Sorg, traumer og forandring
Strukturerte sykepleiesamtaler gir håp om bedre omsorg til pasienter med cystisk fibrose.
Cystisk fibrose er en medfødt arvelig sykdom som rammer flere av
kroppens organer. Sykdommen progredierer. Når og hvordan kan ingen
forutsi. Pasienten behandles for det meste poliklinisk og blir
opplært til stor grad av egenomsorg, Behandlingen er inhalasjon og
lungefysioterapi, optimalisert ernæring på grunn av malnutrisjon,
eventuelt intravenøs hjemmebehandling og sondeernæring. Det kan bli
aktuelt med lungetransplantasjon.
Livslang behandling
Det er cirka 250 pasienter med cystisk fibrose (CF) i Norge,
halvparten av disse er over 18 år. Norsk senter for cystisk fibrose
er tilknyttet Ullevål universitetssykehus. Senteret har et
landsdekkende ansvar for denne pasientgruppen. Målet er at alle
skal ha en årlig kontroll ved senteret. De som tilhører Helse
Sør-Øst kommer regelmessig til kontroll hver sjette uke.
CF-diagnosen kan være en dramatisk, eksistensiell opplevelse. I
første omgang for foreldrene, siden for barnet/ungdommen som vokser
opp og etter hvert skjønner konsekvensene av sin sykdom. Anbefalt
behandling er forebyggende. Den er tidkrevende, daglig og livslang.
CF kan medføre begrensninger i forhold til skole, utdanning, jobb,
sosialt liv og det å stifte familie.
Pasientene må i tillegg leve med trusselen om en tidlig død.
Noen pasienter gjør en stor egeninnsats med tanke på daglig,
forebyggende og tidkrevende behandling, andre gjør lite eller ingen
ting. Hvorfor? Er det mulig å få pasienten til å følge et
behandlingsopplegg når de ikke selv vil? Dette var et stadig
tilbakevendende tema i vår enhet.
Visjon
I løpet av 2006 deltok jeg på et kurs i Danmark om: Tap, Sorg,
Traumer og Forandring, ledet av Marianne Davidsen-Nilsen, sosionom
og psykoterapeut. Det finnes ikke noe lignende alternativ i Norge
så vidt meg bekjent.
Davidsen-Nielsen hevder at det må stilles personlige og
eksistensielle krav til sykepleiere som skal jobbe med alvorlig
syke, og pasienter med kronisk sykdom, på et nivå som ikke
nødvendigvis er tilstede i den allmenne helsetjeneste. Hennes
påstand er at «man kan ikke ta for gitt at sykepleiere kan klare
seg med den generelle utdanningens kommunikasjonsferdighet i
psykisk omsorg og pleie» (2, side 17). De har behov for
undervisning, veiledning og «supervisjon».
Dette for å kunne gjenkjenne, observere tåle/makte å være
sammen med, og samtale med pasienter og pårørende om livet og
døden.
Det betyr ikke at sykepleiere skal være psykoterapeuter. Målet
er å utvikle evnen til profesjonell nærhet uten å bli så involvert
at det fører til utbrenthet, men heller ikke så overfladisk at
pasienten ikke får hjelp.
Davidsen Nielsen hevder at evnen til å sørge, er evnen til å
godta forandring. Mennesker har behov for å sørge over sine tap for
å komme videre. Angst og ubehag forandrer seg når det settes ord på
det navnløse. Alle mennesker opplever tap i løpet av livet, små og
store. Hvis de små tap ikke settes ord på, kan det bli verre å
takle de store tap eller trussel om store tap (5).
Hun hevder videre at «medmenneskelig nærvær er nødvendig for å
skape et trygt rom. Et rom med den nødvendige trygghet og omsorg
til å skape endringer» (2). Noen mennesker har en naturlig evne til
dette, andre kan lære det og noen vil være uegnet til denne
oppgaven. Hennes påstand er at alle trenger opplæring og
veiledning.
Skal vi som sykepleiere kunne makte samtaler med pasienter og
pårørende som er truet på livet, må vi være villig til å erkjenne
og jobbe med våre egne «blinde pletter». Dette handler om de
forsvarsmekanismer som alle mennesker hat og som trer inn både i
det private og faglige livet «Vi kan kun mærke, hva andre har bruk
for, hvis vi kan mærke os selv» (2, side 19).
Kursets innhold
Kurset besto av seks ukesmoduler og varte i 15 måneder. Det var
cirka tre måneder mellom hver modul. Innimellom samlingene var det
mye litteratur som skulle leses. Kurset var tverrfaglig sammensatt.
Sykepleiere, sosionomer, lærere, barnehageansatte, frivillige som
jobbet med sorggrupper. Dette var en positiv erfaring.
Personlig arbeid
I de to første modulene var det mye fokus på personlig arbeid.
Arbeid med såkalte blinde pletter. Vi skulle se på vårt eget liv og
hvilke tap vi selv hadde opplevd. Dette skulle fortelles høyt til
de andre i gruppa. Vi ble oppmuntret til å komme i kontakt med egne
følelser og gi oss tid til å sørge over det «tapte» for å komme
videre. Enkelte følelser kan være vanskelige å vedkjenne seg, for
eksempel skamfølelsen
Når man selv har kjent på kroppen hvor vanskelig det kan være å
utlevere personlige «nederlag» er det lettere å forstå hvorfor
pasientene vegrer seg. Det er mye lettere å snakke om fysiske
plager som feber, hoste og lignende.
Det kan være ubehagelig å se på seg selv med ærlig, kritisk
blikk. Alle mennesker har sine forsvarstrategier. Hvis vi som
behandlere ikke respekterer dette, krenker vi pasienten. Vi må gi
dem mulighet for å snakke om det som er vanskelig. Men det må være
helt på deres premisser.
Teoridel: Kommunikasjon
I undervisningen ble temaer om tilknytning og atskillelse
gjennomgått. Utgangspunktet var teoretikere som John Bowlby m.fl.
(4). Dette bygger på teorien om tilknytning og atskillelsesevnens
betydning for utviklingen av selvet, barndommens betydning for
utvikling av det sanne jeg. Pasienter med kronisk lidelse kan ha en
tettere relasjon til foreldrene enn friske. Og ungdomstiden med
løsriving fra foreldrene kan by på andre utfordringer.
Sentral var også Irvin Yaloms teori (5) om livets grunnvilkår.
Han beskriver dette som: Møtet med døden, meningsløsheten,
aleneheten og friheten. Dette beskriver Davidsen-Nielsen slik: Når
vi rammes eksistensielt sentreres tankene om disse grunnvilkår.
Friheten handler om å ta ansvar for eget liv. Isolasjonen, at man
føler seg alene i verden – er adskilt fra alle andre.
Meningsløsheten: er det en mening med livet eller skal vi selv
skape mening? Og vil den selvskapte meningen i så fall være sterk
nok til å bære ens liv? «Der vil altid opstå mange konflikter, når
vi møter vores iboende angst for døden» (2, side18). Våre
forsvarsmekanismer beskytter oss mot denne angsten til daglig.
Praktisk veiledning på medbrakte cases
Som hjelper kan man i sin iver bli en krenker. På kurset hadde
vi et case som gjorde dette tydelig. Bo var en ung mann som var
innlagt på hospice. Han var døende og hadde stort behov for
smertestillende. Han ville ikke snakke om sin forestående død –
verken med personalet eller kona. Bo ville ikke ha den hjelpen
sykepleierne tilbød ham. Han hadde sagt klart og tydelig fra at han
ikke var interessert. I et rollespill prøvde «pleieren» å tvinge
ham til å snakke om sin situasjon. Resultatet var at han trakk seg
enda mer inn i sin egen verden. Bo ble ikke tatt på alvor i forhold
til det han ville. Han hadde klart og tydelig gitt uttrykk for at
han ikke ville snakke om sin situasjon – både med ord, kroppsspråk
og holdning.
Davidsen-Nielsen sier at dette kan skje når sykepleierne bruker
sine forsvarsmekanismer. «Vi mister den profesjonalisme som bygger
på vores medmenneskelige integritet, når vi som
overlevelsesstrategi bliver trukket rundt i de roller, som vi i
undervisningen får præsenteret som offer, krænker, frelser -
trekanten» (2, side 19).
Sykepleierne er utdannet til å handle – avdekke et problem,
komme med tiltak, løse problemet. Hva gjør de da når pasienten ikke
vil ha den hjelpen han/hun blir tilbudt?
Først da fokus ble snudd mot sykepleieren, ble det en liten
åpning inn til Bo. Veileder på kurset foreslo at pleieren skulle
prøve å fortelle Bo hvordan hennes opplevelse av situasjonen var.
Dette ble forsøkt med pasienten og personalet fikk i det minste lov
til å massere ham, noe som så ut til å redusere hans behov for
smertestillende.
I løpet av kurset fikk vi trene på denne typen samtale gjennom
kasuistikker som vi selv tok med til samlingene. Veilederne
fokuserte da på å kombinere teori og praksis samtidig som vi ble
oppmerksom på «behandlingsmuligheter»
Endring av rutiner på vår avdeling
I løpet av kurset ble jeg mer oppmerksom på alle de tap – små
og store – pasienter med CF opplever. Min erfaring er at
helsepersonell har alt for lite fokus på dette i sitt arbeid.
Sykepleiere og leger er oppdradd til å fokusere på sykdom og
overlevelse, ikke på livet og døden. Derfor kan det være vanskelig
å snakke med en 20 åring om transplantasjon og eventuell død Eller
at de på grunn av sin sykdom ikke kan få den utdanning de ønsker
seg osv
På bakgrunn av denne etterutdannelsen har vi nå ved vår
avdeling etablert et tilbud om sykepleiekonsultasjoner med
pasientene hvor dette tema blir tatt opp: Hvordan er det å være deg
og leve med cystisk fibrose? Lege/sykepleier har også
felleskonsultasjon med pasienten når det er endringer i
sykdomsbildet. For eksempel når pasienten må begynne med intravenøs
behandling, har fått diabetes, henvises til transplantasjon.
Vår seksjon har fått større fokus på hvilke tap pasientene
opplever og hvilken betydning dette har for deres liv. Spørsmålet
videre er om dette også har betydning for deres helse.
Videre framdrift
Vår målsetning er å gjennomføre minst en samtale med alle
pasienter over 18 år med cystisk fibrose i løpet av ett år og
deretter evaluere:
1.Opplever pasientene at det er
verdifullt for dem med slike konsultasjoner?
2.Er det fellestrekk i pasientenes
opplevelser?
3.Kan større fokus på det psykiske
aspektet i oppfølgingen – bedre balanse mellom psyke og soma – føre
til bedre behandlingsoppfølging?
Erfaringer så langt
De fleste pasienten takker ja til tilbudet og gir uttrykk for
at dette er et positivt tiltak. Men flere sier at denne typen
samtale er vanskelig. Denne form for konsultasjon er ikke
nødvendigvis avhengig av profesjon. Det avgjørende er at pasienten
har tillit til helsearbeideren.
Min erfaring så langt er at det er meningsløst å fortsette å
bruke tid og krefter på å innprente hva pasienten skal gjøre i form
av behandlingsoppfølging når de ikke selv er interessert. Ved å
hjelpe dem til å sette ord på sin egen situasjon, må det være lov å
håpe på at de får en bedre forståelse av seg selv og sine egne
reaksjoner. Samtidig vil helsepersonell få en bedre innsikt i
hvilke innfallsvinkler som kan være aktuelle for en konstruktiv
kommunikasjon med pasienten.
Samtalen kan sammenlignes med en dans der det er terapeuten som
fører (4). Noen har en naturlig rytme i kroppen og kan dansen uten
noen særlig trening. Andre kan bli gode ved øvelse og veiledning.
Atter andre får aldri taket på dette med å danse. Det er slik jeg
oppfatter Davidsen-Nielsen når hun sier at ikke alle egner seg til
denne typen samtale. De fleste som har prøvd å danse med en som
helt mangler rytme, vet hvor vanskelig det kan være. De fleste har
vel også hatt en samtalepartner der det føles som om man snakker
til hverandre, ikke med
hverandre.
Litteratur.
1.Davidsen-Nielsen M. (1999) Blant løver. Å leve med en
livstruende sykdom. Oslo: Tano. Aschehaug forlag
2.Davidsen-Nielsen. M. Hospicesygepleie. Nogle har talentet i
vuggegave. Sygepleiersken 1999; 22: s17-24
3. Davidsen-Nielsen M & Leik N.(2001) Den nødvendige
smerte. Om tab, sorg og adskillesesangst. København: Hans Reitzels
Forlag
4. Bowlby J, et al. En sikker base. Danmark: Det lille forlag,
2003.
5. Yalom ID. Eksistensiell psykoterapi. København: Det lille
forlag, 1998.
6. Fog J. Saglig medmenneskelighed: grundforhold i
psykoterapien. København: Hans Reitzels Forlag,
1998.
0 Kommentarer