Prematurprosjektet i Tromsø
SAMMENDRAG: Prosjekt tidlig intervensjon 2000 i Tromsø har hatt som mål å lære mest mulig om premature barns utvikling, og å teste ut effekten av tidlig intervensjon. Premature barn preges av umodenhet i alle vitale systemer ved fødselen, og pleien av barnet må planlegges og gjennomføres med stor varsomhet for ikke å påføre barnet skade. Intervensjonssykepleierne i prosjektet gjennomfører sammen med foreldrene en strukturert undersøkelse, hvor barnets fysiologiske/indre balanse, motoriske kapasitet og evne til å regulere sine atferdstilstander kommer til syne. Intervensjonen foregår en time hver dag siste uke før avreise, og deretter er det tett oppfølging med flere hjemmebesøk. Barnet vil videre bli fulgt opp ved ett, to, tre, fem og sju års alder. Dette vil gi verdifull informasjon om hva som er viktig i den framtidige oppfølgingen av for tidlig fødte barn. Prosjektet har medført utvidet samarbeid mellom flere avdelinger, og mellom klinikk og forskning.
Barn som fødes for tidlig, har de siste tiårene fått en
betydelig bedring av sine sjanser for å overleve. Samtidig er det
dokumentert risiko for både psykologiske og fysiske
utviklingsforstyrrelser eller forsinkelser spesielt hos barn som er
født ekstremt for tidlig, det vil si før 28. svangerskapsuke eller
med fødselsvekt under 1500 gram (1). Internasjonal dokumentasjon
understøttes av studier i Norge; Sommerfeldt (2) og
Ullevålundersøkelsen - Smith, Ulvund &Lindemann (3). I
undertegnedes oppfølgingsundersøkelse av 117 for tidlig fødte barn
i Troms og Finnmark (4), rapporterte foreldrene til 37 prosent av
barna med fødselsvekt under 1500 gram om utviklingsforstyrrelser i
form av lærevansker, atferdsvansker, språkforsinkelser, ADHD,
autisme, motoriske forsinkelser, ulike grader av CP, epilepsi og
syns- og hørselsskader.
Konsensuskonferansen Grenser for behandling av for tidlig fødte
barn i november 1998 konkluderte med at det var et stort behov for
oppfølgingsstudier, måling av effekt av intervensjon og klinisk
forskning (5). Prematurprosjektet møter alle disse behovene.
Ekstremt premature barn preges av umodenhet i alle vitale
systemer, og må pleies med den største grad av varsomhet for ikke å
påføre barnet skade. Myeliniseringen av nervebanene skjer i siste
trimester hvor de ekstremt premature barna opplever en betydelig
påvirkning fra omgivelsene. Det de opplever av høye lyder, sterkt
lys og temperaturforandringer kan gi livstruende stress. Foreldrene
gjennomlever ofte en følelsesmessig berg og dalbane; - Tør vi tro
på at hun overlever. - Tør jeg knytte meg til henne når jeg kanskje
skal miste henne. Slike tanker kan få innvirkning på samspillet
mellom foreldrene og barnet. Studier har vist at opplevelsen av
stress og depresjon hos mor har stor betydning for barns utvikling
både emosjonelt og intellektuelt. (6, 7).
Tidlig intervensjon
Gjennom Prematurprosjektet eller Prosjekt tidlig intervensjon
2000 er formålet å få kunnskap om premature barns utvikling,
samtidig som vi tester ut effekten av et forebyggende tiltak - en
tidlig intervensjon (8).
Selve intervensjonen foregår kun en time hver dag den siste uka
før barnet blir utskrevet fra avdelingen. Deretter følger fire
hjemmebesøk. Intervensjonen på sykehuset er innarbeidet i
avdelingen. Sykepleierne - åtte sykepleiere inkludert daglig leder
- som er prosjektmedarbeidere, jobber utradisjonelt, men avdelingen
har rutiner som ivaretar dette.
Sykepleierne organiserer opplæringsprogrammet inn i vakta eller
kommer på fritida, som de seinere avspaserer. Den sykepleieren som
får ansvaret for intervensjonsprogrammet for det aktuelle barnet,
lager avtaler med mor/far om tidspunkt for møtene. Denne
sykepleieren har ikke vært kontaktsykepleier på forhånd. Det er
begrunnet i at mor skal få anledning å fortelle sin historie på
nytt, og sykepleieren møter familien med ferske øyne. Første møtet
handler om hva som har skjedd; graviditeten, fødselen og tiden på
avdelingen. Her er mor i sentrum. En viktig samtale for å komme
videre i forberedelsene på hjemreisen. Deretter starter det første
møtet med barnet i sentrum.
Det forebyggende tiltaket bygger på en modell som først ble
gjennomført i Vermont, USA i 1980-81 (9). Metoden går ut på å lære
foreldrene å lese barnas signaler, lære dem å forstå barnas tidlige
kommunikasjon. Et lite barn som egentlig ikke skulle være født
ennå, kan fortelle oss mye om hvordan hun har det, når man har lært
seg å tyde de ørsmå signalene hun sender ut. (I artikkelen velger
jeg å betegne barnet som hun istedenfor han/hun eller det).
Metode
Kort fortalt gjennomfører intervensjonssykepleieren sammen med
foreldrene, en strukturert undersøkelse av barnet, en metode hvor
barnets fysiologiske/indre balanse, motoriske kapasitet og evne til
å regulere sine atferdstilstander kommer til syne (10). I tillegg
får man se barnets evne til oppmerksomhet og samspill.
Etter denne første undersøkelsen - vi bruker en time - går man
systematisk igjennom barnets systemer for fysiologisk
likevekt/indre balanse, barnets motoriske system og observasjon og
regulering av barnets atferdstilstander/stadier i søvn og våkenhet.
Vi bruker en time til hvert tema - til sammen tre timer. Deretter
prøver vi å finne barnets våkne fase og se barnets evne til
samspill. Ofte blir foreldrene overrasket over barnets kapasitet,
fordi de sjelden ser barnet våken og at hun svarer på utfordringen
med å la øynene følge ansiktet til mor eller en leke. Disse våkne
periodene er ofte kortvarige og foreldrene blir oppfordret til å
benytte disse gylne øyeblikkene.
Den nest siste timen på sykehuset handler om å gjenkjenne
barnets signaler i en det daglige stellet. Foreldrene velger ofte
en situasjon hvor de opplever stress. Ofte er det
bade-/stellesituasjonen. Her kan vi bidra med enkle grep som gjør
stellet til en god opplevelse for både barnet og foreldrene. Siste
timen er en forberedelse på hjemreisen, en gjennomgang av det vi
har lært av barnet, og foreldrene har ofte spørsmål og tanker i
forbindelse med å reise hjem.
I prosjektet reiste vi på hjemmebesøk etter cirka tre dager.
Tilpasningen til hverandre i hjemmet var hovedtema. Ved andre
hjemmebesøk etter to uker, var lek et bærende tema. Ved tredje
hjemmebesøk etter en måned, ble begrepet temperament innført, og
ved fjerde og siste besøk etter tre måneder, oppsummerte og
avsluttet sykepleieren intervensjonen. Den viktigste oppgaven med
hjemmebesøkene var å støtte følelsen av kontroll og selvtillit.
Tolkning av signaler
Her er et eksempel på spedbarns kommunikasjon; en dør går
igjen, barnet skvetter til og slår ut med armene. Sammen med
foreldrene registrerer vi dette og ser om det er noe vi kan gjøre
for å redusere denne stressreaksjonen. Hvilket stadium av
våkenhet/søvn var hun i? Skvetter hun mye? Lå barnet godt, stabilt
når døra gikk igjen? Vil hun reagere like sterkt hvis det ikke er
så lyst i rommet?
Et annet eksempel; foreldrene forteller at under bad og stell
gråter barnet og kaver med armene. Huden blir marmorert. De
forteller at de skynder seg for å bli ferdig. Vi tar et stell
sammen og begynner med å forberede badet. Vi vurderer varmen i
rommet, er det så varmt at vi kan stå i T-skjorte? Deretter varmt
vann, varme håndklær og varme hender. Ro, rolige bevegelser, godt
grep om barnet i vannet, ikke for mye vann. Barnet kan lett bli
utrygg hvis det er så mye vann at barnet flyter og ikke har støtte.
Ofte ser vi en mororefleks utløses og barnet slår ut med armene, og
både barnet og den som holder barnet blir utrygge. Enkle grep som
mindre vann og å gi støtte til føttene i badekar-kanten gjør barnet
tryggere, og vi kan ofte se en knyttet hånd åpne seg.
Sammen med foreldrene tolker vi barnets signaler. Foreldrene
har ofte lagt merke til spesielle trekk ved barnet som de får hjelp
til å tolke.
Noe av det viktigste vi forsøker å formidle til foreldrene er
at de kjenner barnet best. Ved å skjønne hva barnet formidler,
legger de forholdene til rette slik at barnet kan bruke mest mulig
av sine krefter på å spise, vokse og «snakke» med sine foreldre, og
minst mulig på mageknip, uro og gråt.
Oppfølging av barnet
Gjennom det forebyggende tiltaket søker vi gjennom økt kunnskap
å øke foreldrenes trygghet i rollen som foreldre. En økt trygghet
reduserer stress. Trygge foreldre har større evne til å se barnets
behov. Når barnet blir større, ser vi om tiltaket indirekte får
innvirkning på barnets mestring og evne til læring/konsentrasjon.
Prosjektets oppfølging starter ved halvt års korrigert alder.
Deretter ved et, to, tre, fem og sju år. Undersøkelsene går ut på å
vurdere grov- og fin motorikk, øye-hånd koordinasjon,
språkutvikling, evne til oppgaveløsning i forhold til alder
(korrigert for prematuritet) og en nyhetspreferansetest (11, 12).
Foreldrene svarer på spørreskjemaer om opplevelse av stress i
foreldrerollen, egenvurdering av barnets utvikling og barnets
temperament, tilknytningen mellom barn og foreldre, vurdering av
tilstedeværelse av atferdsproblemer, foreldrenes sosiale nettverk
og støtte og deres normer for barneoppdragelse. Denne informasjonen
vil gi verdifull kunnskap om hva som er viktig i den framtidige
oppfølgingen av for tidlig fødte barn.
Fruktbart samarbeid
Prosjektet er et resultat av et samarbeid mellom Nyfødt
intensiv ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) og Avdeling
for Barne- og Ungdomspsykiatri ved Universitetet i Tromsø (UiTø).
Prosjektet fungerte som vitamininnsprøytning da vi startet i 1998.
Prosjektet plukket etter søknader ut de mest erfarne
spesialsykepleierne til å delta som prosjektmedarbeidere. Samtidig
var hele avdelingen eier av prosjektet. Alle som jobbet i
avdelingen ble løpende informert om prosjektet og var medspillere i
det daglige arbeidet. Prosjektet innebar samarbeid mellom flere
avdelinger og mellom klinikk og forskning. Dette har vært svært
fruktbart, og tre av spesialsykepleierne er nå kliniske
spesialister i barnesykepleie og flere er underveis. En sykepleier
er i gang med et nytt forskningsprosjekt og enda et er på
planleggingsstadiet.
Sykepleierne ved Nyfødt Intensiv arbeider med å innlemme
intervensjonsmetoden i sine prosedyrer og slik at familier med barn
med ekstra behov får tilbud om et opplæringsopplegg før hjemreise
og oppfølging. I første omgang er det de uutdannede
intervensjonssykepleierne som tar opplæringen, men en
lærlingordning for andre erfarne sykepleiere er under utarbeiding.
Hele avdelingen skal kurses for å forstå helheten i metoden.
Metoden fungerer som en fortsettelse i forhold til tankegangen
basert på NIDCAP, som allerede finnes i avdelingen (13).
Å gjennomføre hjemmebesøk til de familiene som har behov for
det, er en utfordring for dagens oppdelte helsevesen. Men en slik
mulighet for direkte samarbeid med helsesøster, bør tilstrebes.
I styringsgruppa sitter barnelegene overlege Lauritz Bredrup
Dahl og overlege Per Ivar Kaaresen, professor i pedagogikk Stein
Erik Ulvund (14), avdelingssykepleier og klinisk spesialist i
barnesykepleie Nina B. Cheetham og professor i barnepsykologi John
Rønning.
Litteratur
1. Hack M, Klein N.K, Taylor H.G. Long term developemental
outcomes of low birth weight infants. The Future of Children 1995;
5: 1-23.
2. Sommerfeldt K, Trolland K, Ellertsen B, Markestad T.
Behavoural problems in low birthweight preschoolers. Dev. Med.
Child Neurol. 1996; 838: 927-40.
3. Smith L, Ulvund S.E, Lindemann R. Very low birth weight
infants (
4. Tunby J. En oppfølgingsundersøkelse av barn med fødselsvekt
mindre enn 1501 gram i Troms og Finnmark i perioden 1978 til 1989.
Folkehelsevitenskap-kandidatoppgave. Tromsø: Institutt for
Samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø, 1997.
5. Grenser for behandling av for tidlig fødte barn. NFR
konsensuskonferanse 1998.
http://www.forskningsradet.no/bibliotek/publikasjoner/mh_konsrapp_13/
6. Friedman S.L, Sigman M. Preterm birth and psykological
development. New York: Academic Press, 1980.
7. Martins C, Gaffan EA. Effects of maternal depression on
pattern of infant-mother attachment: A meta-analytic investigation.
J. Child Psychol. Psychiat. 2000; 41 (6): 737-746.
8. Kan tidlig intervensjon forebygge psykologiske
utviklingsforstyrrelser/forsinkelser og forbedre helsetilstanden
hos for tidlig fødte barn? Nasjonal forskningsinformasjon.
http://www.nsd.uib.no/nfi/rapport/?
keys=19441&publiserbar=true&language=NO
9. Achenbach TM, Phares V, Howell CT. Seven-Year Outcome of the
Vermont Intervention Program for Low-Birthweight Infants. Child
Development 1990; 61: 1672-1681.
10. Brazelton TB, Nugent JK. Neonatal Behaviour Assessment
Scale 3rd edition. Cambridge University Press, 1995.
11. Bayley N. Bayley Scales of Infant Development 2nd edition.
The Psychological Corporation, 1993
12. Fagan J.F, Singer LT, Montie JE, Sheperd PA. Selective
screening device for the early detection of normal and delayed
cognitive development in infants at risk for later retardation.
Pediatrics 1986; 78: 280-2.
13. Als H. Newborn Individual Developmental Care and Assessment
Program, NIDCAP http://fhdno2.tch.harvard.edu/www/nidcap/
14. Smith L, Ulvund SE. Spedbarnsalderen. Rev. utgave. Oslo:
Universitetsforlaget AS, 1999.
0 Kommentarer