Forløsende møterSvangerskaps- og fødselsopplevelser
Sammendrag: Artikkelen er basert på forfatterens doktoravhandling Releasing and Relieving Encounters - Experiences of pregnancy and Childbirth, hvor hovedhensikten har vært å beskrive opplevelser av svangerskap og fødsel. Spesifikke delområder har vært dels kvinners opplevelser av svangerskapet, dels er det fokusert på jordmorens støtte under forløsningen ved at møtet med den fødende kvinnen og opplevelsen av fødselssmerter, er beskrevet fra både kvinnens og jordmors perspektiv. Til slutt analyseres en svangerskaps- og fødselsomsorg som omfatter kontinuitet og en plan for fødselen, for å undersøke om den har en positiv påvirkning på kvinnens fødselsopplevelse.
Den moderne fødselsomsorgen med røtter i det nye medisinske
paradigmet som vokste fram i forbindelse med naturvitenskapens
inntog på 1600-tallet, har alltid fokusert på risiko og
komplikasjoner. Forskningen har derfor vært mer opptatt av
fødselsutfallet - ofte målt i barne- og mødredødelighet - enn av
kvinnens svangerskaps- og fødselsopplevelse. Nyere forskning viser
imidlertid at fødselsopplevelsen er svært viktig for kvinnens og
barnets fremtidige helse, forholdet mellom mor og barn og forholdet
mellom kvinnen og hennes partner, og at omsorg og støtte under
fødselen er en av de viktigste faktorene for at kvinnen skal
oppleve fødselen som positiv. Dette gjelder både i moderne vestlig
fødselsomsorg og i utviklingsland der 50 prosent av alle kvinner
fortsatt assisteres av tradisjonelle jordmødre under fødselen.
En annen faktor som påvirker fødselsopplevelsen, er
organiseringen av fødselsomsorgen. En omsorg med kontinuitet fra
svangerskap til fødsel har vist seg å være positiv for kvinnen. Et
eksempel på kontinuitet er at det i løpet av svangerskapet blir
laget en plan som viser hvilke behov og ønsker kvinnen har i
forbindelse med fødselen. Det er imidlertid forsket svært lite på
kvinners opplevelse av svangerskapet, spesielt når det gjelder det
normale svangerskap.
Metode
Det er benyttet både kvalitativ og kvantitiv metode. 27
intervjuer og 12 dagbøker er brukt for å beskrive kvinners
opplevelse av svangerskapet (studie III), av møtet med jordmoren
(studie I) og av fødselssmerter (studieII). Studiene ble
gjennomført på ABC-enheten (Alternative Birth Care) ved Sahlgrenska
Sjukhuset i Göteborg i tidsrommet 1994-97. Ni intervjuer beskriver
jordmødres opplevelser av møtet med den fødende kvinnen og hennes
fødselssmerter (studie IV). Denne studien foregikk på Sahlgrenska
Universitetssjukhuset (SU)/Östra og på Karolinska Sjukhuset i
Stockholm i 2000.
Fenomenologisk metode er brukt til å analysere intervjuene.
Hensikten med metoden er å få en større forståelse for et fenomen
ved å trekke frem fenomenets viktigste innhold. Dagbøkene er blitt
analysert etter hermeneutisk metode. Hensikten med denne metoden er
også å få en dypere forståelse, ved å tolke det spesielle i forhold
til helheten. Resultatene fra de ovennevnte studier med
beskrivelser av kvinners opplevelser samt to studier som fokuserte
på kvinners opplevelse av et komplisert svangerskap og fødsel,
ligger til grunn for studie V. Dette var en interveneringsstudie
ved primærhelsetjenesten i Göteborg og på SU/Östra i 2000-2001.
Interveneringen besto av et spørreskjema mot slutten av
svangerskapet (etter uke 33) og en fødselsplan. Vurderingen ble
foretatt ved hjelp av et spørreskjema etter fødselen. Både dette og
fødselsplanen var inndelt i fem kategorier som viste seg å være
viktige i de kvalitative studiene; relasjonen til jordmor, legen og
mannen/annen slektning, fødselsangst, fødselssmerte, følelse av
kontroll samt bekymring når det gjaldt barnet. Kontrollgruppen
besto av 271 kvinner som fikk svangerskapsomsorg på sju utvalgte
helsestasjoner. I løpet av en uke etter fødselen fylte disse
kvinnene ut et spørreskjema som belyste deres opplevelse av
fødselen. Deretter fulgte interveneringen. Til den ble det
rekruttert 271 kvinner fra de samme sju helsestasjonene. Bortsett
fra kvinner som skulle forløses med planlagt keisersnitt og kvinner
som ikke behersket svensk, ble alle innbudt til å delta. Disse
kvinnene fylte ut spørreskjemaet i slutten av svangerskapet. På
grunnlag av dette, utarbeidet kvinnen og jordmoren en fødselsplan
sammen. Kvinnen brakte denne fødselsplanen med seg til
fødeavdelingen som et underlag for fødselsomsorgen. I løpet av en
uke etter fødselen besvarte også disse kvinnene et spørreskjema om
hvordan de opplevde fødselen. Det ble foretatt en sammenliknende
analyse mellom svarene til kontroll- og interveneringsgruppen.
Materialet ble også analysert med hensyn til paritet og
sosioøkonomisk tilhørighet.
Tilstedeværelse
Resultatet viser at kvinnenes opplevelse av svangerskap (studie
III) og fødsel (Studie I, II og IV) kan sammenfattes i begrepet
forløsende møte. For kvinnen omfatter dette forløsende
møte både et møte med seg selv og med jordmoren. Det forløsende
møtet er en tilstand av både stillstand og forandring. Stillstanden
kan uttrykkes som
å befinne seg i nået, av nærvær og å være i kroppen.
Forandring kan uttrykkes som en overgang til det ukjente og til
morsrollen. I
det forløsende møtet innebærer stillhet og forandring at
jordmoren
er tilstedeværende. Tilstedeværende vil si å være
tilgjengelig for kvinnen, å lytte til henne, å oppfatte hennes
situasjon som avspeiler seg i kroppen samt å dele ansvaret for
fødselen. Å være til stede betyr å respektere både kvinnens grenser
og de profesjonelle grensene under fødselen.
Å være i nået betyr at kvinnen i svangerskapet møter sin
livssituasjon, og samtidig at noe er uunngåelig og utenfor den
personlige kontroll. Under fødselen innebærer det å være i nået et
møte mellom kvinnen og jordmoren som preges av nærvær. For kvinnen
betyr nærvær et ønske om å bli sett som den hun er og å bli møtt
med respekt. Jordmoren møter kvinnens ønske om å bli sett ved å
være til stede, lytte til henne og følge henne gjennom
fødselsprosessen. Jordmorens nærvær omfatter også en relasjon
grunnlagt på vennlighet, åpenhet, sikkerhet, tillit, intuisjon og
tilgjengelighet. Gjensidig tillit kan gjøre kvinnen sikker og
styrke hennes selvtillit, spesielt hvis hun føler at jordmoren tror
på hennes evne til å føde. Jordmorens støtte i denne prosessen
innebærer å hjelpe kvinnen til å våge å møte det ukjente, ikke å
være redd, å følge med i fødselsforløpet, å stole på egne evner og
at kroppen hennes klarer fødselen. En slik åpenhet for kroppens
signaler og nærvær i fødselsprosessen uttrykt som
å være i kroppen, kan hjelpe kvinnen til å takle
fødselssmertene. Å være i kroppen betyr også en kroppsoppfatning
som ikke er objektifisert, det vil si at smerte oppfattes som en
naturlig del av fødselsprosessen, og at styrken og kraften til å
håndtere smerten kommer fra kvinnen selv. Å være til stede betyr at
jordmoren ser kvinnens situasjon slik den avspeiler seg i kroppen
hennes. Den ordløse kommunikasjonen som formidles av kvinnens
kropp, tiltar etter hvert som fødselsforløpet skrider frem. Hvis
denne prosessen forstyrres, og kvinnen nærmer seg grensen for hva
hun orker, merker jordmoren dette på kvinnens kropp.
Nærvær under fødselen betyr også å få støtte og bli styrt på
egne premisser. Det vil si at kvinnen får lytte til sine egne
følelser, får tid og følelsen av kontroll. Å være ledsager betyr at
jordmoren møter kvinnens ønske om støtte og styring på egne vilkår,
og at jordmor gir kvinnen delaktighet og ansvar. Kvinnen har
ansvaret for å formidle til jordmoren at hun vil gå gjennom
fødselen og møte fødselssmerten. Hvis jordmoren påtar seg alt
ansvar for fødselen, finnes det en risiko for at hun blir utbrent.
Grenser
Et
forløsende møte omfatter også overganger. Svangerskapet kan
beskrives som en overgang til noe ukjent, en reise fra det som har
vært, til fremtiden og det ukjente. Selv tidlig i svangerskapet kan
kvinnen ha et ønske om å møte det ukjente, samtidig som hun kan
føle tvil og engstelse for det ukjente i den siste delen av
svangerskapet. Å gjennomgå fødselen og møte smerten kan bli
meningsfylt for kvinnen som en overgang til det å bli mor. Det kan
føre til en forandring som gir styrke i den nye livssituasjonen,
kraft og evne til å møte det nyfødte barnet. Jordmoren som følger
kvinnen gjennom fødselen skal være forankret. Det vil si at hun
respekterer kvinnens grenser og de profesjonelle grensene. Å
respektere kvinnens grenser, er å hjelpe henne til ikke å passere
grensen for hva hun orker hvis fødselssmerten blir for voldsom.
Dette kan skje ved at jordmoren blir enda tydeligere i sin
kommunikasjon med kvinnen, at de benytter seg av øyekontakt og på
forskjellig vis forsøker å bryte denne tilstanden. Å respektere de
profesjonelle grensene betyr at jordmoren støtter kvinnen så hun
skal forstå det naturlige fødselsforløpet, men også å sette grenser
når det oppstår komplikasjoner.
En intervenering, som også omfatter en plan for fødselen, gjør
ikke
det forløsende møtet bedre for kvinnen (studie V). Noen
aspekter ved det første møtet med jordmoren - som lyttende, som tar
hensyn til behov og ønsker, som støtter, styrer og gir respekt -
oppleves ofte som dårligere ved intervenering enn hos en
kontrollgruppe som ikke hadde noen fødselsplan. Stort sett satte
kvinnene stor pris på relasjonen til jordmoren, legen og
partneren/annen familiemedlem. Over 90 prosent av kvinnene i
kontrollgruppen ga score 5 eller 6 på en 6-gradersskala for alle
aspekter ved det første møtet med jordmoren under fødselen. Noen
aspekter som smerte, engstelse og bekymring for barnet, bedret seg
for enkelte kvinner når de hadde en fødselsplan. Kvinner i
interveneringsgruppen som hadde født før, uttrykte mindre engstelse
for å føde og redsel for smerte under riene enn kvinnene i
kontrollgruppen. Førstegangsfødende og kvinner med lav
sosioøkonomisk status var mer positive i forhold til
fødselssmerter. Kvinner med høy sosioøkonomisk status bekymret seg
i mindre grad for at fødselen var hard for barnet.
Diskusjon
Denne forskningen viser at opplevelsene av svangerskap og
fødsel er komplekse. Det finnes derfor ingen enkel løsning for å gi
alle kvinner en positiv fødselsopplevelse. En positiv
fødselsopplevelse er avhengig av møtet mellom kvinnen og jordmoren,
kvinnens egen rolle samt organisatoriske faktorer. Resultatet viser
at møtet mellom den fødende kvinnen og jordmoren, sammenfattet i
begrepet
forløsende møte, er svært viktig for en positiv
opplevelse. Ved å være nærværende i møtet med kvinnen kan jordmoren
hjelpe henne å finne og ha tillit til egen styrke, å tolke kroppen
sin under fødselen samt å håndtere fødselssmerten, det vil si å
være i kroppen. For å overføre det ovennevnte til praksis, bør det
skapes et arbeidsmiljø som daglig fokuserer, evaluerer og
diskuterer kvinnens møte med jordmoren. Jordmoren bør også kunne få
støtte når det gjelder å håndtere vanskelige møter med kvinnen.
Ettersom kvinnens kropp står sentralt i dette møtet, er det
positivt å introdusere forskjellige former for fysisk støtte og
forberedelse av kroppen både i svangerskapsomsorgen og under
fødselen.
Men det er ikke bare jordmoren som er ansvarlig for en positiv
fødselsopplevelse. Et forløsende møte for kvinnen omfatter ikke
bare et møte med jordmoren, men også et møte med seg selv. Derfor
må kvinnens egne krefter og tillit til egne ressurser, hennes
følelse av kontroll og forståelse for egne grenser tas i
betraktning. Gjennom rollen som
fast følgesvenn kan jordmoren hjelpe kvinnen så hun ikke
passerer grensen for det hun makter, og samtidig forhindre at hun
selv blir utbrent. Slik kunnskap er viktig for praksis, fordi
stress og utbrenthet er et problem i dagens helsevesen. En daglig
diskusjon om kvinnens rolle, eget ansvar og grensen for egen
yteevne må bli en naturlig del av svangerskaps- og fødselsomsorgen.
Konklusjon
Opplevelsen av å ha kontroll er viktig for kvinner i møtet med
det ukjente under svangerskap og fødsel, en hendelse som i seg selv
ikke kan kontrolleres. Sentralt i denne prosessen står kvinnens
nære relasjoner, spesielt til mannen. Derfor bør en diskusjon om
følelsen av å ha kontroll, forberedelsen til det ukjente, kvinnens
egen rolle samt partnerens viktige rolle bli integrert i
svangerskaps- og fødselsomsorgen.
