fbpx Vi kan møtes ansikt til ansikt når det er nødvendig Hopp til hovedinnhold

Vi kan møtes ansikt til ansikt når det er nødvendig

Morgendagens helsevesen vil være teknologitungt. Det innebærer blant annet at vi må bruke digitale tjenester når det er tjenlig, og vi må møtes ansikt til ansikt når det er nødvendig. 

Jeg er sykepleier og ph.d.-stipendiat ved Forskningssenter for digitale psykiske helsetjenester ved Haukeland universitetssykehus. Med lang fartstid fra både sykehus og akademia var det lærerikt for meg å bli akuttinnlagt og operert.

Å oppleve helsevesenet fra begge sider av sengen var nyttig. Jeg er takknemlig for god behandling og for at jeg ble frisk. Men opplevelsen for meg og effektiviteten for sykehuset kunne vært bedre tilrettelagt. Jeg hadde ett enkelt spørsmål etter operasjonen.

Men jeg brukte unødvendig mye av både min og sykehusets tid på å få svar. Jeg ringte og presenterte problemstillingen til tre forskjellige instanser, men ble bare henvist videre og videre i sykehussystemet. Først på fjerde forsøk og fjerde presentasjon traff jeg en sykepleier som kunne svare. Og svaret på det svært enkle spørsmålet var: Ja!

Mange møter og aktører

Et annet scenario er at du skal gjennomgå en planlagt operasjon. I brevet du fikk, står det at du må sette av hele dagen til et forberedende møte på sykehuset noe tid før operasjonen. Du skal snakke med kirurg, anestesilege, sykepleier og fysioterapeut. Det skal skrives journal ved innkomst, og blodprøver skal tas. Det skal også vurderes om du trenger ytterligere undersøkelser slik som, for eksempel, røntgen av lunger eller en hjerteundersøkelse.

Dette er et nødvendig og viktig møte, blant annet for å avgjøre om du er i form til å tåle anestesi og operasjon. Men det innebærer altså at du må sette av en hel dag grunnet venting på de ulike aktørene, pluss den tiden det tar å reise til og fra. På et stort sykehus som Haukeland universitetssjukehus er det årlig rundt 4000 slike forberedende møter i Kirurgisk klinikks mottaksavdeling.

Kan forbedre og effektivisere

Hvordan kan dette digitaliseres? Ved å digitalisere de delene av det forberedende møtet som består av generell informasjon som gis til alle pasienter, kan helsepersonell bruke tiden på det som er unikt for den enkelte, på de som ikke er digitale, eller som trenger annen hjelp og støtte.

I tillegg til effektivisering for sykehuset vil digital forberedelse før et sykehusopphold gi økt helsekunnskap, gi pasienter mulighet til å ta kunnskapsbaserte samvalg og bidra til en mer aktiv pasientrolle med økt ansvar for egen helse.

Digital forberedelse skal ikke erstatte dagens fysiske møte mellom pasient og behandler. Det skal forbedre og effektivisere samhandlingen mellom helsetjenesten og pasienten. 

Stor verdi for alle parter

Digital forberedelse finnes allerede enkelte steder. Ortopedisk klinikk ved Haukeland universitetssykehus har innført både digital preoperativ klarering av spreke pasienter og digital oppfølging av pasienter behandlet for håndleddsskader. Begge prosjekter har svært gode resultater blant annet i form av fornøyde pasienter, færre liggedøgn og bedre kvalitet til lavere pris. Dette er gode eksempler til erfaringsoverføring og videreutvikling.

En slik videreutvikling kan eksempelvis være digitalisering av informasjon i etterkant av et sykehusopphold. For eksempel videoer av enkle mobiliserings- og treningsøvelser fra fysioterapeut og generelle sårstell-prosedyrer fra sykepleier. Samt helseinformasjon om mestring av forventede utfordringer og råd om når og hvor man bør søke hjelp.

Tjenesten kan også inneholde en chatbot med mulighet for videokonsultasjon bemannet av helsepersonell som av ulike årsaker ikke kan stå i fysisk krevende pasientarbeid. Etter operasjon vil en slik chatfunksjon kunne ha stor verdi for pasienten, og helsepersonell som ellers kanskje ville forlatt yrket ville fått mulighet til å bruke sin kompetanse i helsetjenesten lenger. 

Kunnskap gir trygghet

Helsemyndighetenes mål om å skape pasientenes helsetjeneste forutsetter tilstrekkelig helsekompetanse. Helsekompetanse handler om å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon slik at pasienter kan bruke helsetjenestene på en fornuftig måte.

Gjennom begrepet «fornuftig bruk av helsetjenestene» tillegges pasienten økt ansvar for egenomsorg og mestring. Dette medfører økt behov for informasjon og veiledning. Det er ekstra viktig ettersom mangel på kommunikasjon og informasjon er en av de viktigste årsakene til klager i helsetjenestene. Det å på forhånd få vite mer om hva som skal skje på sykehuset gir forutsigbarhet og økt opplevelse av kontroll i en ukjent situasjon. Vi vet at kunnskap gir trygghet!

Kommunikasjonsteknologi er løsningen

Morgendagens helsevesen vil være teknologitungt. Det innebærer blant annet at vi må bruke digitale tjenester når det er tjenlig, og vi må møtes ansikt til ansikt når det er nødvendig. Digital forberedelse og oppfølging av pasienter kan styrke pasientens helsekunnskap, bidra til en mer aktiv pasientrolle og danne grunnlag for god kommunikasjon mellom pasient og helsepersonell.

Med digitaliserte tjenester som inneholder tekst, bilder og film kan man på en bedre måte også møte mennesker med ulike utfordringer. Digital forberedelse og oppfølging vil kunne spare sykehusareal fordi pasientene får færre og kortere møter med helsepersonell.

Digital oppfølging av pasienter før og etter behandling i sykehus vil styrke pasienten, spare ressurser for begge parter og øke kvaliteten på helsehjelpen. Løsningen er mer bruk av kommunikasjonsteknologi!

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse