fbpx Helseteknologi er vår nye kollega Hopp til hovedinnhold

Helseteknologi er vår nye kollega

Bildet viser et portrett av nestleder Kai Øivind Brenden

Nå når helseteknologi kommer for fullt, så er vi på ballen og ser på teknologiske nyvinninger slik vi ser på en ny kollega. Beslutningstakerne ser også potensialet for helsetjenestene.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Florence Nightingale krevde ikke bare nye systemer og rutiner på skadestua under Krimkrigen. Hun krevde også at nyvinninger som såpe ble tatt i bruk. 

Etter at Nightingale fikk inn nye rutiner og løsninger, snudde pilene for overlevelse blant de skadde. Slik har det vært gjennom historien. Sykepleiere har alltid utviklet, foreslått eller tatt i bruk ny teknologi. 

Det er fremtidens eldreomsorg

I disse dager drar helseminister Jan Christian Vestre på det han omtaler som en eldreturné. På besøk hos flere helseinstitusjoner vises velferdsteknologi frem. Løsningsforslag er kjærkomment i en presset sektor, og politikerne sjarmeres av teknologiske nyvinninger. 

Blant dem er også Høyres partileder Erna Solberg, som nylig dro hjem til Ingunn på 77 år med demens. Det var nok av teknologiske løsninger i hjemmet hennes til å imponere selv en regissør av en futuristisk film fra 80-tallet.

Helseteknologi gjorde at Ingunn kunne gå turer, varsle om hun ramlet, fikk medisiner og annen hjelp i hverdagen slik at hun kunne bo hjemme. Og helsepersonell var raskt tilgjengelig ved behov. Solberg sa til Aftenposten at hun var imponert og kalte det fremtidens eldreomsorg. 

Må gjøre faglige vurderinger

Motsatsen til Ingunn fikk vi se i Brennpunktdokumentaren «Omsorg bak lukkede dører», hvor Lilly med demens skulle bo hjemme med hjelp av teknologiske løsninger. Lillys datter mente moren var overmoden for sykehjem. Bydelen og kommunen ville heller ha Lilly boende hjemme. 

Lilly visste at hun skulle ta piller fra en maskin og var opptatt av å få tatt medisinen. Men hun var så demenssyk at natt og dag gikk i hverandre, og maskinen ga henne bare flere bekymringer i en allerede stressende hverdag. Behandlere kom innom og forklarte gang på gang, men Lilly sto likevel våken og angstfull på natten ved dispensermaskinen og trodde det var dag. 

Poenget er at det var ikke var gjort en god nok medisinsk faglig vurdering på hva som var forsvarlig for den enkelte pasienten. For noen eldre som Ingunn vil helseteknologi gjøre det lettere å bli boende hjemme. Men det vil ikke være en erstatning for alle pasienter. Noen syke eldre er for syke til at det vil fungere. 

Det er mange viktige nyanser

Omsorg, pleie og det å se hele pasienten er en forutsetning for god sykepleie. Mennesker trenger kompetente mennesker. Ikke «varme hender», som noen feilaktig kaller det. For pasientene er sykere enn før, og de lever lengre med mer komplekse sykdomsbilder. Det er de kloke hodene helsetjenestene vil trenge.

Under flere teknologidebatter hører jeg folk si «vi trenger fortsatt de varme hendene». Debatten blir spisset med en trygg, varm hånd som holder en hånd mot en kald robot eller maskin på den andre siden. Men det finnes mange viktige nyanser og posisjoner mellom teknologioptimist og teknologipessimist. 

Har gode erfaringer med ny teknologi

De kloke hodene i helsevesenet bruker allerede mye helseteknologi i sin hverdag. De lærer seg til stadighet nye digitale verktøy. Erfaringer vi har gjort oss for å lykkes mer med dette, og som vil jeg dele her, er:

  1. Det er utviklet, kjøpt inn og tatt i bruk med medvirkning fra hele teamet. Da får vi for eksempel ikke inn medisinsk utstyr som ikke tåler desinfiserende sprit. 
  2. Det er tilpasset både pasient, pårørende og helsepersonell. Da får vi ikke helseteknologi med dårlig brukergrensesnitt som blir en tidstyv. 
  3. Der det kreves innlogging, er det gitt eller mulig å skaffe raskt. Da får vi helsepersonell som venter lenge for å få nødvendige tilganger. 
  4. Det er lett å lokalisere og gjerne med geotagger eller liknende. Da får vi ikke helsepersonell som må bruke timevis på å lete etter det de trenger for å gjøre jobben sin.
  5. Systemene snakker sammen, så det kreves ikke dobbelt- og trippeltføringer. Da får vi ikke helsepersonell som må notere igjen og igjen de samme tallene ulike steder. 

Et viktig samarbeid

Jeg tror helseteknologi best utvikles i en treenighet med helsepersonell, gründere og teknologer som sammen tar utgangspunkt i faktiske behov.

Da blir helseteknologi oppfattet som noe som forbedrer pasientopplevelsen, slik at vi får flere historier som Ingunn og færre som Lilly. Da blir helseteknologi den nye superkollegaen vi sykepleiere ønsker oss og trenger med tanke på helsepersonellmangelen. 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse