Det hjelper å prate
Samtalegrupper skaper samhold og økt selvtillit for skilsmissebarn.
Forskning viser at skilsmissebarn har dobbelt så høy risiko for
å få problemer som andre barn (1). Ved samlivsbrudd blir barnas
livsforhold betydelig endret. De mister den daglige kontakten med
en av foreldrene. De skal venne seg til å være sammen med en av
foreldrene av gangen, og må lære seg å leve med savnet av den
andre. Økonomiske og sosiale betingelser endres, og mange må
flytte. Enkelte barn er skrevet inn ved to skoler, andre forteller
om sine tre hjem, alt for å tilpasse seg foreldrenes nye liv. De må
innrette seg etter nye familiesituasjoner med nye regler og
rutiner, nye ste- og halvsøsken. De befinner seg konstant i ei
lojalitetsklemme. Dette gjør skilsmissebarna til en sårbar
gruppe.
Mange helsesøstere opplever å få besøk på kontoret av barn som
trenger å bli sett, som er lei seg fordi de to de er mest glad ikke
klarer å være glad i hverandre. De kommer med hodepine og
magevondt, de klarer ikke å henge med på skolen, har dårlig
selvtillit, er triste og slitne på grunn av all flyttingen mellom
foreldrene. De klager over foreldre som ikke klarer å la være å
krangle, som slår hverandre, som anmelder hverandre, og til tross
for at de er mange med skilte foreldre føler de seg nokså alene,
for hvem kan de egentlig ta opp dette med uten å føle seg illojale?
Hvorfor grupper?
Nå pensjonert helsesøster og psykiatrisk sykepleier Tordis
Labråten, opplevde en økning av slike besøk på sin skole i 97-98.
Hun fikk ideen om å la elevene få se at de er flere i samme båt
slik at de kunne søke trøst og oppmuntring hos hverandre (2).
Å samle individer som kan identifisere seg med hverandres
livssituasjoner og dra veksler på hverandres erfaring, er en mye
brukt og anerkjent metode når det gjelder problemløsning.
Deltagerne kan hjelpe både seg selv og hverandre ved å dele
følelser og opplysninger, ved å sammenligne holdninger og
erfaringer, ved å støtte hverandre i å eksperimentere, ta risiko og
endre, ved å utveksle ideer, forslag og løsninger, ved å gi
hverandre motforestillinger og ved å utvikle personlige forhold seg
imellom (3).
Labråten utviklet sammen med PP-rådgiver på skolen, Lone
Dragland, et program for disse barna med seks samlinger.
Erfaringene var svært gode. Elever som var stille og vanskelig å
komme inn på i en til en-samtaler, åpnet seg gradvis mer og mer i
små grupper. Gruppelederne kunne se hvordan skuldre senket seg og
hoder løftet seg etter at de hadde fått lagt fra seg mye av det de
gikk og bekymret seg for i gruppa.
De fikk oppleve at det var flere som tenkte og følte akkurat
som dem selv og de fikk nye venner. De fikk også økt tillit til de
voksne gruppelederne. Dette gjorde det lettere å oppsøke disse i
ettertid for mer private anliggender som ikke egnet seg som tema i
gruppen.
Opptrappingsplanen for psykisk helse
Helseleder Anne Korsvold ønsket å videreføre ideen til alle
skolene i Bærum, og søkte i 2004 «Opptrappingsplanen for psykisk
helse» om midler til dannelse av et prosjekt med dette som formål.
Søknaden ble innvilget, og PIS-prosjektet (Plan for implementering
av samtalegrupper for skilsmissebarn i skolen) var en realitet.
Bevilgningene gjorde det mulig å nedfelle ide og erfaringer i et
skriftlig materiale. Grafisk designer Bente Lunke har hjulpet oss
med utformingen.
Skal skilsmissen snakkes om?
I følge Raundalen og Schultz (4), er det en svært tvilsom
holdning å forutsette at det er «tomt» inni barnet bare fordi det
ikke kommer noe ut av det. «Alle våre alvorlige samtaler med barn
motsier en slik konklusjon», hevder de. De understreker også at
ting ikke blir farligere fordi vi snakker om det. Å finne ord,
setninger og fortellinger som rydder, ordner og arkiverer det som
har hendt som en håndtert fortid kan overfor elevene ha en
terapeutisk effekt.
«Når mennesker opplever psykologiske vanskeligheter, så er det
nettopp noe av problemet at det mangler ord for eller ikke klarer å
sette ord på den erfaringen som ligger bak opplevelsen», sier
Øvreeide (5).