Det viser seg at et forsøk på å hjelpe kvinnen til å formulere
behov og ønsker ved å sette opp en fødselsplan før fødselen, ikke
forbedrer kvinners totale fødselsopplevelse. I stedet opplevdes
noen aspekter av det første møtet med jordmoren mindre
tilfredsstillende etter en intervenering, selv om kvinnene generelt
satte stor pris på relasjonen til jordmor, lege og mannen/annen
slektning. Noen aspekter som smerte, engstelse og bekymring for
barnet, bedret seg imidlertid for enkelte kvinner. Denne studien
indikerer muligheten for at en rutinemessig plan for fødselen kan
være til hinder for jordmoren i å utvikle et unikt møte med
kvinnen. Dette faktum viser på nytt betydningen av å diskutere og
evaluere møtet mellom jordmor og kvinne i svangerskaps- og
fødselsomsorgen.
Oversettelse:
Grethe Rekkedal
Av tekniske årsaker er figuren i artikkelen bare å finne i
papirutgaven.
Litteratur
Barbosa da Silva A. Analys av texter. I: Svensson PG, Starrin
B. Kvalitativa studier i teori och praktik. Lund:
Studentlitteratur, 1996.
Bengtsson J. Sammanflätningar. Fenomenologi från Husserl til
Merleau-Ponty. Göteborg: Daidalos, 1988.
Berg M, Lundgren I, Hermansson E, Wahlberg V. Women's
experience of the encounter with the midwife during childbirth.
Midwifery 1996; 12: 11-15.
Berg M, Dahlberg K. A phenomenological study of women's
experience of complicated childbirth. Midwifery 1998; 14: 23-29.
Berg M, Honkasalo M. Pregnancy and diabetes - a hermeneutic
phenomenological study of women's experiences. J Psychosom Obstet
Gynecol 2000; 21: 39-48.
Bergum V. A Child on Her Mind. The Experience of Becoming a
Mother. Westport: Bergin & Garvey, 1997.
Bullington J. The Mysterious Life of the Body: A New Look at
Psychosomatics. Doctoral dissertation, Faculty of Arts and Sciences
at Linköping University. Stockholm: Almqvist & Wiksell
International, 1999.
Dahlberg K. The Holistic Perspective in Nursing Education.
Doctoral dissertation. Göteborg studies in educational sciences.
Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis, 1992.
Dahlberg K, Drew N, Nyström M. Reflective Lifeworld Research.
Lund: Studentlitteratur 2001.
Giorgi A. The theory, practice, and evaluation of the
phenomenological method as a qualitative research procedure.
Journal of Phenomenological Psychology 1997; 28: 235-260.
Hunter B. Emotion work in midwifery: a review of current
knowledge. J Adv. Nurs 2001; 34: 436-444.
Husserl E. Phenomenology and the crisis of philosophy:
Philosophy as rigorous science, and philosophy and the crisis of
European man. New York: Harper & Row, 1965.
Höjeberg P. Helena Malheims barnmorskelära år 1756. Stockholm:
Hälsopedagogik HB, 1995.
Höjeberg P. Tröskelkvinnor. Barnafödande som kultur. Stockholm:
Carlsson, 2000.
King H. Hippocrates´ Woman. Reading the female body in Ancient
Greece. London: Routledge, 1998.
Lundgren I, Dahlberg K. Women's experience of pain during
childbirth. Midwifery 1998, 14: 105-110.
Lundgren I, Wahlberg V. The experience pregnancy: a
hermeneutical/phenomenological study. J Perinat Edu 1999; 3: 12-20.
Merleau-Ponty M. Phenomenology of Perception. London:
Routledge, 1995/1945.
Romlid C. Makt motstånd och förändring. Vårdens historia
speglad gjennom det svenska barnmorskeväsendet 1663-1908. Doctoral
dissertation. Uppsala University. Stockholm: Bromma tryck, 1998.
Too S-K. Do birth plans empower women? A study of their views.
Nurs Stand 1996a; 10: 33-37.
Too S-K. Do birth plans empower women? A study of midwives´
views. Nurs Stand 1996b; 10: 44-48.
Waldenström U. Experience of labour and birth in 1111 women. J
Psychosom Res 1999; 47: 471-482.
Waldenström U, Brown S, McLachlan H, Forster D, Brennecke S.
Does team midwife care increase satisfaction with antenatal,
intrapartum, and postpartum care? A randomized controlled trial.
Birth 2000; 27: 156-167.
World Health Organization. Care in normal birth. Geneva:
Maternal Health Safe Motherhood Programme, 1996.
Öberg L. Barnmorskan och läkaren. Kompetens och konflikt i
svensk förlossningsvård 1870-1920. Doctoral dissertation.
Stockholms Universitet. Stockholm: Ordfront, 1996.
0 Kommentarer