Fra barmhjertig samaritan til faglært sykepleier
Ved forrige århundreskifte var lungetuberkulose den største
sykdomstrusselen i Norge, og innsatsen for å bekjempe den stor.
Spesielt etter første verdenskrig ble det forebyggende arbeid
intensivert, og faglærte sykepleiere ble en stadig viktigere
ressurs. Oppgaver i det forebyggende helsearbeid la nye premisser
for sykepleiens utvikling, og ble etter hvert en sentral del av
sykepleiens ansvarsområde. Tuberkulosen (TB) bidro sterkt til at
sykepleiens ideal utviklet seg fra å være «barmhjertig samaritan»,
til også å bli «livets tjener».
Kampen mot den hvite pesten
For 100 år siden skyldtes de fleste dødsfall i Norge TB eller
«den hvite pest». Kampen mot sykdommen ble ført på mange fronter.
Foruten familie, slekt og nærmiljø deltok det offentlige gjennom
statlige og kommunale tiltak, kommersielle krefter gjennom
etablering av private sanatorier eller institusjoner, og frivillige
organisasjoner gjennom humanitært arbeid. Faglærte sykepleieres
innsats var betydelig, både i forebygging og behandling og pleie av
pasientene i sanatorier, tuberkulosehjem og private hjem. Fordi TB
skapte økt behov for faglærte sykepleiere, ble sykdommen av stor
betydning for en norsk yrkesgruppe i dannelsesfasen.
Lungetuberkulose var den vanligste formen, men andre organer
ble også angrepet. Sykdommens karakter var lenge uklar, og
utbredelsen økte i takt med uhygieniske og fuktige boforhold,
trangboddhet og store barneflokker opp gjennom 1800-tallets Europa.
Sykdommen førte ofte til døden.
I 1882 oppdaget Robert Koch tuberkelbasillen. Kort tid etter
forsto man at TB var en smittsom sykdom, og den største
smittekilden var den sykes basillholdige oppspytt. Ble smittekilden
funnet, kunne man derfor forebygge spredning ved å isolere
pasienten. Frykt for smitte førte til sosial og følelsesmessig
isolasjon for de fleste pasientene (1).
I Norge begynte TB å bre seg i byer og tettsteder på
1800-tallet, og fordi folk bodde stadig tettere, spredte sykdommen
seg raskt. Omkring 1900 døde det årlig over 6000 mennesker av TB i
Norge. Sykdommen ble et samfunnsproblem, men på dette tidspunkt ble
bekjempelsen mer systematisk (2,3).
Den store utbredelsen gjorde det nødvendig å utarbeide et
lovverk for å bekjempe TB. I 1894 fikk overlege Klaus Hanssen og
medisinaldirektør Michael Holmboe i oppdrag fra regjeringen Stang å
utarbeide et forslag til TB-lov. Det gikk seks år før loven ble
vedtatt, og 8. mai 1900 trådte Lov angaaende særegne
foranstaltninger mod tuberkuløse Sygdomme i kraft. Det var verdens
første TB-lov (4), og førte til økt offentlig og privat kamp mot
sykdommen. Loven legitimerte relativt omfattende inngrep i den
enkeltes frihet, og ga det offentlige et viktig ansvar i
sykdomsbekjempelsen. Målet var å hindre utbredelse av TB gjennom
forebyggende arbeid. Det ble satt i verk informasjons- og
opplysningsarbeid, meldeplikt av nye tilfeller, og bruk av
tvangsinnleggelse hvis det var umulig å overholde påbudet om
renslighet. Antall offentlige og private pleiehjem og sanatorier
økte, og for TB-truede barn ble det bygd institusjoner og iverksatt
andre helsetiltak (3,5,6).
I kampen mot TB spilte humanitære organisasjoner en viktig
rolle, særlig de tre store frivillige organisasjonene Norske
Kvinners Sanitetsforening (NKS), Den norske Nationalforening mot
Tuberkulosen og Røde Kors. Da NKS ble stiftet i 1896, var målet å
utbre kunnskap og bekjempe TB og andre folkesykdommer. Et annet mål
var å utdanne sykepleiere, og virke for godt organisert sykepleie i
by og bygd. NKS delte ut brosjyrer om TB over hele landet, og egne
foredragsholdere reiste rundt for å mane folk til kamp mot
sykdommen. I 1903 åpnet NKS landets første tuberkulosehjem, Haugen,
i Oslo. Etter hvert åpnet foreningen også egne hjem på landsbygda,
utelukkende ved private midler. Både Bergens og Trondhjems
Sanitetsforening opprettet klinikker hvor ubemidlete tuberkuløse
fikk gratis undersøkelse.
Sanitetsforeningene fikk midler fra kommunen og diverse andre
foreninger. NKS hadde også ulønnede sykepleiere som dro på
hjemmebesøk hos ubemidlete.
Den norske Nationalforening mot Tuberkulosen ble stiftet i
1910, på initiativ fra Den norske Lægeforenings tuberkulosekomité
(i dag Nasjonalforeningen for folkehelsen). Medlemmene drev
utstrakt opplysningsarbeid gjennom artikler og foredrag. I likhet
med NKS startet også Nasjonalforeningen opplæring av sykepleiere.
Allerede fra 1895 utdannet Røde Kors sykepleiere, og fra 1920
kom organisasjonen for alvor med i kampen mot TB (2). Det viser at
kampen mobiliserte ulike samfunnsaktører, og blant disse fikk
faglærte sykepleiere en stadig mer sentral rolle.
Tuberkulosearbeidet befant seg i spennet mellom kurativt og
forebyggende arbeid.
Fra biologi til sosiologi
Kampen mot bakteriene preget nær sagt alt sykdomsforebyggende
arbeid rundt århundreskiftet. Budskapet var at smitteveiene fra
miljø og individ måtte stenges for enhver pris. Infeksjonssykdommer
skulle bekjempes ved isolasjon, desinfeksjon og individuelle
tiltak. De første sanatoriene og tuberkulosehjemmene ble derfor
bygd på teorier som sprang ut fra den klassiske bakteriologien. I
lang tid framover ble den retningsgivende for både kurativ og
forebyggende virksomhet (7).
Sammen med klassisk bakteriologi gjorde også en annen retning
seg gjeldende, og ble dominerende i mellomkrigstiden. Den satte
helse i sammenheng med sosiale forhold, og rettet oppmerksomheten
mot samfunnsmessige og økonomiske årsaker til sykdom. Fokus
forskjøv seg fra et biologisk til et sosiologisk menneskesyn, fra
det syke til det potensielt syke. Det forebyggende arbeid ble mer
individorientert, og tiltakene ble rettet mot den enkeltes
livsførsel. Det ble i større grad lagt vekt på den oppdragende
funksjon overfor både syke og friske.
Fram til slutten av 1940-årene begrenset behandlingen av
TB-pasienter seg til sanatorieopphold og kirurgi. Ved utgangen av
1925 var det i Norge tolv TB-sanatorier med plass til 987
pasienter, fire kysthospital med plass til 352 pasienter og 103
TB-hjem med plass til 2037 pasienter. Under sanatorieopphold ble
det lagt vekt på at pasientene fikk riktig og god ernæring, mye
frisk luft og tilstrekkelig mosjon og hvile. Dette kunne bedre
tilstanden. Fordi den syke ble flyttet fra sitt vanlige miljø, ble
også de friske skjermet og smittefaren begrenset. Mange
TB-pasienter ble imidlertid værende i egne hjem.
Det økende antall TB-institusjoner, tiltak i kjølvannet av
TB-loven og utbyggingen av det offentlige legevesen bidro til at
legene stadig fikk flere oppgaver. Oppgaver legene i økende grad
delte med faglærte sykepleiere. Gjennom sitt virke i forskjellige
praksisfelt, som menighets-, distrikts- og privatsykepleie, TB-hjem
og sanatorier, hadde sykepleierne ofte en funksjon som kombinerte
behandlende, lindrende og forebyggende praksis. I sanatoriene hadde
de ansvar for å ivareta hygiene og ernæring, og for at legens
forordnede kur ble fulgt til punkt og prikke. I private hjem sørget
de for at pasienten fikk god pleie, og for at den sykes oppgaver i
familien ble ivaretatt. Denne omsorgsfunksjonen ble ofte kombinert
med undervisning og veiledning (8,9,10).
Forebyggende helsearbeid og sykepleie
Sykepleiernes tradisjonelle rettesnor var idealet om den
barmhjertige samaritan, med pleie og omsorg for den syke og
hjelpeløse i sentrum. Forskjellige former for forebyggende arbeid
var også underlagt den pleiende funksjon.
Hos diakonissene - de første faglærte sykepleiere i Norge - var
den forebyggende funksjonen del av den totale virksomheten. I
omsorgen for grupper som ugifte mødre, barn og kystbefolkning
forekom mange oppgaver som kan karakteriseres som forebyggende. De
rettet seg både mot kropp og sjel, og innebar blant annet å lære
befolkningen større renslighet og oppdragelse i den kristne ånd
(11). I Den norske Lægeforenings regi hadde legen Edvard Kaurin
allerede før århundreskiftet framhevet betydningen av sykepleiens
forebyggende funksjon. Han hevdet at sykepleie, spesielt i bygdene,
burde være en kombinasjon av fattig- og sykepleie. Fattigpleien
besto i å besøke fattige og trengende, veilede dem i hjemmet og
holde skole. Denne funksjonen skulle være underordnet det å pleie
syke, og først og fremst utføres i ledige stunder. For både
distrikts- og menighetssøstre ble slike oppgaver en viktig del av
arbeidet.
Etter første verdenskrig ble folkehelse et slagord, og
offentlige og private tiltak førte til en kraftig oppsving for det
forebyggende arbeidet. Det skapte nye roller som var mer ensidig
rettet mot sykdomsforebygging, og førte til en sterkere betoning av
sykepleiens funksjon på dette området. Fra internasjonalt
sykepleiehold ble det formidlet en rekke visjoner om hvordan
forebyggende sykepleie ville styrke den faglærte, og gi
sykepleierne selvstendige roller i offentlig helsetjeneste. Flere
sykepleieledere framhevet dessuten de faglærte sykepleieres ansvar
for å bidra til et bedre samfunn. Som kvinner, og i kraft av sine
kunnskaper, måtte de kjenne sine forpliktelser utover det å være en
barmhjertig samaritan. De måtte også være «livets tjenere».
Sykepleierne ble derfor oppfordret til ikke bare å tjene de syke,
men også de friske og samfunnets interesser.
I mellomkrigstiden bidro internasjonale føringer og den store
satsingen på forebyggende helsearbeid til at det ble et mål å gjøre
forebygging til en selvstendig funksjon i norsk sykepleie (10).
TB og behovet for faglærte sykepleiere
Tuberkuloseforebygging var en sentral del av mellomkrigstidens
store hygieneprosjekt, hvis mål var å heve befolkningens generelle
sunnhetstilstand. Ifølge Schiøtz var prosessen todelt. Den ene
strategien var skolehelsearbeid, og allerede fra annen halvdel av
1800-tallet fikk legene større plass i skoletilsynet. Den andre
strategien var kampen mot TB, hvor målet var å bedre befolkningens
hygiene, og derved hindre infeksjon i å utvikle seg til sykdom. I
den epoken sykepleie etablerte seg som eget fag i Norge var
TB-trusselen størst, og tok derfor mest av helsevesenets tid og
ressurser. Det fantes ingen medisiner mot TB, bare hjelpemidler som
enkelte ganger begrenset sykdomsutviklingen.