Forebyggende tiltak
Helsesøstere skal ikke være barnas terapeuter. En terapeut har
hele tiden kontrollen, og skal lose barnet gjennom et opplevd
traume, ofte via konfrontasjon, med påfølgende behandling (4,6). Vi
skal derimot arbeide terapeutisk, det vil si at barnet skal få
anledning til å fortelle om det de ønsker i sitt tempo. Barnet skal
ha kontrollen på det de vil fortelle, og ikke presses (4,6).
Samtalebilder er et eksempel på en slik metode. I vårt opplegg
for samtalegruppene i barneskolen bruker vi billedboka Even og
Skilsmissen av Kirsti Haaland og Inger Landsem opp til femte
klasse, og anbefaler den også til bruk i barnehagene (7). Boken
illustrerer godt de ulike fasene i en skilsmisse, og er veldig
gjenkjennelig for barna. Den har dessuten morsomme tegninger som
gjør at barna synes den er «kul».
For de litt eldre barna, til og med sjuende klasse, bruker vi
historier om mennesker, men temaene er de samme; oppbruddet,
flyttingen, samværsordninger og ferier, steforeldre og nye søsken.
Som gruppeledere er det viktig å være klar over egne begrensninger,
og i samarbeid med foreldre (og barn) henvise familier som trenger
omfattende hjelp til det øvrige hjelpeapparatet.
Tiden leger ikke alle sår
Det er lett å tenke at ting går seg til etter hvert, og at
barna venner seg til sin nye situasjon, bare de får litt tid på
seg. Dr. psychol. Ingunn Størksen fant i sin doktoravhandling at
gutter som hadde opplevd samlivsbrudd hadde like mye problemer ved
18 års alder som da de var 14, mens problemene hos jenter var
økende (1).
Helsesøstere på ungdomsskolene kunne dessuten fortelle at de
også hadde mange besøk på kontoret av elever som syntes det var
vanskelig med skilte foreldre. De var slitne av flytting gjennom
mange år, det var vanskelig å finne tid til helgebesøk hos den
forelderen de ikke bodde fast hos.
Det ble pinlig med foreldre som gikk i klesskapet deres når de
skulle på byen, og som etterpå brukte dem som sjelesørgere over
ulykkelige kjærlighetshistorier, mange grudde seg dessuten til
konfirmasjonsfeiringen. Det var et tydelig behov for grupper også i
ungdomsskolen.
Grupper i ungdomsskolen
Metodene i ungdomsskolegruppene baserer seg på Antonovskys
salutogenesiske tenkning. Han ønsket å flytte fokus fra
stressfaktorer til ressurser. Han kom fram til at det var viktig
for menneskets mestring av livet å oppleve tilværelsen forståelig,
meningsfull og overkommelig, og at det framkom en sammenheng mellom
disse tre aspektene (8).
Vi bruker «pedagogisk sol» for å prøve å forstå hvordan
samlivsbruddet kunne skje, «livslinje» for å få oversikt over
tilværelsen, og kanskje finne mening i den, og «nettverkskart» for
å kartlegge elevenes menneskelige ressurser. Og i fellesskap finne
ut hvordan de eventuelt kan utnytte disse bedre hvis de ønsker. På
siste møte står tanker om framtiden i fokus.
Flere er blant annet engstelige for å stifte familie, da de er
redde for å skulle påføre sine egne barn den smerten de selv har
måttet leve med. Vi ønsker at elevene skal lage seg positive bilder
av fremtiden, og forstå at de kan være med å påvirke tiden som
ligger foran dem.
Samarbeid med skolen
Gruppene foregår i skoletiden, gjerne med en med-gruppeleder
fra skolen. Disse er til stede på skolen i mye større grad enn
helsesøster, og dermed lettere tilgjengelige for elevene dersom de
skulle ha behov for å prate med noen utenom gruppene.
Ved å ha gruppene på skolene, blir tiltaket ufarliggjort, det
blir et gruppetilbud på lik linje med mange andre grupper som
foregår i skoletiden, og vi slipper å konkurrere med ulike
fritidstilbud på ettermiddagstid. Elevene er heller ikke avhengig
av transport. Dette krever et godt samarbeid med skolen, og at
skolen ser behovet for et slikt tiltak.
Målsetting
Målet med gruppene er at elevene skal se at de ikke er alene,
de skal bli flinkere til å snakke med foreldre, venner og eventuelt
andre voksne om det som er vanskelig. De skal forstå både seg selv
og foreldrene bedre, kunne finne fram til det som er positivt ved
samlivsbruddet, og de skal se at de kan være til hjelp for andre
elever i samme situasjon.
