Klovnelæreren
innlegget og godkjenn disse. Du vil deretter få en e-post med en lenke. Klikk på lenken for å aktivere innlegget ditt.
I flere år har jeg holdt ulike klovnekurs både innen
utdanningstilbudene vi gir ved Institutt for teater, Høgskolen i
Agder (HiA), og i åpne «workshops». Ved flere anledninger har jeg
hatt deltakere som arbeider i sykehussystemet; leger, sykepleiere
og ansatte i psykiatrien. Jeg synes det er utrolig morsomt å holde
dette kurset! Det er givende å jobbe sammen med deltakerne for å
finne klovnekarakterer, fordi det da oppstår en varme,
nysgjerrighet og tilstedeværelse i det rommet som åpner seg.
Hvem er klovnen?
Når jeg møter deltakerne, er det viktig for meg å formidle at
det ikke er den typiske sirkusklovnen med bløtkakehumor og
ablegøyer vi skal arbeide med. Det er mange som har
prestasjonsangst fordi de tror at de må være morsomme. Klovnens
utgangspunkt er at den gjør det uvanlige vanlig, og det vanlige
uvanlig. Klovnens humor ligger i reaksjonen på de situasjoner som
oppstår. Derfor blir klovnen ofte morsom, men ikke fordi det er
planlagt på forhånd.
Klovnen er som et lite barn; den har en utpreget nysgjerrighet.
Klovnen er undrende, naiv, tillitsfull, optimistisk, vitebegjærlig,
åpen og svært følsom. Veien er kort mellom gråt og latter. Å
utarbeide en klovnefigur baserer seg på overdrivelser, fremheving
og forstørrelser. Dette gjelder både det fysiske uttrykket og de
psykiske reaksjonene.
Sykehusklovnen
Den første klovnelæreren jeg hadde var Birgit Bang Mogensen,
som er profesjonell sykehusklovn på Skjeby Sygehus i Danmark. Det
var hun som lærte meg om alt det klovnen kan. Det finnes en flott
dokumentar om hennes arbeid som heter «Klovnen kommer». Den handler
om hvordan hun som klovn går inn i ulike situasjoner med meget syke
barn, og hvordan hun gir de ansatte klovnekurs. I dokumentaren får
vi også se hvordan sykepleierne bruker kunnskapen de har fått på
klovnekurset i sitt møte med barna. Selv om sykepleierne ikke har
på seg den røde klovnenesen, har de fått kunnskap om og har
utviklet noen redskaper for hvordan de kan kommunisere med barna på
en annen måte. Ved å åpne opp for lekenheten, kan man finne små
lyspunkt som gjør at enkelte situasjoner kan oppleves mer
lystbetonte - både for barna og sykepleierne.
De siste årene har Institutt for Teater ved HiA samarbeidet med
barneavdelingen på sykehuset, og spilt små klovneforestillinger der
med jevne mellomrom. Utgangspunktet har vært at to og to klovner
har jobbet fram en liten sekvens hver, og disse har vi satt sammen
til en lengre forestilling. Det er en helt fantastisk opplevelse å
være på sykehuset. Barnas glede over klovnene, klovnenes ydmykhet
og tilstedeværelse i samspillet med barna, og den atmosfæren som
oppstår, er noe ganger helt magisk.
I år delte jeg studentgruppen i to. Den ene gruppen spilte en
klovneforestilling slik vi har gjort tidligere. Barn og voksne har
samlet seg inne på det lille lekerommet på barneavdelingen. To
store senger, rullestoler, og noen av barna med et godt tak i
hånden til en voksen. Her er barn fra ett til 12 år, og studentene
vet ikke hva som venter dem før de kommer inn. Men takknemligheten
som møter dem er åpenbar, og klovnene merker fort hvor energiske de
kan være, og hvor de må holde igjen i forhold til hva barna kan
tåle. Etter forestillingen blir klovnene igjen i rommet, og leker
med barna. Alle fra ettåringen som har sittet fullstendig oppslukt
under forestillingen, 12-åringen som først involverer seg et stykke
ut i leken til bestemor som går mer opp i leken enn barnebarnet
gjør. Det er et herlig kaos i lang tid etterpå.
Studentgruppe nummer to gjennomførte en annen form for
sykehusbesøk. I klovnepar skulle de oppholde seg på barneavdelingen
en hel dag. De skulle ha hovedbase på lekerommet, men også gå rundt
i korridorene og besøke barna på rommene deres. Dette er selvsagt
en enda mer utfordrende oppgave enn klovneforestillingen, fordi det
krever meget stor lydhørhet, hensynsfullhet og konsentrasjon i
situasjonene med barna. Det er ikke barna som kommer til klovnene,
men klovnene som oppsøker dem.
For studentene som var med, var det en sterk opplevelse.
Plutselig oppdaget de hvilke muligheter som lå i klovnenes måte å
kommunisere på. Klovnen med sin naive innstilling, nysgjerrighet og
tillitsfullhet, kunne spørre barna om alt mulig. Det at klovnen
oppdager alt for første gang, åpnet for leken og fortroligheten i
samspillet med barna. Plutselig var det barnet som var eksperten
som kunne fortelle klovnen om hvordan alt fungerte, hva det ville
si å ha den eller den sykdommen, hva gips er for noe, hvordan man
får drypp og så videre.
Denne dagen møtte to av klovnene en liten gutt i korridoren.
Moren prøvde å styre oppmerksomheten hans mot klovnene, men han var
slett ikke interessert. Senere på dagen møtte de ham igjen inne på
et av rommene, der han lå til sengs. Etter å ha blitt fortrolig med
at klovnene var der, kom han plutselig løpende etter dem ut i
korridoren da de forlot rommet. Resten av dagen hang han rundt bena
deres. Han kunne neste ikke sitte stille og spise maten sin, fordi
han ikke ville gå glipp av noe av det som skjedde. Studentene
registrerte hans oppmerksomhet, men la ikke særlig vekt på det før
de mot slutten av dagen snakket med en av sykepleierne. Hun kunne
fortelle at han hadde hatt et langt sykdomsforløp med mange
traumatiske opplevelser. Få nådde inn til ham, for han var svært
innesluttet og deprimert. Det hadde derfor vært fantastisk å se
hans begeistring i løpet av dagen, og hvordan han hadde åpnet opp
for og blitt fortrolig med klovnene.
De klovnene som var på barneavdelingen hele dagen, hadde helt
klart en fordel som ikke sykepleierne har; de hadde ubegrenset tid.
Dette ga dem muligheten til å ta de små skrittene, og holde seg i
periferien til de mest engstelige barna selv tok initiativet. De
kunne også tillatte seg å bruke lang tid på små situasjoner, mens
sykepleierne har mange andre barn som også krever deres
oppmerksomhet. Bare det å sitte en time og blåse såpebobler til et
sterkt cerebral parese-rammet barn, og gjennom det å oppnå en
gledestrålende kontakt, er i seg selv en opplevelse.
Også for foreldre og ansatte var klovnene et positivt innslag i
en ellers ensformig hverdag. Det ble klart formidlet av
avdelingssykepleieren at dette hadde vært et berikende og fint
initiativ, og at de gjerne vil fortsette å ta imot besøk fra oss.
Lekenhet
Utviklingen og utforskningen av klovnefiguren åpner for
lekenhet. Vi på Institutt for teater ved HiA ønsket oss et
klovnekurs, og bestilte Birgit Bang Mogensen for å undervise og
inspirere oss. Å bevege seg inn i et slikt univers, er noe ganske
annet enn måten vi kolleger omgås på til daglig. Vi åpnet for noen
andre sider ved oss selv, og det oppsto en samhørighet og et felles
engasjement over å ha gjort dette sammen. Det endte faktisk med at
vi lagde en upretensiøs liten klovneforestilling.
Det første vi gjør når vi begynner arbeidet med klovn, er å
utarbeide mange fysiske uttrykk hos deltakerne. Vi holder på i lang
tid med å få fram variasjoner og nyanser i måten å bevege seg på.
