Fleksibel turnus øker trivselen
Fleksible turnusplaner kan øke medarbeidernes tilfredshet, selv
om veien dit kan inneholde mange fallgruver. Medisinsk avdeling,
Haukeland universitetssykehus har gjennomført et prosjekt for å
prøve ut ønsketurnus. Prosjektet var nær ved å havarere, men en
åpen informasjonskanal og god kommunikasjon bidro til at det ble
gjennomført. Medisinsk avdeling fant til slutt en form for
fleksibel arbeidsplan som både sikrer riktig kompetanse, og gir
personalet innflytelse på egen arbeidstid.
Turnusplan defineres ofte som "en systematisk rullerende plan
over et bestemt antall uker" (1). Det vil si et vaktmønster som
repeteres. Denne definisjonen gir en snever oppfatning av hva en
turnusplan er, og inkluderer ikke ønsketurnus. Turnusplan er også
definert som "en oversikt som viser den enkelte arbeidstakers
arbeids- og fritid" (2). Denne definisjonen sier ikke at en
turnusplan må være rullerende, men åpner for andre måter å
utarbeide turnus på, også ønsketurnus. Turnusplanen er et
hjelpemiddel til å sørge for at riktig tjeneste utøves og leveres
til brukeren i rett tid. Den er også et virkemiddel for å skape et
godt arbeidsmiljø (3).
Helsesektoren har tradisjonelt benyttet "rullerende plan", hvor
turnusen gjentas over et bestemt antall uker. Slik har det også
vært på medisinsk avdeling på Haukeland universitetssykehus.
Avdelingen har ofte overbelegg, stort arbeidspress og høy turnover
blant personalet. Det var i denne situasjonen at begrensningene med
rullerende turnusplan ble stadig mer synlige. Fordi rullerende
turnus gjør det vanskelig å tilpasse turnusen til endringer i
personalets kompetanse, har den kort levetid. På en medisinsk
avdeling med relativ høy turnover, er en grunnturnus bare
funksjonell i rundt ett år. Da må det utarbeides en ny. I løpet av
året må det i tillegg utarbeides flere hjelpeturnuser i forbindelse
med ferie og høytider. Å utarbeide turnus tar mye tid, som burde
vært brukt til andre nødvendige oppgaver. Rullerende turnus er også
lite personalvennlig, fordi det er umulig å tilpasse arbeidstiden
til fritidsaktiviteter og familiebegivenheter. Det er livet utenfor
arbeidet som må tilpasses turnusplanen, og det bidrar til at mange
går lei. Alternative metoder for turnusplanlegging gir mange
fordeler.
I de seinere år har ulike institusjoner forsøkt å erstatte
rullerende turnusplan med andre former for arbeidstidsplanlegging.
Målet har vært å øke jobbtilfredsheten ved å gi personalet større
innflytelse på egen arbeids- og fritid, samtidig som man må sikre
riktig kompetanse på avdelingen. En turnusplan hvor personalet har
stor innflytelse på egen arbeidstid kalles gjerne for
"ønsketurnus". Den er ikke rullerende, men utarbeides for en
bestemt tidsperiode. Når denne perioden utløper, trer en ny turnus
i kraft. Derfor blir ønsketurnus også betegnet som
"kalenderturnus". Erfaringer fra sykehjem har vist at ønsketurnus
kan være et virkemiddel når det gjelder å rekruttere og beholde
fagpersonell (4). Studier bekrefter også positive erfaringer med
ønsketurnus. Det var en signifikant sammenheng mellom å være
tilfreds med turnus og tilfreds med jobben (5). Vi spurte oss om
det ville være mulig å innføre ønsketurnus på en medisinsk avdeling
hvor pasientstrømmen ikke kan planlegges. Ledelsen nedsatte en
arbeidsgruppe for å utrede, implementere og evaluere bruken av
ønsketurnus. To av avdelingens sju sengeposter deltok i prosjektet.
Teoretisk bakgrunn
Å endre metode for arbeidstidsplanlegging er en ganske
omfattende prosess. Vi benyttet Demings endringsmodell som
fundament for prosjektet Den bygger på tanken om at en
endringsprosess har fire faser; å planlegge, utføre,
vurdere/evaluere og iverksette. Det er en systematisk arbeidsmetode
hvor man planlegger ut fra dagens situasjon, og evaluerer og
justerer i henhold til definerte mål (6).
Erfaring fra andre prosjekter viser at et vellykket
endringsarbeid krever følgende (5):
* Felles virkelighetsforståelse
* Tidsramme og tydelige mål
* Hensikt med endringene
* Tydelighet og åpenhet
* Informasjon hele veien
For å lykkes må også ledelsen være synlig, og gi uttrykk for at
endringen er noe å satse på (7).
Turnusplanlegging omfatter tre viktige faktorer. Teknologi er
et hjelpemiddel til å få oversikt og rasjonalisere
administrasjonsarbeidet, og dermed frigjøre tid til andre oppgaver.
Økonomi er kostnader forbundet med opplæring, bruk og vedlikehold
av turnusplanlegging, mens sosiale forhold har med innsikt i
menneskelige og organisatoriske forhold å gjøre. Undervurdering av
de sosiale forholdene gir mangelfull forståelse for problemene, og
kan føre til at teknologien blir brukt med gale forutsetninger (2).
Teknologi, økonomi og sosiale forhold har innflytelse på hverandre,
og det er derfor nødvendig å ta hensyn til disse faktorene når det
skal utvikles og innføres en ny metode for turnusplanlegging.
Plan- og analysefasen
Første fase i Demings endringmodell er å analysere problemet,
og planlegge hvilke tiltak som bør iverksettes for å løse det (6).
Arbeidsgruppen startet med å definere konkrete mål og klarlegge
hvor innsatsen skulle gjøres i forbedringsarbeidet. Deretter var
det nødvendig med en begrepsavklaring. Personalet ga negativ
tilbakemelding på betegnelsen "ønsketurnus", og begrepet "fleksibel
turnus" ble valgt fordi det var en bedre beskrivelse av hva man
ønsket å oppnå. Deretter fulgte en analyse av postenes aktivitet og
bemanning gjennom et døgn, en uke og et år. For å utarbeide en
systematisk turnus er det viktig med en forutgående analyse.
Analysearbeid er forskjellen på en systematisk og en tilfeldig
oppsatt turnus (1) og gir bedre innsikt i de organisatoriske og
menneskelige forholdene. For å nå målet med prosjekt ønsketurnus må
man i større grad enn tidligere legge vekt på de sosiale
forholdene, og derfor inngikk samsvaret mellom bemanning,
kompetanse og aktivitet i analysearbeidet. Ved eventuelle avvik
måtte det gjøres endringer i bemanning eller organisering.
Analysearbeidet viste at den ene posten hadde mangelfull bemanning
ved vaktskiftet dag-kveld og første del av ettermiddagen. Det ble
derfor foreslått å innføre en mellomvakt fra klokken 11.00 til kl.
18.00.
Ved å innføre fleksibilitet for personalet er det en stor
utfordring også å sikre tilstrekkelig faglig kompetanse på de ulike
vaktene. Her var det nødvendig med skriftlige retningslinjer. Med
utgangspunkt i det utførte analysearbeidet og prinsippene for
turnusen, ble det utarbeidet "rammer for turnus" . Rammene er en
oversikt over arbeidstid og kompetanse- og personalmessige
retningslinjer. De inneholder også retningslinjer for hva som er
tillatt, og ikke tillatt i forbindelse med ønsketurnus. Rammene
klargjør hvilke ønsker man kan komme med, og bidrar til å styre den
enkeltes turnusønsker slik at den faglige kompetansen i turnusen
blir sikret. De er også utgangspunktet for "Ønskeskjemaet" hvor den
enkelte skriver sine ønsker for turnusen.
