fbpx Motivasjonen pasienten har for å fullføre avrusningen, er det viktigste Hopp til hovedinnhold

Motivasjonen pasienten har for å fullføre avrusningen, er det viktigste

Bildet viser en løvetann som presser seg gjennom asfalten.

Det viser seg likevel at de fleste som tar seg tid til forsamtalen ved avrusningsklinikken, også er de som møter opp på innleggelsesdagen, skriver Ingvil Trana.

Artikkelen Oppringning før innleggelse fikk ikke flere ruspasienter til å gjennomføre avgiftning av Årseth og medarbeidere viser at selv om pasienten deltar i forsamtalen med avrusningsklinikken, har det ikke betydning for oppmøte og gjennomføring av avrusningen.

Dette er motstridende med det jeg kjenner igjen fra praksis. Jeg opplever at de som tar seg tid til forsamtalen, også er de som har bestemt seg for å møte opp – ellers gidder de ikke bruke tid på en forsamtale.

Pasientene setter pris på telefonkontakt

Jeg jobber som kliniker og behandler i Helse Vest, der vi blant annet henviser våre pasienter til avrusning, stabilisering og behandling i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB). Min erfaring er at det er motivasjonen pasienten har for å fullføre, som er viktigst, ikke om de deltar i forsamtalen eller ei. Samtidig opplever jeg at de fleste som tar seg tid til forsamtalen med avrusningsklinikken, også er de som møter på innleggelsesdagen.

Informantene i studien, ansatte på  Avdeling for rus- og avhengighetsbehandling (ARA) ved Sørlandet sykehus (SSHF), nevner også at de pasientene som møter til avrusning, setter pris på og gjenkjenner personen som har ringt dem i forkant, og at de da allerede har et kjent ansikt der inne. Også jeg opplever dette i praksis – at pasienter forteller meg at de setter pris på denne kontakten i forkant.

Rusavhengige trenger ekstra oppfølging

Mange rusavhengige er kognitivt svekket etter år i aktiv rus og har store utfordringer med å klare å passe tid og sted. I tillegg mister de og skifter mobiltelefoner oftere enn de fleste andre, og de flytter mye.

Derfor er det vesentlig at også vi som behandlere får kopi av brevet fra avrusningsklinikkene. Da kan vi følge opp pasienten tett i forkant, både med god veiledning og informasjon om stedet, og stadig påminne pasienten om dato og tid for både samtalen og innleggelsesdatoen.

Det er vesentlig at også vi som behandlere får kopi av brevet fra avrusningsklinikkene.

Vi ser også at det er av vesentlig betydning å sitte sammen med pasientene når de skal ha denne samtalen for at de i det hele tatt skal gjennomføre den. Ikke minst med tanke på at de ofte har mobiler som mangler kontantkort, har fått frastjålet mobil eller liknende, og de får da mulighet til å låne en telefon samtidig som de får moralsk støtte.

God informasjon kan motivere

Motivasjon er som vi alle vet ingen permanent tilstand, men noe som svinger, og det gjør den selvsagt også for de rusavhengige. God informasjon om institusjonen i forkant, gjentakende informasjon og en god støtte fra og relasjon med behandleren er viktig for at de skal møte opp til avrusning.

Dette kom også frem i artikkelen når det gjaldt avklaring av praktiske spørsmål: «Informantene opplevde at avklaringene var med på å forberede pasientene på innleggelsen, og at de bidro til å styrke pasientenes opplevelse av mestring.»

Mange bryter før de er ferdige med behandlingsforløpet, og her ser jeg tydelige trekk i praksis: Når noen har startet avrusningen, og vi følger dem tett opp ved å besøke dem, ringe for å høre hvordan det går og så videre, fullfører de oftere enn hvis vi ikke tar oss tid til å følge dem tett opp mens de er der.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse