Klinisk spesialisering i legevaktsjukepleie
SAMMENDRAG: Ved Bergen Legevakt kan sjukepleiarar delta i eit
treårig program for å bli kliniske spesialistar i
legevaktssjukepleie. I lang tid har sjukepleiarane ved Bergen
Legevakt vore opptekne av korleis ein kunne få utvikla seg fagleg
innan eige arbeidsfelt og såleis få ein karriereveg innan
legevaktsjukepleie. Våren 2000 starta me difor arbeidet med å
utarbeida eit program for klinisk spesialisering. Den fyrste gruppa
starta i programmet hausten 2002 og ei ny gruppe startar våren
2004. Artikkelen viser korleis programmet, med undervisning og
teoristudier, søkjer å knyta teoretisk kunnskap til praksis.
Bergen Legevakt er ein døgnopen legevakt med stor aktivitet
heile døgnet. Den er bygd opp med medisinsk avdeling, sår og
skadekirurgisk avdeling, røntgenavdeling og fysioterapiavdeling.
Sjukepleiar vekslar mellom sår/skadekirurgisk og medisinsk
avdeling. Til medisinsk avdeling ligg psykiatrisk legevakt og
akuttmottak for seksuelle overgrep. Sjukepleiar bemannar også
legevaktsentralen for Bergen, som er lokalisert til Bergen
Legevakt. Her handterar sjukepleiar medisinske spørsmål,
tryggleiksalarmar og kontakttelefon for heimesjukepleien i heile
Bergen. Sjukepleiar møter pasientar frå det mest akutte til dei
enklaste problemstillingar. Sjukepleiar veit sjeldan kva som skjer
det neste kvarteret. Det kan vera avgjerande for pasienten at
sjukepleiar raskt oppfattar og kan handtera situasjonar. I
legevaktsentralen må sjukepleiar på kort tid skaffa seg nødvendige
opplysningar, ta avgjerder og gje råd sjølvstendig utfrå det ho
høyrer i samtale med pasienten. Å arbeida som sjukepleiar på
legevakt, inneber stor breidde i arbeidsfeltet. Sjukepleiar ser
pasientane i eit kort tidsrom, som kan vera svœrt avgjerande for
den det gjeld. Sjukepleiar må ha store kunnskapar innan eit breitt
felt av sjukepleie for å handtera dei ulike pasientsituasjonar som
oppstår. Me ser det som vesentleg at nytilsette sjukepleiarar får
ei grundig opplœring i dei ulike arbeidsfunksjonane, metodar og
prosedyrar som er i avdelingane, før dei påtek seg større
pasientansvar åleine. I eit så stort arbeidsfelt tek dette tid og
opplœringa må gjerast systematisk. Alle nytilsette sjukepleiarar
ved Bergen Legevakt startar difor i programmet klinisk stige. Dette
er eit trinnvis opplœringsprogram som søkjer å gje sjukepleiar ei
gradvis og systematisk opplœring i heile arbeidsfeltet på legevakt.
Det er bygd opp med teoretiske og praktiske kurs på alle nivå og
det er klart definert kva sjukepleiar skal kunna på kvart nivå før
ho kan gå vidare til neste trinn. På kvart trinn får sjukepleiar
tildelt arbeidsfunksjonar som gjev ansvar for stadig større
pasientgrupper og gradvis større sjølvstendigheit i
arbeidsfunksjonen. Det er individuelt kor lang tid den einskilde
sjukepleiar treng på å koma gjennom programmet. Ein sjukepleiar med
lang røynsle frå akuttmedisin kan raskare gå gjennom programmet enn
ein sjukepleiar som er nyutdanna.
Avdelingssjukepleiar/fagutviklingssjukepleiar og oversjukepleiar
vurderar når den einskilde har kunnskap og fagleg modenheit til å
få opplœring på neste trinn i stigen. Programmet klinisk spesialist
er det femte trinnet i klinisk stige. Her må sjukepleiar søkja
sœrskilt for å koma med.
Klinisk spesialist
Kompetanseprogrammet klinisk spesialist i legevaktsjukepleie er
laga for å gje sjukepleiarane ved Bergen Legevakt høve til å
utvikla seg fagleg innan eige arbeidsfelt. Det å arbeida ved
legevakt krev høg sjukepleiekompetanse innan mange felt. Gjennom
kompetanseprogrammet klinisk spesialist, kan sjukepleiar få høve
til å utvikla spesialkunnskapar innan eit område av
legevaktsjukepleie og samstundes få ein breiare ståstad for heile
legevaktsarbeidet. Slik kan arbeidsplassen bli meir interessant for
den einskilde, og legevakten får utvikla sjukepleiarar med
spesialkunnskapar på høgt nivå. Sjukepleiarar som har lang praktisk
røynsle frå legevaktsarbeid kan på denne måten også oppnå
anerkjenning og kompetanseheving for den store erfaringskunnskapen
dei sit inne med. Kompetanseutvikling må sjåast på som eit tiltak
for å kvalitetssikra sjukepleiearbeidet (1). Oversjukepleiar ved
Bergen Legevakt, Jorunn Olsen, har teke initiativet til å få i gang
prosjektet, og fagutviklingssjukepleiar, Marta H. Mjeldheim, har
utarbeidd programmet for Bergen Legevakt (2). Rammene som låg til
grunn for utarbeiding av programmet, var sjukepleiar sitt
kunnskapsbehov innafor eit breiit arbeidsfelt og dei krav NSF har
sett for godkjenning av klinisk spesialisering generelt (3).
Oppbygginga av programmet er inspirert av det kompetanseprogrammet
som Haukeland Universitetssjukehus har utvikla i samarbeid med
Høgskolen i Bergen (4). Klinisk Spesialist i Legevaktsjukepleie er
bygd opp av tre modular. Kvar modul er tenkt å gå over eit år.
Programmet set store krav til sjølvstende og ansvar for eiga lœring
hjå den einskilde. Ein arbeider for å få lønsutteljing for kvart
trinn. Me gjennomfører programmet gruppevis, med tre-fire
sjukepleiarar i kvar gruppe. Det vert sett i gang ei gruppe i året.
Programmet klinisk spesialisering er femte trinn i klinisk stige
ved Bergen Legevakt. Programmet byggjer såleis på at sjukepleiar
har eit solid kunnskapsgrunnlag når det gjeld dei metodar,
prosedyar og arbeidsfunksjonar som finst ved legevakten, og
dessutan har kjennskap til kva legevakten definerar som god
sjukepleie. Pasientfokuset skal vera tydeleg i programmet.
Kven kan delta i programmet
Sjukepleiar må søkja til oversjukepleiar om å få plass i
programmet. Det vert stilt krav om minst to års praksis ved Bergen
Legevakt for å søkja om å delta Dei som går i deltidsstilling, bør
ha minst fem års klinisk praksis som sjukepleiar før dei kan starta
i programmet. Det vert sett krav til at sjukepleiar skal vera i
fast turnus som klinisk sjukepleiar i minimun 50 prosent i den tida
han/ho arbeider med programmet for klinisk spesialitet. Mål for
klinisk spesialisering ved Bergen Legevakt o At sjukepleiar får
utteljing for den erfaringskunnskap han/ho sit inne med innanfor
eit breidt arbeidsfelt, og sœrleg kan fordjupa seg i sjukepleie til
ei pasientgruppe av akutt sjuke. o Utvikla sjukepleiepraksis, der
pasienten sine reelle behov er i fokus o Sjukepleiar får ein ny
karriereveg innan legevaktsjukepleie o Ein reidskap til å utvikla
høg kompetanse innafor sjukepleie til akutt sjuke menneske
Sjukepleiefagleg referanseramme for programmet
Grunnlaget for å utvikla sjukepleiepraksis ligg i det kliniske
arbeidet i avdelinga, der sjukepleiar og pasient møtest. Gjennom
refleksjon over praksis vert sjukepleiar bevisst eigne
handlingsvalg og kan utvikla sin eigen praksis. Me har vald å ta
utgangspunkt i Patricia Benner sin modell for korleis sjukepleiar
gjennom fem nivå utviklar sin sjukepleiekompetanse frå nybyrjar til
ekspert (5). Benner definerar desse nivåa som nybyrjar,
vidarekomen, kompetent, fagmann/kyndig og ekspert. Ein må
gjennomsnittleg vera i den same stillinga i tre til fem år for å
kunne koma opp på ekspertnivå. Det vil vera individuelt kor lang
tid ein treng for å koma opp på toppen. Benner meinar at faglœrd
praksis blir utvikla gjennom tid og i dialog med kollegaer. For at
legevaktsjukepleiar skal kunna utvikla eigen sjukepleiekompetanse
på eit høgare nivå, må han/ho gjennom vegleiing få hjelp til å
reflektera over eigen praksis, vera i dialog med kollegar og
studera relevant litteratur som byggjer opp om emnet. Han/ho må
arbeida over tid med eigne erfarigar frå akutt sjuke pasientar som
kjem til legevakten. Vegleiing står difor svœrt sentralt i studie
for klinisk spesialisering. Opplœringsprogrammet for sjukepleiar
ved Bergen Legevakt, klinisk stige 1 - 4, er bygd på det same
sjukepleieteoretiske fundamentet som programmet klinisk spesialist.
