fbpx Ny statssekretær: Angrer på negative uttalelser om AKS-sykepleiere Hopp til hovedinnhold

Ny statssekretær: Angrer på negative uttalelser om AKS-sykepleiere

Ole Henrik Krat Bjørkholt

Statssekretær og tidligere fastlege Ole Henrik Krat Bjørkholt har tidligere ment at AKS-sykepleiere er en dårlig idé, og at helsetjenesten ikke trenger «minileger» som dem. Nå angrer han på dette og tidligere uttalelser om innvandring.

En rekke kilder Sykepleien har snakket med i dag, mandag, forteller om en fastlege som ved flere anledninger har snakket ned en av de viktigste kampene til Norsk Sykepleierforbund, nemlig AKS-sykepleierne.

I en tid hvor sykepleiermangelen er prekær og bare blir verre og verre for hver dag som går, er det helt sentralt at den øverste politiske ledelsen i Helse- og omsorgsdepartementet tar dette på alvor.

Det er mildt sagt lite klokt å yppe til en uverdig profesjonskamp mellom leger og sykepleiere. Det løser ingenting. Snarere tvert imot. Når vi også vet at fastlegeordningen er i ferd med å knele, er behovet for konstruktivt samarbeid på tvers av profesjoner, samt en fornuftig oppgavedeling i helsetjenesten, avgjørende for å lykkes. Det arbeidet må starte hos helseminister Ingvild Kjerkol og hennes nærmeste medarbeidere.

Nå er AKS-sykepleierne viktige

Sykepleien har spurt den nye statssekretæren om hans tidligere negative uttalelser om AKS-sykepleiere. Nå har han en annen oppfatning og skriver dette i en kommentar:

«Legeforeningens faglige uenighet med AKS-sykepleiere er kjent, og begrepet Sykepleien viser til er tidligere brukt av flere representanter fra Legeforeningen. I den anledning også av meg som tillitsvalgt i Legeforeningen. Etter å ha jobbet lenge som fastlege har jeg sett hvor viktige AKS-sykepleiere er, og at betegnelsen er uheldig. Særlig med tanke på hvilken viktig faglig kompetanse AKS-sykepleierne representerer og hvordan de bidrar inn i primærhelsetjenesten».

Det er da enda godt at Bjørkholt har hengt legeforeningshatten på hylla når han flytter inn i øverste etasje i Helse- og omsorgsdepartementet.

Vi trenger kompetent helsepersonell

Helsetjenesten trenger alt tilgjengelig og kompetent helsepersonell. Det er jobb nok til alle, enten det er snakk om fastleger, andre leger, spesialsykepleiere, helsesykepleiere, jordmødre, sykepleiere, helsefagarbeidere eller andre. Sammen skaper de en god og forutsigbar helsetjeneste for pasientene. Hver for seg kommer de ikke særlig langt.

Så skal det sies at vår nye helseminister før valget har vært klokkeklar i sin erkjennelse av at sykepleiermangelen er en stor utfordring som må løses. Ingvild Kjerkol har også vært tydelig på at dersom Arbeiderpartiet kom til makten etter valget, så skulle det tas grep. Sykepleiermangelen må løses, lovet hun. Arbeiderpartiet sitter nå med makten. Riktignok ikke alene, men Kjerkol er nå den øverste sjefen i Helse-Norge. Hun må løse dette på sin vakt.

Kjerkol er en dyktig og dreven helsepolitiker. Jeg har tillit til at hun som helseminister tar nødvendige grep og holder ord om å løse sykepleiermangelen. Hun har imidlertid ikke gjort det lett for seg selv så langt. I Hurdalsplattformen står det helt konkret at fastlegeordningen skal reddes. Det er ikke mye konkret om sykepleiermangelen.

Det er imidlertid lite hensiktsmessig å sette fastlegeordningen opp mot sykepleiermangelen. Det tror jeg heller ikke Kjerkol gjør. Hun vet at dette er utfordringer som må løses, til beste for pasientene. Så enkelt og så vanskelig.

Skaper overskrifter om innvandringspolitikk

Men murringene i sykepleierkretser over utnevnelsen av Ole Henrik Krat Bjørkholt som statssekretær, er ikke det eneste som bør bekymre Ingvild Kjerkol. Han har allerede fått mer medieoppmerksomhet enn han kunne drømme om. Det er ikke bare godt nytt, verken for ham eller helseministeren. For all oppmerksomhet er ikke nødvendigvis godt nytt.

En rekke medier, blant annet Dagens Næringsliv, viser hvordan Bjørkholt tidligere i sosiale medier har hyllet den kontroversielle Hege Storhaug og ment at statsminister Jonas Gahr Støre har gjort en generaltabbe ved å trekk Arbeiderpartiet til venstre i innvandringspolitikken.

Det er vanskelig å tolke de mange meldingene fra Bjørkholt som noe annet enn relativt lite innvandringsvennlige. Nå bruker han tiden sin på å slette slike meninger i sosiale medier. Det sier kanskje sitt.

Bjørkholt sier nå til Dagens Næringsliv at han angrer på sine tidligere uttalelser, og at han har flyttet seg politisk i innvandringspolitikken. Det sier hans nye sjef Ingvild Kjerkol til samme avis at hun er glad for. Hun påpeker også at han ikke skal jobbe med innvandringspolitikk, men at han er hentet inn til Helse- og omsorgsdepartementet fordi han har verdifull erfaring som fastlege og med de kommunale helse- og omsorgstjenestene.

Dette er likevel ikke uproblematisk. En ting er at han får en dårlig start i sin nye jobb. Langt mer alvorlig er det hvis han fortsatt har et snev av de holdningene han tidligere har forfektet. Det jobber mange og svært kompetente mennesker med innvandrerbakgrunn i norsk helsetjeneste. Vi trenger dem, og de trenger vår anerkjennelse som alt annet helsepersonell. Dessuten er migrasjonshelse en viktig del av Helse-Norge og dermed en del av oppdraget til Kjerkol og hennes nærmeste medarbeidere.

Må få en sjanse

Den nye statssekretæren var et ukjent blad for de fleste av oss før sist fredag. Nå har han ettertrykkelig satt sitt navn på kartet. Kjerkol har skaffet seg en statssekretær som har skapt store overskrifter og ertet på seg mange i sykepleierkretser. Samtidig må også Ole Henrik Krat Bjørkholt få en sjanse til å vise at skeptikerne tar feil. Han har tross alt angret på sine tidligere uttalelser om både sykepleiere og innvandringspolitikk.

Ingvild Kjerkol har et betydelig ansvar nå for å bygge tillit til en samlet politisk ledelse. Og kjære Ingvild Kjerkol: Det er fortsatt ikke for sent å skaffe seg en sykepleier som statssekretær. Det finnes mange flinke folk der ute med partiboken på plass.

Les også: Helsedepartementets nye statssekretær angrer Facebook-innlegg

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger