Sykepleiedekning er politisk motivert
Sammendrag: En målsetting i utviklingen av pleie- og omsorgstjenesten i Norge er at tildeling av tjenester og tjenesteproduksjonen skal styres av et likhetsideal, slik at behov og ikke bosted skal bestemme hvem som får hvilke tjenester. Virkeligheten i 2000 var imidlertid en helt annen, noe som kan dokumenteres ved å sammenlikne forbruket av tjenester for aldersgruppen 80 år og eldre i Finnmark og Østfold. Forskjellene var betydelige både når det gjelder forbruk av sykehjem, hjemmesykepleie og andel som klarte seg med egenomsorg. Faglig sett kunne en forvente eller ønske at forskjellene kunne forklares av forskjeller i behov eller i geografiske forhold, men de harde data tyder mer på at dette er en del av norsk distriktspolitikk og at forskjellene er politisk motivert for å opprettholde bosettingsmønsteret i Norge. I dette perspektivet blir det relativt overflødig å konstruere nasjonale normtall eller dekningsgrader for sykehjemsplasser. Disse må i så fall knyttes opp mot regionale eller distriktspolitiske målsettinger.
I en tidligere studie av fordelingen av sykepleietjenester til
innbyggere som var 80 år og eldre i kommunene på Østlandet, fant vi
at det var betydelige forskjeller mellom tilbud og forbruk av
sykepleietjenester i kommuner som var svært like og sammenliknbare
(1). Dette betyr at det må være andre forhold enn behov og faglige
kriterier som bestemmer tilbudet i eldreomsorgen i norske kommuner.
Trolig dreier det seg om ulike faktorer som for eksempel
behandlingsideologi, geografi og avstander, kommunikasjoner,
kommuneøkonomi osv.
Fra en faglig synsvinkel er det selvfølgelig viktig at
utbyggingen av tilbudene skjer ut fra behov og ikke ut fra
sekundære motiver som ikke har noe med de eldres livssituasjon og
helsestatus å gjøre. Idealet for all tjenesteyting i helse- og
sosialsektoren er at brukerne skal stå i sentrum, og at det skal
være en viss likhet i tilbudene i eldreomsorgen i norske kommuner.
Vår undersøkelse av eldreomsorgen i 55 kommuner på Østlandet
som geografisk tilhører samme region og som topografisk har mange
likhetspunkter dokumenterte meget forskjellige
tilbud/forbruksprofiler (1). I denne undersøkelsen ønsker vi å
forfølge denne ulikhetsdokumentasjonen et skritt videre, og
problemstilling blir diametralt forskjellig: Hva vil en finne
dersom en sammenlikner eldreomsorgen i to helt forskjellig regioner
i Norge? Hvor store vil forskjellene da være og vil det være noen
faglig forklaring/begrunnelse for dem? Hva kan en eventuelt lære av
ulikhetene?
Tre forvaltningsnivåer.
Regionale forskjeller
Norge er et lite land, men vi har likevel tre
forvaltningsnivåer. Det som er interessant i denne sammenheng er de
innebygde motsetningene: Nasjonalstaten utformer grunnlaget for
eldrepolitikken og dermed tjenesteytingen, og forutsetter at det
eksisterer en norsk «norm» eller standard.
Kommunene representerer det utøvende organ og har et
selvstendig ansvar for tjenesteproduksjonen. De kan dermed velge
seg bort fra den nasjonale «normen».
Regionene/fylkene har gjennom sykehjems- og sykehusdrift i
periodene 1970 - 1988 - 2001 spilt en viktig rolle i eldreomsorgen,
men har nå ingen interesser i dette fagfeltet lenger. Dette
forenkler analysen, men er viktig å ta med som historisk
forklaring.
I denne undersøkelsen vil vi bruke kommunene i Finnmark og
Østfold som eksempel på regionsnivået. Dette er gjort for å øke
størrelsen på datagrunnlaget og dermed representativiteten av
funnene, samt for å dokumentere at kommunene påvirkes av sine
naboer når tjenester planlegges og utformes.
Undersøkelseside og -opplegg.
Metode og materiale
Med dette utgangspunktet ønsket vi å fokusere på maksimale
forskjeller i rammebetingelser, og sammenlikne utformingen av
tjenestene i to regioner/fylker, samtidig som vi benyttet noen
kommuner som eksempler for å illustrere variasjonsbredden i den
norske eldreomsorgen. Det er dessuten viktig å huske at en samling
kommuner/et fylke i denne sammenheng kun er en statistisk enhet,
mens den enkelte kommune både er en administrativ og en statistisk
driftsenhet med et selvstendig ansvar for tjenesteproduksjonen.
Vi har brukt «Hjuldata» fra driftsåret 2000 for kommunene i
Finnmark og Østfold i denne analysen (2). Disse fylkene/regionene
representerer to diametrale motsetninger på den norske skalaen for
forbruk av eldretjenester på de fleste områder, kfr. ideen for
denne studien. Dette er jo et spennende utgangspunkt siden den
nasjonale «normen» jo skal gjelde for alle innbyggere i kongeriket.
Hva blir da den praktiske virkelighet når den
politisk/administrative retorikken møter den praktiske
tjenesteyting i kommune-Norge?
Materialet består av forbruksdata for alle 19 kommuner i
Finnmark og alle 18 i Østfold. Undersøkelsen var begrenset til den
del av befolkningen som var 80 år og eldre i 2000. Dette var til
sammen 2276 personer i Finnmark og 11350 i Østfold.
Dataene ble samlet inn i forbindelse med årsmeldingen for
pleie- og omsorgstjenestene for år 2000. Dette er et viktig år
fordi det kommer nesten på toppen av den første «eldrebølgen» i
Norge, og gir dermed et viktig svar på hvorledes kommunene har
mestret denne utfordringen. Materialet omfatter alle de innskrevne
brukere/pasienter i alders- og sykehjem og brukere av
hjemmesykepleie med eller uten praktisk bistand i tillegg. Til
sammen var dette 1389 personer i Finnmark og 4213 personer i
Østfold.
Metoden besto i å beregne forbruksrater for aldersgruppen 80 år
og eldre, for institusjonsbruk og hjemmesykepleie. Derved kan en
beregne forbruket av to hovednivåer i eldreomsorgen, og det samlede
forbruk av sykepleietjenester for denne gruppen. Når en
sammenholder forbruket med antall innbyggere som er 80 år og eldre
vil en kunne regne seg fram til andelen av de eldre som klarer seg
uten slike tjenester. Dette kalles i denne omgang for
«egenomsorgsgruppen». I tillegg til disse forbruksundersøkelsene
samlet vi inn forbruket av tilpassede boliger/omsorgsboliger for å
kunne beregne regionenes botilbud i nivået mellom institusjon og
vanlig bolig i Pleie- og omsorgstrappa.
Resultater og funn
Store forskjeller i befolkningsunderlag og rammebetingelser
betyr at det blir vanskelig å komme fram til noen nasjonal norm for
tjenesteproduksjon. Den typiske forskjellen mellom eldreomsorgen i
små kommuner i Finnmark og Østfold er ulikheten i andelen som
klarer seg med egenomsorg alene.
Tabell 1 viser forskjeller i antall innbyggere som er 80 år og
eldre i de to regionene og i Sarpsborg som er den kommunen i
Østfold som har omtrent samme antall personer som er 80 år og eldre
som i hele Finnmark fylke.
Dessuten tar vi med tall fra Alta og Hasvik som har henholdsvis
den største og den minste eldrebefolkningen i Finnmark, og Rømskog
som har den minste eldrebefolkningen av kommunene i Østfold.
Tabell 1 gir et direkte svar på mange av de problemstillingene
og spørsmålene som vi ønsker å besvare. At enhetenes størrelse og
geografiske forhold spiller en viktig rolle for de eldres tilbud og
forbruk av tjenester er et sentralt funn i denne analysen. Det ses
mest direkte når en sammenlikner Finnmark med Sarpsborg som har
omtrent samme antall av de eldste eldre, og hvor en kan sammenlikne
forbrukstallene direkte. Men i Finnmark er de eldre spredd på et
svært område, og i Sarpsborg bor de på et lite «frimerke» på kun
407 kvadratkilometer. Likevel må en spørre om hvorfor
sykehjemsforbruket i Alta er nesten dobbelt så stort som i
Sarpsborg, og hvorfor andelen som får hjemmebaserte tjenester i
tillegg er betydelig høyere i Alta.
Institusjoner og tilpassede boliger
I Finnmark var andelen innskrevne i alders- og sykehjem for
aldersgruppen 80 år og eldre, nesten 23 prosent, mens den var bare
halvparten så stor i Østfold. En nøyaktigere utregning viser at
forbruket av institusjoner var 97 prosent høyere i Finnmark. Både i
forhold til helsepolitiske konsekvenser og økonomi er dette tall
som sprenger alle grenser og motsier en tankegang eller et ideal om
at det skal finnes noen ensartet nasjonal «norm» i eldreomsorgen.
De mulige årsakene til disse betydelige forskjellene i forbruk blir
jo særdeles viktige å analysere i en faglig sammenheng, og dette
vil vi komme nærmere tilbake til i diskusjonsdelen av denne
artikkelen.
Dette funnet må imidlertid settes i sammenheng med tilbudet av
tilpassede boliger som i mange kommuner anses som et alternativ til
institusjonsplassering for de mest funksjonsfriske søkerne. Og når
det gjelder forbruket av tilpassede boliger som ble brukt av
personer som var 80 år og eldre, var det nesten 15 prosent av alle
personer i denne aldersgruppen i Østfold mot 9,2 prosent i
Finnmark. Konklusjonen er dermed at disse regionene har valgt to
ulike strategier eller tilnærminger til den utfordringen som møter
de eldre når de ikke lenger er i stand til å bo i en vanlig bolig.
I Finnmark har det vært satset på institusjonsmodellen, mens en i
Østfold synes å bygge sitt tilbud på LEON-prinsippet. (Laveste
Effektive OmsorgsNivå).
Når en tar dette forholdet med i betraktning blir forskjellen e
mellom Finnmark og Østfold noe mindre på de øverste trinnene i
Pleie- og omsorgstrappa, men fortsatt hadde Finnmark 21 prosent
høyere forbruk av tjenester på nivåene i pleie- og omsorgstrappa
over det som tilbys i vanlig bolig.
Hjemmesykepleie
Hjemmesykepleie er grunnpilaren i LEON-prinsippet og de fleste
tjenestene gis til personer som bor i egen bolig, men også til noen
i tilpassede boliger. Denne kombinasjonen kalles for «mellomnivået»
i Pleie- og omsorgstrappa og er et viktig virkemiddel for å holde
brukerne utenfor institusjon.
Tabell 1 viser at de eldste eldre i Finnmark bruker mer
hjemmesykepleie til tross for at de har en høy andel
institusjonsboere. Når en skal beregne forskjellen mellom de to
fylkene må en imidlertid korrigere for den del av populasjonen som
bor i institusjon og som derved er uaktuelle som brukere av
hjemmesykepleie. En finner da at 49,6 prosent av den aktuelle
eldrebefolkningen, dvs. de som ikke hadde institusjonsplass fikk
hjemmesykepleie i Finnmark mot 29 prosent i Østfold. Dermed var
forbruket av slike tjenester 71 prosent høyere i Finnmark.
Egenomsorg
I eldreomsorgen er en tradisjonelt mest opptatt av
sykehjemsdekning og tilbudene på de høyeste nivåene i Pleie- og
omsorgstrappa. Men kanskje er det like viktig at de eldre kan
fungere lengst mulig utenfor behandlingsoppleggene. Det kan de
ifølge denne undersøkelsen gjøre i betydelig høyere grad i Østfold,
noe som vil ha store konsekvenser for livskvalitet og ansvar for
egen situasjon i dagliglivet.
