European Academy of Nursing Science -Et spennende europeisk nettverk for forskningssamarbeid
Sammendrag: European Academy of Nursing Science skal fremme sykepleievitenskapelig kunnskap og forskning i Europa. Ett tiltak er etableringen av European PhD Nursing Network, som samarbeider om å tilby sommerkurs for doktorgradsstudenter ved forskjellige europeiske universiteter.
European Academy of Nursing Science (EANS) ble
etablert i Padova, Italia i 1997. Det er en uavhengig organisasjon
med medlemmer som alle har gjort en betydelig innsats for å fremme
utviklingen av sykepleievitenskap i Europa. Organisasjonens mål er
først og fremst å være et forum for europeiske sykepleieforskere
for å fremme og utvikle sykepleie som vitenskap. Organisasjonen
skal også finne fram til og anerkjenne forskning og
kunnskapsmessige prestasjoner innen faget. I regi av EANS har det i
tre år vært arrangert doktorgradskurs; European network for
Doctoral Nursing programmes. I denne artikkelen vil vi beskrive
innholdet i disse kursene og noen av våre egne erfaringer som
deltakere.
Doktorgradsprogrammet
Doktorgradsprogrammet skal gi et europeisk perspektiv på
sykepleieforskning og skape et multinasjonalt læringsmiljø for
doktorgradsstudenter. Det skal også gi studentene økt mulighet til
å studere, arbeide og forske i andre europeiske land. Høgskoler
eller universiteter i Europa som har doktorgradsprogram i
sykepleievitenskap kan delta i samarbeidet. Utenom Norge deltar for
tiden studenter fra følgende land: Belgia, Finland, Tyskland,
Hellas, Italia, Nederland, Sveits, England og Sverige.
Programmet går over tre år og er åpent for doktorgradsstudenter
med master eller hovedfag i sykepleievitenskap i samsvar med de
ulike hjemme-universitetenes krav til opptak.
I løpet av de tre årene gjennomgår studentene tre intensivkurs
over totalt fire uker, fordelt på to uker det første året og en uke
det andre og tredje året. Et av universitetene som samarbeider er
vertskap for sommerkursene. I 1999 var kurset lagt til University
of Surrey i Guilford, England, i 2001 til Catholic University i
Leuven, Belgia og i 2002 var kurset lagt til University of
Edinburgh i Skottland. En engangskursavgift på ca 1500 kroner,
reise, kost og losji må dekkes av den enkelte deltaker. Utover
engangskursavgiften er det ingen kursavgifter.
Hva oppnår man så ved å delta på kurs? Ved siden av et stort
faglig og personlig utbytte, mottar deltakerne - i tillegg til
graden ved hjemmeuniversitetet - et sertifikat hvor arbeidets
europeiske dimensjon bekreftes og anerkjennes av EANS.
Intensivkursene
For å kunne delta på intensivkursene må deltakerne være tatt
opp som doktorgradsstudent ved et av de samarbeidende
universitetene. Alle tre årene legges det vekt på
studentaktiviteter som gruppearbeid og diskusjoner, samtidig som
det gis ressursforelesninger. All kommunikasjon foregår på engelsk.
Det forventes at deltakerne før hvert sommerkurs har arbeidet
grundig for å kunne presentere eget prosjekt, og med oppgaver som
er sendt ut i god tid før kursstart. Her følger en kort beskrivelse
av kursenes innhold.
Første års kurs
Det første året varer kurset i to uker. I denne tiden er tre
sentrale temaer gjenstand for kritisk analyse og debatt:
1. Første tema er en komparativ studie av helsevesenet i de
ulike deltakerland. Hver deltaker har på forhånd forberedt en ti
minutters orientering om sitt eget lands helsevesen. Det blir gitt
generell informasjon om landet og de viktigste helseproblemene der
i tillegg til en orientering som mer spesifikt fokuserer på
sykepleiernes oppgaver og funksjon. Gjennom presentasjonene får
deltakerne en introduksjon til hva som kan være felles europeiske
utfordringer i helsetjenesten.