De nye strategiene gjenspeilte seg i det praktiske arbeidet.
Skolehelsetjenesten ble mer systematisk og omfattende, det ble
reist flere institusjoner for TB-truede barn, og antall
hjelpestasjoner for tuberkuløse økte. Statlige, kommunale og
private tiltak ble satt i verk, fordi opplysning, råd og veiledning
var helt nødvendig i bekjempelsen av TB. Målet var å nå ut til den
store allmennhet. Det ble likevel fokusert mest på familier som
levde under dårlige sosiale kår, husmødre og de tuberkuløse selv.
De offentlige legene var ansvarlige for å gjennomføre
hygieneprosjektet i praksis. Med knappe ressurser maktet de bare i
begrenset grad å ivareta de mange oppgavene
moderniseringsprogrammet påla dem. Opplysnings- og
veiledningsarbeid er tidkrevende, og legene var ikke alltid de
rette til å fortelle bønder og småkårsfolk om smittefare, og at de
måtte vaske seg og spise næringsrik kost. Her kom kvinnene inn som
legenes gode hjelpere, som fagutdannet helsepersonell og som
medlemmer av private og veldedige organisasjoner (7).
Moderniseringsprogrammet ga de faglærte sykepleierne
utfordringer og oppgaver de hadde kunnskaper om gjennom utdanning,
og nærhet til som kvinner. Det forebyggende arbeidet ga også
utsikter til et utvidet arbeidsfelt, og økt innflytelse og status
(10).
Allerede i 1908 ble den første sykepleieren ansatt ved Oslo
Helseråds tuberkuloseavdeling for å utføre kontrollarbeid i
hjemmene. I 1932 var antallet økt til ti. På dette tidspunkt var
det stort behov for offentlig ansatte helsesøstre, og for
helserådene i by og bygd var faglærte sykepleiere en viktig
ressurs.
Forebyggende sykepleie
Stadig flere sykepleiere fikk forebygging som primærfunksjon.
Toneangivende sykepleiere hevdet at sykepleiere med forebygging som
hovedansvar ikke måtte utnyttes til andre oppgaver. En av dem var
Lulli Lous, som gikk i bresjen både i kvinne- og boligsak. Slik var
hennes syn på forebyggingssykepleieren:
«Hun kan bli en virkelig folkeoppdrager. Men - da må hun også
være godt rustet. For her er det ikke bare at hun skal vite, kunne
og forstå. Nei, hun skal også bibringe andre en ny og annen
oppfatning: Innprente nødvendigheten av kroppens hygiene - forklare
sykdomsveiene og sykdomsfarene, men samtidig bekjempe
sykdomsfrykten." (12) Lous mente at undervisning var en viktig del
av forebyggende arbeid, som stilte krav til pedagogisk utdanning,
og hennes syn ble etter hvert rådende innenfor den faglærte
sykepleien.
I
første omgang bidro TB til å styrke de faglærte sykepleierne på
hygiene og ernæring. På Norsk Sykepleierforbunds (NSF) landsmøte
høsten 1919 ble det første gang arrangert repetisjonskurs for
sykepleiere, der foredrag om boligkontroll, forebygging av TB og
folkeernæring var en viktige tema. Det pedagogiske perspektivet kom
for alvor inn da NSF startet fortsettelseskurs (senere
Fortsettelsesskolen) i 1925. Det var en videreutdanning for
sykepleiere med treårig grunnutdanning. Kursene utdannet
sykepleiere til sosialt arbeid, med stor vekt på den forebyggende
funksjon. Fagene pedagogikk, personlig hygiene, skole- og
bolighygiene, næringsmiddellære og -kontroll hadde stor plass.
Gradvis fikk også kunnskaper om primærforebyggende helsearbeid
større plass i sykepleiernes grunnutdanning.