I Finnmark er de eldste eldre i flertall ved bruk av kommunale
sykepleietjenester, mens den tilsvarende gruppen er i mindretall i
Østfold. Andelen som klarte seg uten sykepleietjenester var 62
prosent større i Østfold sammenliknet med Finnmark.
Hasvik og Alta hadde henholdsvis den laveste og høyeste antall
innbyggere som er 80 år og eldre, av kommunene i Finnmark. De har
meget forskjellig struktur på sin eldreomsorg, men blir likevel
typiske Finnmarkskommuner fordi andelen med egenomsorg er lav.
I både Sarpsborg og Østfold hadde 63 prosent av denne
populasjonen ikke noe forbruk av kommunenes sykepleietilbud, mens
andelen i Rømskog, som er den minste kommunen i fylket i denne
sammenheng, var 58 prosent, dvs. fjernt fra Finnmarkskommunenes
nivå. Rømskog hadde en høyere institusjonsdekning enn i Finnmark,
men et lavere forbruk av hjemmesykepleie samt av tilpassede
boliger. Den høye andelen egenomsorg blir derfor typisk for
Østfold-regionen uavhengig av kommunestørrelse.
De aldersspesifikke forbruksratene for institusjoner viser at
forskjellene mellom Finnmark og Østfold er betydelige i alle
aldersgrupper, men størst i aldersgruppen 75-79 år. I de
aldersgruppene som dominerer bruken av institusjoner er forbruket i
Finnmark aldersmessig faseforskjøvet tilsvarende en aldersforskjell
på fem år.
Tabell 2 og Figur 1 viser at institusjonsforbruket stiger
eksponensialt med alder.
Forskjellene mellom Finnmark og Østfold var størst i
aldersgruppen 75-79 år, og ble redusert når en går mot ytterkantene
av denne aldersskalaen.
Figur 1 viser at både Finnmark og Østfold avviker fra
landsgjennomsnittet, og dette passer bra med utgangspunktet for
denne artikkelen, nemlig at vi skulle sammenlikne to regioner med
størst mulig ulikhet. I den sammenheng illustrerer Finnmark
institusjonsforbruket i regioner/kommuner som har satset på
sykehjemsutbygging, mens Østfold representerer LEON-ideologien.
Tar en utgangspunkt i forbruksratene i Tabell 2 viser det seg
at den er en fem års faseforskyvning i de viktigste aldersgruppene.
Finnmarkinger i aldersgruppen 80-84 år hadde omtrent det samme
forbruket av institusjoner som østfoldinger i aldersgruppen 85-89
år.
Disse dataene kan derfor kaste et lys over dynamikken i
eldreomsorgen siden de presenterer aldersspesifikke
forbruksforskjeller. Forskjellen i institusjonsforbruket var størst
i aldersgruppen 75-79 år. Dette er den periode i livet hvor en kan
regne med at aldringen begynner for alvor, og hvor spørsmålet om
institusjonsplass melder seg. I LEON-kommunene vil en tilby
hjemmesykepleie og evt. tilpasset bolig, mens en i
institusjonskommunene har tilgjengelige sykehjemsplasser. Det
viktige poenget er at sykehjemskarrieren kan innledes tidlig og når
pasienten først har kommet på langtidsplass er dette vanligvis en
endestasjon. Det typiske for institusjonskommunene vil derfor være
lange sykehjemsopphold, mens institusjonsoppholdet i LEON-kommunene
vil være betydelig kortere.
Typisk for kommunene i Finnmarksregionen er imidlertid at de
både har en god institusjonsdekning og en god
hjemmesykepleiedekning. Det er derfor ikke snakk om noe enten eller
når det gjelder profilen av eldreomsorgen i 2000, men om et både
og.
Konklusjoner og diskusjon
Svaret på de problemstillingen som lå til grunn for denne
dokumentasjonen må bli at forskjellene i forbruk av
sykepleietjenester i kommunene er så store at det blir faglig lite
konstruktivt å forsøke å sette opp nasjonale normer for forbruket.
Forskjellene mellom forbruksratene var størst for
sykehjem/institusjoner, som var dobbelt så høye i Finnmark for
aldersgruppen 80 år og eldre. For hjemmesykepleietjenester var
forskjellene 71 prosent. Egenomsorgsgruppen var på den annen side
62 høyere i Østfold.
En kan her stille to spørsmål: Hvorfor er det blitt slik, og
bør det være slik?
Når det gjelder det første spørsmålet er det trolig tre
hovedforklaringer: Geografi, helsestatus/pleiebehov i
eldrebefolkningen og generelle økonomiske rammebetingelser.
Geografi og avstander, samt befolkningsstørrelse i
kommunene
Det er åpenbart at eldreomsorg som er et omfattende og
døgnkontinuerlig tjenestetilbud vil ha bedre vilkår i relativt tett
befolkede områder med mindre avstander og større befolkning. Slik
sett er det naturlig at en i Finnmark i høyere grad samler de eldre
i mer sentrale lokaliteter, som for eksempel sykehjem. Og fordi
antallet eldre i små kommuner totalt sett er så lite, vil en ha
problemer med dimensjoneringen, slik at dekningsgrader og
forbruksrater blir meget høye. (Kravet til et minimum antall
plasser i institusjoner i små kommuner bestemmes gjerne av
turnusordningene for døgndrift).
I hjemmesykepleien kan en også forstå at det kreves flere
stillinger i Finnmark, siden befolkningen bor spredt og en må bruke
mer tid på transport enn i sentrale strøk.
Dette kan imidlertid vanskelig forklare hvorfor en har
forbruksrater i hjemmesykepleien i Finnmark som er 71 prosent
høyere for de eldste aldersgruppene enn i Østfold, når en på
forhånd har et institusjonsforbruk i denne regionen som er dobbelt
så høyt.
Helsestatus og pleiebehov i befolkningen
Generelle data om helsetilstanden i de to fylkene peker i
retning av vesentlig større helseproblemer og klart lavere
levealder i Finnmark enn i Østfold. Forskjellen i forventet
levealder for menn var i perioden 1993-97 2,7 år og for kvinner 1,3
år i Østfolds favør. Ser man på Statens helseundersøkelsers
målinger av infarktrisiko blant 40-42-åringer, hadde menn i 13 av
18 Finnmarkskommuner høyere eller samme risikonivå som den «verste»
Østfoldkommunen. For kvinner gjaldt dette samme 14 av de 18
Finnmarkskommunene. (Tall for 1996/97 (Finnmark) og 1991 (Østfold))
(4,5).
Det er imidlertid usikkert hva dette indikerer om helsetilstand
og pleiebehov for den del av befolkningen som overlever til 80 år.
Ser man f.eks. på forventet gjenværende leveår ved 80 års alder, er
tallene for de to fylkene praktisk talt like (ca. 6 gjenstående
leveår for menn og ca. 8 år for kvinner). Vi har få andre
datakilder som kunne antyde tilstedeværelsen av noen geografiske
forskjeller i helsetilstand hva gjelder personer som har overlevd
til 80 år. Pasientstatistikk for sykehusene gir for eksempel ikke
data som entydig kan fortolkes som helseforskjeller mellom disse
regionene.
En viktig konklusjon blir derfor at helsetilstand og pleiebehov
for aldersgruppen 80 år og eldre er relativt like i Finnmark og
Østfold og at de store forskjeller i forbruk derfor ikke kan
forklares eller begrunnes på et helsefaglig grunnlag.
Økonomi
I de fleste kommunale sektorer er behovene større enn
ressursene, derfor blir det gjerne slik at forskjellene mellom
kommunene kan tilbakeføres til den økonomiske situasjonen som er en
grunnleggende forutsetning for antall opprettede stillinger. I
denne sammenheng betyr dette blant annet antall arbeidsplasser i
pleie- og omsorgssektoren, som igjen bestemmer dekningen av
institusjonstilbud og hjemmebaserte tjenester.
Finnmarkskommunene bruker dobbelt så mye ressurser til
sykehjemsdrift som Østfoldkommunene. Siden en sykehjemsplass koster
over 1000 kr døgnet vil dette ble betydelige beløp på årsbasis i
kommunebudsjettene fordi det i praksis er kommunene som finansierer
mesteparten av driften.
Hva er så begrunnelsen for disse betydelig økonomiske
forskjellene på tilbudssiden når det gjelder kommunale basisytelser
etter kommunehelseloven? Svaret finner en i overføringssystemet der
Staten støtter kommunene med differensierte beløp (Øremerkede beløp
og rammetilskudd). Ifølge en artikkel i Dagens Næringsliv, som har
hentet sine opplysninger fra NHO's tidsskrift Horisont, er det
«enorme forskjeller i støtten» (4). Staten støtter hver innbygger i
Finnmark med 38.000 kr per år, mens det tilsvarende beløp for
Østfold var 18.000 kr Interessant nok tilsvarer dette nesten den
samme prosentvise forskjell som vi har påvist for
institusjonsforbruket.
Bør være slik?
Ifølge våre data og vår analyse er dette mer et politisk enn et
faglig spørsmål. Kommunalministeren svarte slik: «Dette er en
villet politikk. Og den er villet fordi vi ønsker en bosetting i
Finnmark. Finnmark er et dyrt område å bo i, og valget er om vi vil
ha en bosetting der eller ikke.» (6).
En viktig konklusjon blir derfor at faglige spørsmål om hva som
er den riktige dimensjoneringen av sykepleietjenesten og
eldreomsorgen i norske kommuner er en relativt overflødig
diskusjon. Det koker ned til at det er en konsekvens av
distriktspolitikken i landet vårt.
En bør derfor reservere de faglige spørsmål til å gjelde
forskjeller mellom kommuner i regioner med samme rammebetingelser,
les samme størrelse på overføringer fra Staten. Og en bør se mer
kritisk på ønsket om å produsere faglig begrunnede og ekvivalente
nasjonale normtall eller referanseverdier for tilbudet og dermed
forbruket av pleie- og omsorgstjenester. Finans- og
Kommunaldepartementene vil trolig være bedre veiledere enn Helse-
og sosialdepartementet når en skal forklare forskjeller i forbruk
av eldreomsorg i Norge.
I tillegg gjenstår imidlertid et viktig faglig spørsmål:
Hvilken betydning spiller egenomsorg for de eldre, og vil det å
motta kommunale institusjons- og hjemmebaserte tjenester bedre
livskvaliteten når behovene trolig er marginale, slik som de
åpenbart må være for en relativt stor andel av de innskrevne
brukeren i kommunene i Finnmark?
Kanskje en utilsiktet bivirkning av en høy dekning av kommunale
tjenester er at det øker de eldres avhengighet av
tjenesteapparatet, reduserer selvtilliten og egenomsorgen, og
dermed leder til en mer uselvstendig og initiativfattig alderdom.
En alderdom som kan bli «overstyrt» av tjenesteapparatet?
Litteratur
1. Otterstad HK, Tønseth H. Ulik filosofi - ulike modeller.
Tidsskr Sykepl 2002; 19: 34-38.
2. Styrings- og informasjonshjulet 2000. Data fra Finnmark og
Østfold. Oslo: Sosial- og helsedepartementet i samarbeid med
Statistisk sentralbyrå og Statens helsetilsyn, 2001.
3. Pleie- og omsorgsstatistikk 1996. Norges offisielle
statistikk. C 457. Oslo: Statistisk sentralbyrå, 1998.
4. Styrings- og informasjonshjulet 1998. Data fra Finnmark og
Østfold. Oslo: Sosial- og helsedepartementet i samarbeid med
Statistisk sentralbyrå og Statens helsetilsyn, 1999.
5. Styrings- og informasjonshjulet 1999. Data fra Finnmark og
Østfold. Oslo: Sosial- og helsedepartementet i samarbeid med
Statistisk sentralbyrå og Statens helsetilsyn, 2000.
6. Enorme forskjeller i støtten. Dagens Næringsliv 22.03.02.
0 Kommentarer