Existensialismus
Det ligger en mus på baderomsgulvet. Den ligger helt stille, men det er liv i det lille museblikket, og den puster. Inn kommer jeg, mennesket som råder over liv og død, skriver Liv Bjørnhaug Johansen
Før ville jeg blitt martret av etiske kvaler og i dyp ambivalens
sannsynligvis endt med å ta musa ut på trappa og knuse hodet dens
med en stein. Lyden av den vesle skallen som knuser ville
gjenklinge i mitt indre i flere dager.
En ting er nå dem hun dreper, men det er alle lemlestelsene som
tynger meg: nattsvermere med en vinge, gresshopper uten bakben,
fugler med brukne vinger og altså musene. Og inn kommer jeg;
mennesket som råder over liv og død.
Og jeg står der og forbanner dette post-lutherske sekulære
samfunnet som krever at jeg skal tenke og velge selv og ikke kan
ringe min åndelige leder og si: «Mester – jeg har en terminal mus
her – hva er det rette å gjøre?». Og mesteren kan si hva som helst:
«Knus skallen på den med en stein» eller «Stryk den forsiktig over
magen og la den sovne inn i varme og kjærlighet.» Og jeg gjør som
han sier og det kjennes godt for mesteren sa det.
Kanskje spiller det ingen rolle om musa får leve de siste ti
minuttene sine? Men kanskje er det av den dypeste viktighet. Jeg
vet ikke – og verken min svigerinne presten eller min slektning
humanetikeren er til noen hjelp.
Det er først mot slutten av sykepleiestudiet floka løses. En
uke er satt av til «Omsorg i livets siste fase». Det snakkes om alt
som skjer på dødsleiet; forsoning, refleksjon, nærhet og
tilstedeværelse. Vi ser en statlig propagandafilm mot eutanasi der
sykepleiere og pårørende forteller om nære og gode dødsopplevelser
og om de ville tilstandene i Nederland der eutanasi gjøres etter
søknad, også i psykiatrien. Det gjør inntrykk, men jeg er ikke
overbevist. For det er kanskje dette med steinen som forårsaker
ambivalensen? En morfinsprøyte hadde vel vært noe annet, både for
musa og meg?
Det er min klartenkte venninne Kaja som redder meg. Hun rekker
opp hånda og sier: «Det kan godt hende at det for mange ville vært
det beste å få dø, men på prinsipielt grunnlag synes jeg ikke man
kan pålegge helsearbeidere å ta andres liv.»
Så, lille terminale mus med den høyfrekvente, lille
respirasjonen og de små, svarte øynene; Kanskje lider du, kanskje
er du forsonet med din tilstand, kanskje er du i eufori? Jeg er
fritatt for byrden å skulle velge om du skal dø eller ikke. Livet
er nå engang blitt slik at din tid er kommet, og alt jeg kan gjøre
er å hjelpe deg til en fredfull død. Jeg lukker den motvillige
katten inn på kjøkkenet, legger musa på en utgått ullsokk og bærer
den ut i vinternatten for å finne et museaktig miljø der den kan
sovne stille inn. I kontemplasjon, lidelse eller hva det nå
er.
0 Kommentarer