2. Andre tema er en komparativ studie av sentrale begreper som
benyttes av sykepleiere i de ulike deltakerland. Her er blant annet
begreper som «dependency» og «autonomy» gjort til gjenstand for
drøfting, og mulige likheter og forskjeller på tvers av
landegrensene blir observert og kommentert.
3. Tredje tema er et europeisk perspektiv på
sykepleieforskning. Dette belyses ved at hver deltaker presenterer
sitt eget doktorgradsprosjekt. Det gis informasjon om prosjektets
bakgrunn, forskningsspørsmål og mål, forskningsdesign og metode.
Basert på presentasjonene fokuseres det videre på felles
utfordringer av så vel metodologisk som forskningsetisk art.
Andre års kurs
Det andre året varer kurset i en uke, og innholdsmessig er det
en oppfølging av temaer fra det første årets kurs. I tillegg til å
utdype disse temaene, vektlegger andreårskurset det europeiske
perspektivet som de ulike forskningsprosjektene allerede har hatt
eller har mulighet for å utvikle.
Tredje års kurs
Også det tredje året varer kurset i en uke. Kurset fokuserer på
sykepleieforskning i en videre, europeisk sammenheng. Det blir også
lagt vekt på hvilke muligheter som finnes til internasjonalt
samarbeid om større forskningsprosjekter, blant annet fordi slike
prosjekter kan ha bedre tilgang til økonomiske ressurser. Her blir
ressursforelesninger om erfaringer fra for eksempel EU-søknader og
EU-prosjekter presentert. Dessuten kan den enkelte deltaker få
hjelp til å se hvilket potensial som ligger i den forskningen som
allerede er igangsatt.
Faglige og personlige erfaringer
Doktorgradskursene gir ulike typer erfaringer. Vi har her valgt
å skille mellom faglige og personlige erfaringer, for å vise at
slike samlinger ikke bare gir et faglig utbytte. De gir også
utbytte på det personlige plan i form av relasjonsbygging (gjerne
for all framtid) og mer konkret kjennskap til læresteder hvor det
undervises og drives sykepleieforskning.
Nettverksbygging
Ved å delta på kursene over flere år får vi en unik mulighet
til å bli kjent med hyggelige forskerkolleger fra en rekke
europeiske land. Dette gjelder både doktorgradsstudenter og
etablerte forskere, og alle får en enestående mulighet for
nettverksbygging.
Hvis vi ønsker å få vite om forskning på et bestemt område, kan
vi maile alle de andre deltakerne, og på den måten utnytte
hverandres «hjemmenettverk». Vi kan også ta direkte kontakt med
hverandre og be om opplysninger. En av artikkelforfatterne har for
eksempel formidlet kontakt mellom en medstudent og en norsk
professor som har utviklet et spørreskjema, oversatt til engelsk.
Det har vist seg at terskelen for å hjelpe blir lavere når vi
kjenner hverandre og for eksempel har spist middag sammen. Med
tanke på institusjonelt forskersamarbeid er et slikt nettverk
verdifullt. I forskningssammenheng er internasjonalt samarbeid
viktig, og prioriteres høyt både i universitetssammenheng og ved
finansiering. Ved å kjenne til kompetansepersoner ved ulike
institusjoner, gir dette en innfallsport til direkte samarbeid med
dem, eller til å etablere samarbeid med andre gjennom dem.
Formidling av egen forskning
Når det gjelder faglig utbytte, er et av de viktigste aspektene
vi vil trekke fram treningen vi har fått i å presentere og
diskutere egne prosjekter på engelsk. På internasjonale kongresser
og konferanser er engelsk som regel det offisielle språket. Gjennom
trening over tid i trygge omgivelser, har vi erfart at både vår
egen og andre kursdeltageres framstillingsevne videreutvikles. Det
er en utfordring, men samtidig en unik mulighet til å kunne
presentere egen forskning og institusjon. Å forelese og å delta i
workshops med andre forskerkolleger sprer informasjon om
aktiviteter på tvers av institusjoner og kulturer.
Faglig oppdatering
En slik samling av personer som er engasjert i og eventuelt i
gang med egen forskning, gir stor mulighet for faglig oppdatering.
Selv om det er et begrenset antall temaer som presenteres og
drøftes, gir kursene et bilde av hvilken forskning som prioriteres
i europeisk sammenheng og hvilken metodisk tilnærming som benyttes.
Det som forbauset oss mest i starten var at prosjektene i de ulike
deltakerlandene ikke var mer forskjellig enn forskjellen er mellom
de ulike forskningsmiljøene her i Norge. Det fokuseres hovedsakelig
på pasientrettede studier. Eksempler: En kvalitativ studie som
beskriver yngre slagpasienters livssituasjon, et kvantitativt
prosjekt som beskriver hjemmeboende eldres livskvalitet. En student
har fokusert på oversettelse og testing av et instrument som måler
pasienters behov for sykepleie og flere prosjekt er
intervensjonsstudier hvor ulike tiltak utprøves i eksperimentelle
design. I tillegg drives det forskning på sykepleieres
arbeidssituasjon og sykepleierstudenters kompetanse og læring.
Forskningsstrategisk tenkning
På denne type kurs er det også naturlig å drøfte
forskningsstrategi både med hensyn til sykepleieforskningens
plassering i forskersamfunnet og muligheter for finansiering av
sykepleieforskning. Her kan vi dra nytte av forskningsstrategier
som er utviklet i andre miljøer. I Norge og i flere europeiske land
er sykepleievitenskap i en utviklingsfase. Det er derfor spesielt
viktig å støtte hverandre i oppbyggingen av faget, men også å
samarbeide om å videreutvikle det.
Møte nye mennesker
Gjennom å delta på kursene er vi blitt kjent med en rekke
hyggelige sykepleiere fra de ulike deltakerlandene. Selv om kursene
er intensive, er det likevel blitt tid til å møtes og gå ut om
kveldene. Ved at stort sett alle er innkvartert på samme sted, i
studenthybler med felleskjøkken, er det blitt mange muligheter til
å snakke sammen og bli kjent med hverandre.
Det er ikke bare deltakerne på hvert kurs som blir kjent.
Bekjentskapene går ut over de enkelte kurstrinn, selv om man det
første året gjerne blir best kjent med dem som deltar på samme
kurs.
Engelsk som arbeidsspråk
Spesielt for oss som ikke har engelsk som førstespråk, er
kurset nyttig. Vi skal ikke bare snakke og skrive engelsk, vi må
faktisk også tenke på engelsk for å kunne delta i diskusjonene. Ved
at kursene går over tre år og til sammen er på fire uker, gir det
en god mulighet til å utvikle og vedlikeholde engelskkunnskapene.
Besøke nye steder
De fleste steder viser seg fra sin beste side i vår- og
sommersesongen. Dette har også vært tilfelle for de stedene vi har
besøkt (hvis vi ser bort fra snøbygene som kom i Guilford i april
2000). Alle byene har vært klassiske universitetsbyer som det har
vært en glede å bli godt kjent i. Foruten å bli vist rundt og
kjenne lærestedet på pulsen, er fritiden blitt benyttet til å
besøke severdigheter og ulike restauranter med lokale
spesialiteter.
Oppsummering
Gjennom denne artikkelen har vi ønsket å gi informasjon om EANS
og de positive faglige og personlige erfaringene vi har fått som
deltakere på sommerkursene for doktorgradsstudenter. Derfor vil vi
absolutt anbefale alle som planlegger eller er i gang med et
doktorgradsprosjekt i sykepleievitenskap å søke om opptak på EANS
doktorgradsprogram. For mer informasjon om EANS og regler for
medlemskap, kan du gå til EANS hjemmeside på følgende
internettadresse:
http:www.feans.org/
0 Kommentarer