Fortsettelsesskolens utdanning av «helsesøstre» var en forløper
til Statens helsesøsterskole som åpnet 20. januar 1947. Den bygde
på treårig grunnutdanning i sykepleie. Mens det første kurset varte
seks måneder, ble skolen senere ettårig. Den ga videreutdanning i
forebyggende arbeid som spedbarns- og skolekontroller, vaksinasjon
og helseopplysning (10). Dette var en forlengelse av det arbeidet
sykepleierne utførte i kampen mot TB. Det kan derfor hevdes at
dette arbeidet påvirket, og skapte viktige forutsetninger for
utviklingen av sykepleiens primærforebyggende funksjon. I dag er
denne funksjonen selvstendig og pasientrettet. «Forebyggende
helsearbeid» rangerer fremst i NSFs prinsipprogram og betegnes som
«en grunnpilar i helsetjenesten».
Konklusjon
Som et betydelig satsingsområde i mellomkrigstidens store
hygieneprosjekt kom tuberkulosen i stor grad til å legitimere og
legge grunnlaget for at forebyggende arbeid ble en selvstendig
sykepleiefunksjon. Dermed ble også sykepleiens sosiale mandat
utvidet. Ikke bare de syke, men også de potensielt syke ble
sykepleiens målgruppe. Sykepleieren skulle være både «barmhjertig
samaritan» og «livets tjener». De samme idealene reflekteres i
dagens sykepleie, der sykepleietjenestens mandat er flerfoldig:
«Fremme helse, forebygge sykdom, gjenopprette helse, lindre lidelse
og gi omsorg ved livets slutt» (13).
Følgende studenter ved Institutt for Helsefag, HiT, er
bidragsytere: Kari Vendla Aasen, Ida Dalen Halmrast, Hege
Stareng, Robert Tiny Bjerkøen, Anita Lindgren, Lisa Sivertsen, Atle
Helgen, Anette Møller, Inger Merete Lindland, Sladjana Kjær,
Kirsten Beate Semb, Randi Rugsveen, Bente Rørstadbotnen, Anita
Henriksen, Anita Paulsen, Ann Kristin Skalleberg, Susan Omland,
Marianne Kongsgaard, Unni Mytting, Øyvind Berberg.
Litteratur:
1. Hilden A. Tuberkulosesygeplejersken. Nationalforeningen til
bekæmplelse av lungesygdomme. 1987.
2. Blom I. Feberens ville rose - Tre omsorgssystemer i
tuberkulosearbeidet 1900-1960. Bergen: Fagbokforlaget, 1998.
3. Blom I. Opplysningskampanjer i kampen mot tuberkulose frem
til ca. 1940. Tidsskr Nor lægeforen 2002;1:122:73-5.
4. Sæbø Ø. Tuberkuloseloven av 1900 og dens forutsetninger.
Hovedoppgave i historie, UiB. Bergen, 1982.
5. Andreassen T. Legene og tuberkulosen. Faser og
forutsetninger for tuberkuloseloven av 1900. Hovedfagsoppgave i
historie, UiB. Bergen, 1999.
6. Seip AL. Veien til velferdsstaten. Norsk Sosialpolitikk
1920-75. Gyldendal. Oslo, 1994.
7. Schiøtz A. Doktoren. Distriktslegenes historie 1900-1984.
Oslo: Pax Forlag A/S., 2003.
8. Alnæs K. Historien om Norge. En ny arbeidsdag. Oslo:
Gyldendal, 1999.
9. Karlsen K, Skogheim D. Tæring - historia om ein
folkesjukdom. Oslo: Det Norske Samlaget, 1990.
10. Hvalvik S. Bergljot Larsson og den moderne sykepleien.
Avhandling. Institutt for Sykepleievitenskap, UiO. Oslo, 2002.
11. Martinsen K. Freidige og uforsagte diakonisser. Oslo:
Aschehoug/Tanum Norli, 1984.
12. Tidsskriftet Sykepleien 1932; 4: 41.
13. Norsk Sykepleierforbunds prinsipprogram,
2001
0 Kommentarer