Individuelle planer og behandlingsplaner
Lederen og hovedoppslaget i Tidsskriftet Sykepleien nr. 21/03
refererer til
tilsynet som landets fylkesleger har gjort i 13
akuttpsykiatriske avdelinger og 11 distriktspsykiatriske sentra
(1). En konklusjon er at det ikke utarbeides individuelle planer i
tilstrekkelig grad. Alle pasienter under psykisk helsevern har rett
til å få utarbeidet en individuell plan (2). For pasienter som er
innlagt, vil den individuelle planen ha et sterkt fokus mot
behandling; en behandlingsplan (3).
Behandlingsplanen må utarbeides slik at den fungerer som et
redskap for en målrettet, individuelt tilpasset behandling, og i
tillegg en vurdering av om pasienten trenger oppfølging. Hvis
pasienten har behov for oppfølging og bistand fra flere instanser
etter utskrivelse, har pasienten rett til å få utarbeidet en
sektorovergripende individuell plan (3,4). Dette er en overordnet
plan og et samarbeidsdokument. Planen skal være et resultat av et
forpliktende samarbeid mellom den planen utarbeides for, en
koordinator, og de som leverer tjenestene. Hva denne planen skal
inneholde er regulert i forskrift om individuelle planer (5). Hvis
planen ikke utarbeides, kan pasienten klage til fylkeslegen.
Pasienter under psykisk helsevern som ikke har behov for langvarige
og koordinerte tjenester, faller i utgangspunktet utenfor denne
klageordningen (6). Hvis det ikke er hensiktsmessig å utarbeide
planen, må pasienten bli informert om denne vurderingen. Pasienten
må også bli informert om at han/hun allikevel kan klage til
fylkeslegen på avgjørelsen. Dette må journalføres.
I praksis betyr dette at post 10 både arbeider i forhold til:
· behandlingsplaner for alle pasienter som er innlagt
· individuell plan når pasienten har behov for bistand og
oppfølging fra flere instanser etter utskrivelse.
Post 10 er en lukket akuttpost i psykiatrisk avdeling ved
Sykehuset Østfold HF. Vi arbeider med korttidsbehandling av
pasienter med en psykotisk lidelse og andre pasientgrupper med
behov for akuttpsykiatrisk behandling i sykehus. Posten har en
øyeblikkelig hjelp-funksjon, og skal arbeide innenfor en ramme på
inntil seks uker. Denne artikkelen beskriver hvordan vi siden
januar 2002 har arbeidet målrettet og kontinuerlig med å forbedre
kvaliteten på behandlingen og samarbeidet med andre helse – og
sosialetater. Til dette har vi benyttet prosessforbedringsmetoden
(7).
Arbeidet startet med å beskrive alle arbeidsoppgavene
(hovedprosessen) som utgjør selve behandlingen av pasienter som
innlegges med tegn på psykose. Med behandling menes i denne
sammenheng utredning, diagnostikk og terapeutiske tiltak. De ble
beskrevet av avdelingssykepleier, fagutviklingssykepleier, overlege
og psykolog.. Vi satte også tidsfrister for når de forskjellige
aktivitetene skulle være gjennomført. Hovedprosessen ble tegnet inn
i et flytskjema som viser de forskjellige trinnene i prosessen og
forbindelsen mellom dem. Selv om et prosesskart bare gir en grov
oversikt over arbeidsoppgavene, ga de personalgruppen nyttig
informasjon.
Kartet skapte oversikt, og et felles grunnlag for å forstå
hvordan arbeidet gjennomføres på posten. Da vi gjennomgikk de
forskjellige oppgavene, bestemte vi oss for å forbedre området «Å
utarbeide behandlingsplaner». Vi bestemte også at
behandlingsplanene skal være utarbeidet i løpet av de tre første
virkedagene etter innleggelse. Grunnen til at dette området ble
valgt, var at det var:
· Vanskelig- vi visste vi hadde problemer på området
· Vanlig- det angikk alle pasientene på posten
· Viktig – pasientene ville ha direkte nytte av at området ble
forbedret
Vi laget en detaljert beskrivelse av området eller delprosessen
«utarbeidelse av behandlingsplan for pasienter innlagt i post 10».
En delprosess er en detaljert beskrivelse av en av arbeidsoppgavene
i hovedprosessen. Den ble også tegnet inn i et flytskjema
Måling av programoppfyllelse
Vi ønsket å finne ut om det var avstand mellom den praksis vi
hadde når det gjaldt å utarbeide behandlingsplaner, og den praksis
vi hadde beskrevet i delprosessen. Videre ville vi ha svar på om
arbeidsoppgavene ble utført innenfor fristen på tre virkedager
etter innleggelse i posten. For å få svar på dette, måtte vi gjøre
måling av ”programoppfyllelsen ” for hvordan vi gjennomførte
arbeidet. Programoppfyllelsen er en brøk som viser hvor mange trinn
i arbeidsprosessen som blir gjennomført på en tilfredsstillende
måte i forhold til det totale antallet trinn i prosessen. Brøken
angis i prosent. Det ble utarbeidet en sjekkliste med utgangspunkt
i delprosessen som omfattet alle trinnene som måtte være
gjennomført før vi kunne si at pasientene hadde fått et fullstendig
tilbud. Vår sjekkliste hadde 28 trinn. Svaralternativenes skåre var
to poeng for «Ja», ett poeng for «Delvis» og «0» poeng for «Nei».
Hvis alle aktivitetene var utført innen fristen, var det mulig å
oppnå 56 poeng for hver behandlingsepisode.
Sjekklisten ble brukt overfor åtte tilfeldig valgte pasienter;
markørpasienter. Resultatet viste at gjennomsnittlig
programoppfyllelse for utarbeidelse av behandlingsplaner, var 56
prosent. Samlet programoppfyllelse for hver markørpasient varierte
mellom 74 og 43 prosent. Med utgangspunkt i hva vi hadde beskrevet
som ønsket praksis, tydet dette på at noen pasienter fikk et
ufullstendig tilbud.
Målingen viste at prosessen hadde mange svake ledd. Det gjaldt
spesielt områder som samarbeidsmøter med pårørende og eksterne
samarbeidspartnere, kartlegging av langsiktig mål, fastsetting av
hvilke tiltak pasienten har ansvar for, justering og evaluering av
planen og vurdering av behovet for individuell plan. Pasientene
fikk heller ikke kopi av egen behandlingsplan.
Måling av programoppfyllelse for åtte markørpasienter i et
bestemt tidsrom, gir relativt få data. Vi mente likevel at dette
var tilstrekkelig til å gi et bilde av hva som fungerte i
prosessen, og hva som burde forbedres.
Forbedringstiltak
— Nå fikk vi tall på noe vi visste at vi hadde problemer med,
sa en av sykepleierne da måleresultatene ble lagt fram for hele
personalgruppen. Det ble innført et møte for evaluering og
justering av behandlingsplaner. Her deltar overlege, assistentlege,
psykolog, sosionom, primærkontakt og pasient.
Et dokument for behandlingsplan ble utarbeidet og tatt i bruk.
For å understreke at behandlingen skal være individuelt tilpasset,
valgte vi å kalle dokumentet «Individuell behandlingsplan for
pasienter innlagt i post 10.»
Alle faggruppene i posten har fått undervisning i hvordan
dokumentet for individuell behandlingsplan skal brukes. Sammen med
pasienten skal behandlingsteamet utarbeide planen i løpet av de tre
første virkedagene etter innleggelse.
Utgangspunktet for en behandlingsplanen skal være pasientens
bakgrunn, behov, langsiktig mål og mål for sykehusoppholdet. De
sosiale forhold skal også kartlegges, og eventuelle tiltak
iverksettes. Ansvaret for at planen blir utarbeidet og gjennomført
er fordelt mellom de forskjellige faggruppene. Dokumentet avklarer
hvem i behandlingsteamet som har ansvar for å etablere kontakt med
pårørende. Hele behandlingsteamet og pasienten deltar i
pårørendesamtaler. Planen skal evalueres og justeres til fastsatte
tider. Første gang etter en uke, deretter hver 14. dag. I
evaluering og justering av behandlingsplanen skal pasienten delta.
Han/hun skal også ha en kopi av den. Dette sikrer at pasientene vet
hvem som har ansvar for hva i behandlingen, hvilke tiltak de selv
har ansvar for, innleggelsesparagraf (Psykisk helsevernlov), hvilen
«paragraf» de er overført til, psykiatrisk status/foreløpig
diagnose, somatisk status/diagnose, planlagte undersøkelser og
forventet behandlingstid. Kopi av behandlingsplan skal ligge i
pasientjournalen, og originalen oppbevares i
sykepleiedokumentasjonen under innleggelsen. Det skal også vurderes
om pasienten har behov for oppfølging etter utskriving. Instansen
som skal stå for oppfølgingen, blir invitert til samarbeidsmøte.
