Foreldre er ikke eksperter
Det er ingen forskning som kan bekrefte at foreldrene alltid vet best om egne barn.
Det er nærmest blitt et mantra blant oss helsesøstre at foreldre er eksperter på egne barn. Det er i en slik grad akseptert som sannhet at det stadig får lov å bli framsatt som påstand i litteraturen for helsesøstre, uten noen form for referanser.
Myte.
Vi må få tatt kvelertak på denne styrende ideologien, og det må
vi gjøre i utdannelsen. Vi ser nemlig at studenter adopterer myten,
oppfatter utsagnet som en sannhet, og bruker det ureflektert i sine
oppgaver og eksamener.
Så vidt meg bekjent er det ingen oppsummert forskning som
bekrefter at foreldre er eksperter på egne barn. En ekspert er,
ifølge Wikipedia, en person som konsistent presterer eksepsjonelt
innenfor et bestemt område.Ordrett sitert kreves det daglig og
intens øvelse innenfor et spesifikt område i minimum ti år for å
bli ekspert.Ifølge denne definisjonen kan ikke foreldre være
eksperter på sine barn før barna er blitt ti år, og med mindre de
jobber med barn i det daglige, er de heller ikke eksperter på barn
generelt.
Nå da 80 prosent av andel barn 1–2 år og 90 % av andel barn 1–5
år (SSB 2013) går i barnehagen, er barnehagepersonalet mer sammen
med barna i våken tilstand enn foreldrene i løpet av en uke. De har
større mulighet til å observere barnet i flere ulike situasjoner
enn foreldrene, og vil dermed være nærmere å kunne defineres som
eksperter på barnet enn foreldrene. Som foreldre kan vi etter en
tid bli eksperter på hvordan barna våre vil te seg i de
sammenhenger hvor vi opptrer sammen, mens andre voksne vil ha en
større kunnskap om hvordan barna oppfører seg utenfor hjemmet, i
barnehage, på skole og på fritidsaktiviteter.
Veileder.
Da empowermentbegrepet og brukermedvirkningen gjorde sitt
inntog, endret helsesøsterrollen seg gradvis fra å være ekspert og
rådgiver til å bli veileder. Det ble viktig å la brukeren
identifisere sine behov, og ta utgangspunkt i dette. Foreldrene var
nå de som satt på ekspertisen, vi skulle bare være behjelpelige med
å lokke den fram.
Vi går altså ut ifra at foreldrene har stor kjennskap til og
kunnskap om barnet sitt. Vi går også ut ifra at foreldre ønsker det
beste for barnet sitt, men hvis dette var hele sannheten, hvorfor
er det da så mange barnevernssaker, så mange barn og unge med
psykiske vansker, psykososiale problemer, mistrivsel, selvskading,
spiseforstyrrelser, skolefravær, barnedrap, og så videre?
To verdner.
Hvem sitter med foreldrekompetansen etter et samlivsbrudd? Er
det far eller mor? Helle Myrvik ved Modum Bad, forteller i sine
”Tanker fra et voksent skilsmissebarn” fra boka Fortsatt foreldre,
at fra hun var tre år fikk hun delt sin verden i en mamma-verden og
en pappa-verden. Disse to verdenene var veldig forskjellige, med to
helt atskilte sett med regler og koder for oppførsel, påkledning,
leggetider og middagsmenyer. Hun hadde ulike roller og funksjoner i
sine to verdener, og ble møtt med ulike forventninger om oppførsel
og framtoning. Var det mamma eller pappa som var eksperten på
Helles behov?
Nå er det også utenforliggende årsaker til at barn og unge har
det vanskelig, men vi kan spørre: Er foreldrene de første til å
oppdage at barnet blir mobbet, mistrives på skolen, skulker skolen,
sliter med dårlig selvbilde, utvikler en spiseforstyrrelse, røyker
hasj og så videre?
Egen bagasje.