Hvordan kan vi variere bruk av skritt, knær, føtter, rumpe, rygg,
armer, skuldre, fingre, bryst, hode og blikk, i forhold til tempo,
dynamikk, kraft og lengde? Da oppdager vi at ulike kombinasjoner
gir morsomme fysiske uttrykk. For det videre arbeidet er det viktig
å få satt i gang bevegelsesfantasien.
På mine kurs ber jeg alle deltakerne stille seg i en ring med
ansiktet vendt ut av ringen. Deretter går jeg rundt og gir hver
deltaker en rød klovnenese, som de tar på. Her er det viktig å gi
deltakerne litt tid for seg selv. Jeg ber dem utforske kroppens
bevegelsesmuligheter. Ofte må man prøve seg litt fram før man
finner ut hvordan klovnens fysiske uttrykk skal være. Vi starter
med å finne ut hvordan klovnen skal stå. Videre skal deltakerne
bestemme seg for om klovnen har en generell psykisk grunntone som
påvirker det fysiske uttrykket. Er den sint, glad, trist, hissig
eller sjenert? Etter hvert skal vi jobbe med å finne kontrasten til
denne grunntonen. Dette vil danne grunnlaget for å kunne utnytte de
mulighetene for spill som ligger i at klovnen har følelsesmessige
raske skift.
Jeg går rundt ringen, og hilser på alle klovnene. Delvis
speiler jeg dem i deres uttrykk, og videre forsøker jeg å forsterke
og utdype det de presenterer. Mange av deltakerne finner grunnlaget
i figuren sin med en gang, mens andre i løpet av de nærmeste dagene
vil forsøke seg med flere uttrykk før de finner noe de er fornøyd
med. Det er et poeng at man skal like sin egen figur, og føle at
man har noe å spille på. Det fysiske uttrykket er svært ofte en
fremheving og forstørrelse av personlige trekk, og da handler det
om å ha en leken holdning. Man bør altså ikke være for
selvhøytidelig, men tore å by på seg selv.
Etter at jeg har gått rundt og hilst på alle klovnene, vender
deltakerne seg inn i sirkelen, og klovnene får se hverandre for
første gang. Det er et fint lite øyeblikk, hvor alle ser seg litt
undrende omkring og blir oppmerksom på hverandre. Jeg skal ikke gå
i detalj om alle øvelser og aktiviteter vi arbeider med for å komme
fram til det endelige uttrykket. Jeg vil i korthet si at aksjon og
reaksjoner er basisen i det vi jobber med. Det er viktig at man
ikke prøver å spille eller gjøre seg til. For klovnen handler det
om å være til stede i situasjonen, å forholde seg til det som
skjer. I tillegg til ulike samspillsøvelser, lærer deltakerne
selvsagt også noen gode klovnetriks som blant annet anvendes i
slåsskamper. Dette er som kjent en del av klovnens uforutsigbare
natur, og kunsten er å vite hvordan man kommer seg ut av vanskelige
situasjoner når det oppstår noe uventet.
Alle kan finne en klovn
Man trenger ikke å være veldig opptatt av teater eller flink
til å spille for å kunne finne en klovnefigur. Hvis man tør å åpne
for lekenheten, så er det her det hele starter. Har man først tort
å leke med den røde nesen på, så tør man også å leke uten.
I fjor høst holdt jeg kurs for alle de ansatte i en
Oslo-barnehage. I begynnelsen var de svært skeptiske til å skulle
være klovner. Men ettersom de røde nesene kom på plass og de
begynte å utforske det fysiske uttrykket, tok leken over. De boblet
over av ideer om hvordan de ønsket å ta klovnene videre i forhold
til barna, og ikke minst med tanke på hvordan de gjennom klovnene
kunne gi lekenheten status i møtet med barna.
Selv om den røde nesen er liten, fungerer den som en maske, og
gjennom en maske ser verden litt annerledes ut. Klovnenes natur og
den røde nesen gir oss mulighet til å kunne oppdage verden på
nytt.
0 Kommentarer