Gruppene skal kunne være et fristed hvor de slipper å være
bundet av lojalitetshensyn. Dette håper vi vil være med på å
redusere utvikling av psykosomatiske symptomer, gi økt
konsentrasjon og bedre trivsel på skolen, og gjøre elevene mindre
utsatt for rus og kriminalitet. Ved at elevene får hjelp og støtte
til å bearbeide krisen og reagere følelsesmessig, kan dette bli en
livserfaring som øker evnen til mestring senere i livet. De
utvikler en psykologisk beredskap.
Evaluering
Av de 167 evalueringsskjemaene prosjektleder har mottatt fra
barn og unge i Bærum, har alle vært positive. Mange poengterer
verdien av å se at det er flere som har det som dem, de synes det
er godt å være sammen med andre som har skilte foreldre.
En hevder å ha følt seg reddet, andre synes det har vært
supergøy, og er glade for å ha fått flere venner. Flere hevder de
har fått bedre selvtillit, at de skjønner litt mer, de har fått
orden på tankene og forstår bedre hvordan andre har det. En av
ungdommene sier hun har fått ut masse som hun har holdt inne i seg,
en annen at hun har kommet nærmere noen. 93 svarer at de synes det
er blitt lettere å snakke med foreldre og venner om det som er
vanskelig rundt skilsmissen, 53 svarer at de synes det er lettere å
konsentrere seg om skolearbeid. Alle som er blitt spurt om det, vil
anbefale tilbudet til andre.
Foreldrene (53 svarskjemaer) hevder at barna deres er blitt mer
selvsikre, roligere, og bevisste på ulike problemstillinger. De tør
å si fra om ting som er vanskelig, er blitt flinkere til å sette
ord på tanker og meninger, er lettere til sinns og mer åpne. En
forelder skulle gjerne se at alle barn kunne få samme tilbud, en
annen forteller at hennes barn er litt stolt over å gå i
gruppa.
De 24 lærerne som har levert inn svarskjemaer, sier at barna er
glade for å komme i samtalegrupper. «Det er viktig at de har et
sted å komme med sine tanker og problemer.» «Det er tydelig at mine
elever trenger mye oppmerksomhet og støtte. De trenger noen å
snakke med.» «Mange barn får nok snakket altfor lite om dette
hjemme.»
Gruppelederne
I prosjektet ønsket vi også å høre hvilke erfaringer
gruppelederne hadde gjort seg. 19 helsesøstere og sju skoleansatte
svarte. 21 syntes det hadde vært lett å vinne gehør hos skolens
ledelse, og 18 syntes det var lett å motivere seg selv for
tiltaket. Det hadde også vært greit å vinne gehør for tiltaket hos
foreldre (15) og å rekruttere barn (16), samt å fylle tiden på
gruppesamværene (18). Det vanskeligste med å sette i gang, var å
finne tid til gruppene i en stresset arbeidssituasjon (13).
Når det gjelder utbytte som gruppeleder understreker mange hvor
meningsfylt oppgave dette er, og at de får mange positive
tilbakemeldinger fra barna. De har fått større innsikt i hvordan
barn og unge opplever foreldrenes samlivsbrudd, hvor vanskelig det
kan være å være barn i store konflikter, men også hvor fint det kan
gå når foreldrene setter barnet i fokus.
Gruppene er en måte å nå flere barn på, og de gir tett kontakt
som er et godt utgangspunkt for videre oppfølging. 14 gruppeledere
har henvist gruppedeltagere videre til BUP, PPT, Barnevern,
Familievern og Psykisk helse for Barn og Unge. En skriver at dette
arbeidet gjør skolehelsetjenesten meningsfull.
Mer om evalueringene kan leses på
http://www.pis.no/. For nærmere informasjon om prosjektet:
hilde.egge@baerum.kommune.no
Litteratur
1. Størksen I. Parental Divorce: Psychological Distress and
Adjustment in Adolescent and Adult Offspring. University of Oslo:
Department of Psychology Faculty of Social Sciences, 2006.
2. Labraaten T. Samtalegrupper for elever som har opplevd
samlivsbrudd, Sykepleien nr. 2, 2001
3. Heap K. Gruppemetode for sosial-og helsearbeider. Oslo:
Universitetsforlaget, 1999.
4. Raundalen M, Schults JH. Krisepedagogikk (s.145), Oslo:
Universitetsforlaget, 2006.
5. Øvreeide H. Samtaler med barn. (s.77), Høyskoleforlaget,
2002.
6. Holmsen M. Samtalebilder og tegninger (s.52), NKS Forlag,
2007.
7. Haaland K, Landsem I. Even og skilsmissen. Oslo:
Universitetsforlaget, 1996.
8. Antonovsky A. Helbredets mysterium: At tåle stress og
forblive rask. København: Hans Reitzel Forlag,
2000.
0 Kommentarer