For å sikre tilstrekkelig antall personer på vakt hver dag, ble
det beregnet et minimumsantall kvelds- og nattvakter som hver
enkelt må jobbe. Dette antallet varierer etter stillingsprosent, og
ble skrevet på ønskeskjemaet. Det var selvfølgelig mulig å arbeide
flere kvelds- og nattevakter, og hvis noen ønsket flere vakter,
kunne man imøtekomme ønskene til dem som ønsket færre kveldsvakter
enn minimumskravet.
Turnusplanlegging består i å skaffe oversikt over hvem som er
på arbeid, har fri, er på ferie og så videre. Dette er den
teknologiske delen. Det er ikke tilstrekkelig å utarbeide
turnusplan manuelt med papir og blyant hvis man vil innføre
fleksibel turnus, fordi det en lite rasjonell måte å utarbeide
turnus på. Da blir kostnadene ved turnusplanlegging uforholdsmessig
høye. Det ble innkjøpt et elektronisk turnusplanleggingsprogram for
å gjøre arbeidet lettere, og spare tid og penger. Det er viktig at
personalet blir informert, for omlegging til fleksibel turnus
medfører at personalet får større innflytelse over turnusarbeidet.
Personalet ble informert om prosjektets mål, og ble kontinuerlig
oppdatert om hvor langt arbeidsgruppen var kommet i sitt arbeid.
Det ble gjort ved at referater fra arbeidsgruppens møter ble hengt
opp på en informasjonstavle. Det ble utarbeidet en tidsplan for når
de ulike trinnene i prosessen skulle påbegynnes og være avsluttet.
Fleksibel turnus var også tema på en rekke personalmøter. Tydelige
mål og åpen informasjon er sentrale elementer i denne formen for
endringsarbeid (8).
Arbeidets første fase omfattet også en idéfase om viktige
problemstillinger for ønsketurnusens struktur. Det førte fram til
noen prinsipper som beskriver det nye systemet for
arbeidstidsplanlegging
Et viktig punkt var innføring av fleksitid om morgenen. Mange
synes det er slitsomt å begynne kl. 07.00, særlig etter kveldsvakt.
Videre kan arbeidsstart fra kl. 07.00 hindre potensielle søkere
fordi Helse Bergen HF barnehager ikke åpner før kl. 07.00. Ved å
åpne for å starte dagen kl. 07.30 eller kl. 08.00 vil
rekrutteringsgrunnlaget øke.
For å kunne innføre fleksitid var det umulig å opprettholde
muntlig rapport som forutsetter at alle møter til samme tid.
Samtidig var det viktig å sikre overlevering av informasjon.
Løsningen ble "stille rapport" som vil si at hver enkelt leser den
skriftlige dokumentasjonen når hun/han starter arbeidsdagen. Fordi
medisinsk avdeling i flere år har arbeidet målrettet med å forbedre
den skriftlige sykepleiedokumentasjonen var det naturlig at den
fikk en større rolle i informasjonsoverføringen.
Første forsøk på ønsketurnus
Etter at rammene og ønskeskjemaet var utarbeidet, kom
iverksettingsfasen. Ønskeskjema ble utdelt, og hver enkelt ble bedt
om å skrive sin egen firemånedersturnus. Deretter ble de
individuelle turnusene sammenfattet til en fellesturnus for posten.
Dette arbeidet viste seg å være svært omfattende. På enkelte vakter
hadde kun en person satt seg opp, mens det på andre vakter kunne
være 20. For å få en forsvarlig turnus ut fra bemanning og
kompetanse måtte det gjøres store endringer i den enkeltes
turnusønsker. Selv om ønsker om perioder med fritid og ferier ble
innvilget, opplevde personalet at turnusen likevel ikke ble slik
den enkelte hadde ønsket. Dette skapte store frustrasjoner, og det
ble vurdert å avslutte prosjektet. Til tross for frustrasjonene
valgte personalet å ta turnusen i bruk og fortsette prosjektet. Det
overlevde fordi det gjennom hele prosessen hadde vært en åpen
kommunikasjon mellom arbeidsgruppen og personalet, og fordi
arbeidsgruppen var lydhør for tilbakemeldinger og frustrasjoner.
Andre forsøk på ønsketurnus
Frustrasjonen og misnøyen med den første turnusen gjorde at den
valgte strategien ble evaluert som ganske mislykket. Store
endringer måtte til hvis prosjekt fleksibel turnus skulle bli
vellykket. Arbeidsgruppen og personalet hadde fremdeles tro på at
ønsketurnus kan øke jobbtilfredsheten. Ifølge Demings sirkel (figur
1) måtte man ta fatt på planleggingsfasen på nytt, for å finne en
metode for turnus som gir den enkelte en opplevelse av å bli tatt
hensyn til.
Resultatet ble at i stedet for å lage hver sin turnus, skulle
den enkelte bare komme med ønsker om vakter, helger og friperioder
som det var viktig å få oppfylt. Dersom Kari hadde en fritidssyssel
hver tirsdag kveld, skrev hun D-vakt om tirsdagene, og hvis hun
skulle på fest lørdag om fem uker, kunne hun skrive frihelg den
helgen. Hensikten med denne framgangsmåten var at det er lettere å
ta hensyn til færre og mer spesifikke individuelle ønsker. Ønsker
om spesielle vakter på grunn av ulike aktiviteter ble prioritert.
Noen dager og uker var det irrelevant for den enkelte hvilken vakt
de jobbet. Da hadde gruppen som utarbeidet turnusen fleksibilitet
til å sette den enkelte opp på vakter der det var behov, ut fra
nødvendig kompetanse og bemanning. Muligheten for å ønske spesielle
vakttyper gjelder ikke bare ukedagene. Den enkelte kan selv
bestemme når hun/han vil arbeide helg. Det eneste kravet som
stilles er at vedkommende arbeider det bestemte antall helger.
Et viktig moment er at turnus for en ny periode utarbeides i to
trinn. Etter at ønsker er innhentet og turnus utarbeidet, henges
den opp til gjennomsyn i to uker. I denne perioden kan personalet
komme med ønsker om endringer fordi det ofte har dukket opp nye
begivenheter der den enkelte ønsker å delta. Deretter utarbeides
den endelige turnusen.
Foreløpige erfaringer
Vurderingsfasen står sentralt i Demings modell, og det har vært
viktig å evaluere prosjektets ulike tiltak. Det er gjennomført to
evalueringer; den første etter to måneder, den andre etter ett år.
Samme evalueringsskjema ble brukt begge ganger.
Den første evalueringen da den første metoden var i bruk, viste
stor grad av misnøye. Det var misnøye med planleggingen av ferier,
friperioder og helger.
Personalet opplevde at få ønsker ble oppfylt, og at de hadde
liten innflytelsen på turnusen som langt fra kunne betegnes
"ønsketurnus". Målet med prosjektet var ikke nådd.
Den andre evalueringen ble utført etter at vi hadde endret
metoden for å utarbeide turnus. Denne evalueringen var betydelig
mer positiv. 90 prosent var tilfreds med planleggingen av ferier,
friperioder og helger. Like mange sier de har fått innflytelse på
arbeidsplanen. 85 prosent av personalet på de to postene sier at
ønsketurnus er en faktor som bidrar til at de vil fortsette å
arbeide på medisinsk avdeling. Det viser at fleksibel turnus bidrar
til å beholde personalet, noe som igjen gir kompetanseheving fordi
antall nyansatte går ned.
Den andre metoden for ønsketurnus har vist seg å være betydelig
mer vellykket enn den første. Den enkelte får oppfylt mellom 75 og
85 prosent av sine ønsker, og opplevelsen av å ha innflytelse på
egen arbeidsplan er blitt større. 80 prosent av respondentene sier
de har meget god eller god innflytelse på egen arbeidstid. Det er
ingen som har svart at de har fått mindre innflytelse. Evalueringen
viser at man til slutt klarte å gi personalet innflytelse over egen
arbeidstid, og frustrasjonen som oppsto under prosjektets første
fase er forsvunnet.