Har pasienten behov for bistand og oppfølging fra flere helse- og
sosialtjenester igangsettes arbeidet med individuell plan. Dette
skjer i nært samarbeid med pasienten, eventuelt pårørende og de
aktuelle helse- og sosialtjenestene. Hvis hjemkommunen er ansvarlig
for de fleste tjenestene til pasienten, er det naturlig at
planarbeidet forankres der. En koordinator skal ha ansvar for
planarbeidet. Kopi av behandlingsplan vedlegges. Posten har i noen
tilfeller vært ansvarlig for tiltak etter utskriving. Dette har
vært planlagte re-innleggelser, polikliniske samtaler over kortere
tid, deltakelse i ansvarsgruppemøter. I samarbeidet om individuell
plan benyttes ofte planverktøy utarbeidet av hjemkommunene.
Funksjonelle planverktøy kan også lastes ned fra internett (8).
Disse er utarbeidet slik at de skal fremme samhandling mellom
spesialisthelsetjenesten og kommunene. Verktøyet inneholder en
veiledningsdel, en prosessdel og en plandel.
Effekten av iverksatte tiltak
En av pasientene sa det var første gang noen hadde spurt om
vedkommendes behov. For å se om tiltakene har hatt effekt, foretas
det kontinuerlige målinger av programoppfyllelse. Måleresultatene
er blitt presentert på personalmøter, og hengt opp på
personalrommet. Den siste målingen viste at gjennomsnittlig
oppfylling av programmet har steget fra 56 til 90 prosent . I
praksis er det urealistisk å forvente 100 prosent.
Tidsdiagrammet viste at variasjonen fra pasient til pasient
ikke var større enn 10 prosent.
Konklusjon
Systematisk og kontinuerlig forbedringsarbeid over lang tid har
hatt effekt. Ved at pasientene deltar i utarbeiding, evaluering og
justering av behandlingsplaner, har de medbestemmelse og
innflytelse i avgjørelser som fattes om egen behandling. Dokument
for individuell behandlingsplan fungerer som et redskap for en
målrettet, individuelt tilpasset behandling og samarbeid med
pårørende. Det sikrer også at det blir vurdert om pasienten har
behov for oppfølging utenfor sykehus. Er et slik behov til stede,
inviterer vi instansen som skal følge opp pasienten til
samarbeidsmøte. Har pasienten behov for langvarige og koordinerte
tjenester, igangsettes arbeidet med individuell plan. Dette skjer i
samarbeid med aktuelle helse – og sosialtjenester.
Forbedringsarbeidet har også styrket samhandlingen mellom postens
forskjellige faggrupper. Arbeidet er gjennomført uten at det er
tilført verken økonomiske eller personalmessige ekstra ressurser.
Informasjon, idédugnader og undervisning har foregått på
personalmøter og ved internundervisning.
Veien videre
Selv om forbedringsarbeidet har gitt oss et bedre grep om
arbeidsprosessen, må forbedringene og kvaliteten holdes ved like.
Vi måler fortsatt programoppfyllelsen, og posten skal arrangere et
halvdagsseminar for alle faggruppene. I tverrfaglige grupper skal
det utarbeides behandlingsplaner med utgangspunkt i tenkte
sykehistorier. Gruppene skal legge fram behandlingsplanene i plenum
for å få tilbakemeldinger, og disse skal gi grunnlag for faglig
diskusjon. Vi skal også diskutere hvordan evalueringsmøte fungerer
på følgende punkter:
* Forberedelse. Er pasienten godt nok informert om møtet, og
klar over at kopi av egen behandlingsplan skal tas med?
* Møteledelse. Hvem skal lede møtet?
* Deltakere. Opplever pasientene at det er for mange med på
møtet? Skal primærkontakten sitte ved siden av pasienten?
* Tidsbruk og innhold. Greier vi å fokusere på evaluering og
justering av planen, eller tas det opp problemstillinger som hører
hjemme i andre fora slik at møtet blir for langt?
Litteratur:
1. Østby BA. Langt igjen. Tidsskr Sykepl 2003; 21: 9-13.
2. Sosial- og helsedepartementet. Lov 2.juni 1999 nr 62 Lov om
etablering og gjennomføring av psykisk helsevern.
3. Sosial- og helsedepartementet. Veileder for individuell
plan, 2001.
4. Sosial- og helsedepartementet. Lov 2. juli 1999 nr. 63 Lov
om pasientrettigheter
5. Forskrift av 8.juni 2000, om individuelle planer etter
helselovgivningen
6. Hagen K, et al. Psykisk helsevernloven med innledning og
kommentarer. Oslo: Cappelen akademisk forlag, 2002.
7. Statens helsetilsyn. Kvalitetsforbedring i psykisk
helsevern, 5-2001.
8. www.hpp.no
0 Kommentarer