I hvilken grad er foreldre i stand til komme i kontakt med og
forstå barnets følelser? Alle foreldre har en bagasje med seg fra
sin egen oppvekst. Det er lett å tolke egne barn ut ifra egne
erfaringer, tanker og følelser. Barnet er imidlertid en krysning av
både mor og far, og det utvikler seg og gjør seg sine egne
erfaringer på bakgrunn av både arv og miljø. ”Jeg tror ingen
foreldre kjenner sine barns innerste tanker og følelser” sa Otto
Frank etter å ha lest sin datters, Anne Franks dagbok.
Helsesøstre blir gjennom sin utdanning og påfølgende erfaring
eksperter på barn generelt. Helsesøstre har kunnskap om barns
psykiske og fysiske utvikling, atferd, oppdragelse og
oppvekstvilkår. Vi har sett et stort antall barn, og sitter dermed
på et sammenlikningsgrunnlag for å kunne fange opp det som er
”unormalt” og må vurderes for en eventuell ekstra oppfølging.
Vi kan ikke forvente at foreldre skal besitte denne
kompetansen. Vi kan ikke sitte på helsestasjonen og ha som
utgangspunkt at foreldre til enhver tid vet best. Hvordan kan de
det når de aldri har holdt et spedbarn i armene før? Når alt barnet
gjør er den første erfaringen for foreldrene? Når nye søsken
opptrer forskjellig fra tidligere barn? Når vi vet at mange bærer
med seg tung bagasje fra egen oppvekst?
Ulik forståelse.
Foreldre vil ha ulik motivasjon for foreldrerollen, gjerne
avhengig av hvor planlagt og ønsket barnet er. De vil ha ulikt
talent for foreldrerollen, avhengig av egne oppvekstforhold og
rollemodeller, og de vil ha ulik forståelse for foreldrerollen. Å
hevde at foreldre er eksperter på sine barn blir på bakgrunn av
dette en altfor lettvint og enkel slutning.
Å tro at foreldre er eksperter kan føre til at vi ikke får satt
inn rett tiltak til rett tid. Vi kan stå i fare for ikke å fange
opp de barna som er i ferd med å utvikle sykdom, blir utsatt for
mishandling, eller ikke blir godt nok ivaretatt. Min påstand er at
pendelen har svingt for langt i motsatt retning av ekspertrollen,
og at vi er blitt så redde for å fremstå som eksperter at vi ikke
tør å gjøre de ”overgrep” som er nødvendige for å ivareta barnet. Å
bevare troen på foreldrenes mestringskompetanse går foran hensynet
til barnet. Vi går heller i årevis og kjenner på den ekle
magefølelsen enn å melde til barnevernet og risikere tillitsbrudd,
miste kontakten med familien, og sitte igjen med en følelse av å ha
mislyktes. Ofte får vi heller ikke vite om meldingen faktisk ble
til hjelp for barnet.
Samspill.
Istedenfor å ta for gitt at foreldre er eksperter på sine barn,
kan vi som helsesøstre oppfordre foreldre til å være nysgjerrige på
barnet sitt, observere dets handlingsmønstre i ulike situasjoner,
og gjøre seg kjent med hvem barnet egentlig er. Om de uroer seg for
barnet sitt, skal vi ta dem på alvor. Samtidig skal vi, med vår
generelle kompetanse og ved egen observasjon, vurdere om dette ser
ut til å være et barn i normal utvikling med et godt samspill med
sine foreldre. Vi kan videre bidra til å styrke foreldrene i sin
rolle ved å trygge dem på at godt foreldreskap ikke krever noen
form for ekspertise, kun masse kjærlighet i form av nærhet,
øyekontakt, konsentrert oppmerksomhet over tid og grensesetting.
Helsesøsters formidling om betydningen av samspill og tilknytning
vil kunne være nyttig for mange barn og foreldre.
Ekspertise på barn finnes det utdanninger for,- foreldreskap
krever ingen utdanning, sertifisering eller erfaring, og da kan vi
heller ikke se på foreldrene som eksperter. •
0 Kommentarer