses fra
http://www.unn.no/category11302.html
5. Wangensteen G. 2007. Da NIC og NANDA kom til
Alderspsykiatrisk post. TidsskrSykepl 2007; 1:
http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=13720
6. Norsk Sykepleierforbunds forum for IKT og Dokumentasjon
(NSFID). 2007. «Dokumentasjon av sykepleie i elektronisk
pasientjournal. En veileder fra NSFID» NSF 3.utgave 2007
http://www.nsf.no/getfile.php/www.nsf.no/Fag/Ny%20veileder.%201.mars.pdf
7. Moen A. Informasjonstekonologi i sykepleietjenesten
-utfordringer og muligheter.
Oslo: Akribe forlag, 1999.
0 Kommentarer