Når over 80 prosent av respondentene sier at ønsketurnus bidrar
til at de vil bli værende på medisinsk avdeling, kan man konkludere
med at innflytelse er viktig. Innflytelse på egen arbeidstid og
arbeidsplan gir en høyere grad av tilfredshet med jobben.
Resultatet av prosjektet samsvarer med andre studier som viser en
signifikant sammenheng mellom det å være tilfreds med turnus og med
jobben (5).
Veien videre
Etter en del prøving og feiling, har medisinsk avdeling funnet
en form for fleksibel turnus som ser ut til å fungere. Det er
besluttet at fleksibel turnus skal erstatte rullerende turnus som
metode for arbeidstidsplanlegging på alle sengepostene. Erfaringene
fra prosjektet viser at en del kriterier må være til stede hvis
fleksibel turnus skal bli vellykket. Selv om det må gjøres lokale
tilpasninger på de ulike sengepostene, har man ved å følge
suksesskriteriene unngått å gjøre de samme feilene som ble gjort i
prosjektets startfase. Det har vært lite frustrasjon blant
personalet der fleksibel turnus er innført.
I ettertid er det imidlertid gjort en viktig erfaring.
Firemånedersturnus er en for kort periode. Av forskjellige årsaker
fungerer turnus som er utarbeidet for en seksmånedersperiode bedre.
Dette er også mindre arbeidskrevende. Nå utarbeides det to turnuser
i året i stedet for tre. Det betyr i praksis at kostnadene blir
lavere. Man får en økonomisk gevinst uten at de sosiale forholdene,
eller de teknologiske sidene blir negativt påvirket, snarere tvert
imot. Det er lettere å planlegge en halvårsturnus enn en turnus
over en kortere periode. Fra et ledelsessynspunkt oppnår man en
bedre planlegging av ferieavvikling ved turnus over seks måneder.
Det reduserer behovet for vikarer, og er positivt for personalet.
Reduksjon i bruk av vikarer gir høyere kompetanse og tryggere
arbeidsforhold.
Erfaring viser at det totalt sett brukes mindre tid til
turnusplanlegging ved bruk av fleksibel turnus, framfor den
tradisjonelle rullerende turnusplanen. En endringsprosess vil gi
økt tids- og ressursbruk i en periode, men når fleksibel turnus
først er innført og man har fått erfaring med å utarbeide turnus
etter en ny modell, går tidsbruken ned. Det er også mye tid å spare
ved at det er unødvendig å utarbeide en rekke hjelpeturnuser.
Antallet turnuser som utarbeides i løpet av et år er redusert fra
fem til to.
Erfaring viser at det ikke er motsetning mellom ansvarlig drift
på en travel medisinsk avdeling og personalets innflytelse på
arbeidstiden. Med god planlegging og klare retningslinjer kan man
sikre både riktig kompetanse, og at personalet får innflytelse på
egen arbeidstid. Fleksibel turnus gir personalet en mulighet til å
styre arbeidsplanen etter fritid og interesser, og det øker
trivselen.
Litteratur:
1. Thrana, SA. Turnusplanlegging. HSH forlag AS., 1999.
2. Faafeng AFY. Turnusplanlegging: Regler, abstraksjon og
verktøy. Hovedoppgave. Institutt for informatikk, Universitetet i
Oslo, 2000.
3. Hamran G. Innføring i ledelse og administrasjon av
sykepleie. Oslo: Tano Aschehoug, 1998.
4. Vollebæk LE. Jobb når det passer. Tidsskr Sykepl 2000; 1:
30-31.
5. Bratås O. Tilpasset turnus, gode kolleger og variasjon
genererer jobbtilfredshet. Tidsskr Sykepl 2002; 14: 33-37.
6. Andersen B. Endringsledels - En praktisk forbedringsprosess.
Oslo: Cappelen Akademisk forlag AS, 1997.
6. Valvik, M. Velger turnusen selv. Aftenposten, 28.09.2003.
8. Nygaard, KH. Mennesker i endring og omstilling,
Sykepleielederen 2001; 2
0 Kommentarer