Oppbygging av programet
Programmet er bygd opp trinnvis og tilfredsstiller dei
kriterier Norsk Sykepleierforbund set for godkjenning av klinisk
spesialitet i sjukepleie (3). Programet har tre modular og kvar
modul er tenkt å gå over eitt år. I modul 1 og 2 ynskjer ein å
løfta fram dei praktiske ferdigheitene; fysisk pasientomsorg. Ein
byggjer på den erfaringskunnskapen sjukepleiar har erverva seg
etter mange års arbeid med akutt sjuke menneske. Handlaget i
sjukepleien er sentralt i modul 1 og 2. For å utvikla eit godt
handlag treng ein både kunnskap, observasjonsevne, vurderingsevne,
intuisjon, praktiske og kommunikative ferdigheiter, refleksjonsevne
og evne til å samhandla. I undervisinga og i vegleiingssituasjonane
er det meininga at ein skal arbeida med handlaget innan kvart
undervisningsemne (6, 7, 8). I modul 1 og 2 arbeider ein med felles
emne. Her finn all undervisning og ein del vegleiing stad.
Undervisninga er inndelt i seks hovedområde og ein del støtteemne.
Med undervisning og teoristudier søkjer ein å knyta teoretisk
kunnskap til praksis. Gjennom vegleiing får sjukepleiar hjelp til å
reflektera over eigen praksis og utvikla/bevisstgjera kunnskapane
sine. Den «tause» kunnskapen blir synleg. Han/ho utviklar høgare
sjukepleiekompetanse til akutt sjuke menneske. Han/ho kan bli ein
meir reflektert praktikar. Studiet blir slik ein personleg prosess
for sjukepleiar (9). Vegleiar arbeider med å utvikla sjukepleiar
sin evne til å setja ord på eigne kunnskapar. På ein legevakt møter
sjukepleiar pasienten i korte sekvensar. Han/ho møter gjerne
pasienten i akutte, kritiske situasjonar, der det korte møtet kan
ha stor og avgjerande betydning for pasienten. Han/ho skal forhalde
seg til pårørande, og er avhengig av å kunna samarbeida godt med
sine kollegar. Det vil difor vera vesentleg at sjukepleiar har god
sjukepleiekompetanse i kommunikasjon, etikk og møte med menneske i
krise. Dette skal innarbeidast innan alle hovudområda i modul 1 og
2. Likeeins vil støttekunnskapar innan anatomi/fysiologi, patologi,
farmakologi og mikrobiologi vera ein del av hovudemna. Det er
meininga at sjukepleiar skal lage eigne fagplanar for modul 1 og 2
når han/ho tek til på studiet. Denne skal samsvara med eige
kunnskapsbehov. Det er grunnleggjande kunnskapar for utøving av
sjukepleie ved legevakt som ligg til grunn for utvalde hovudemne i
desse to modulane. Ved legevakten i Bergen har ein psykiatrisk
legevakt, akuttmotak for seksuelle overgrep og legevaktsentral.
Programmet for klinisk spesialist i legevaktsjukepleie styrkar
sjukepleiar sitt faglege grunnlag for å handtera desse
sjukepleiaroppgåvene ved sida av andre akutte medisinske og
sårkirurgiske fagområde. Det å ta ansvar for akuttsjuke mennske,
kunna nyttiggjera seg sjukepleiefagleg medisinsk kunnskap og å ha
kunnskap om møte med mennesker i krise, er vesentleg i alt
legevaktarbeid. I modul 3 vel sjukepleiar eit individuelt
fordjupingsområde som han/ho arbeider med skriftleg. Då sjukepleiar
arbeider innan eit svœrt breitt fagområde på ein legevakt, meiner
me det er vesentleg at sjukepleiar som skal bli spesialist på
legevakt, også må fordjupa seg innan eit meir avgrensa fagområde.
Det er difor ikkje lagd opp til noko felles undervising i denne
modulen. Fordjupingsområdet kan gå inn i hovudområda eller vera eit
anna emne som er sentralt for legevaktarbeid. Ved sida av
litteraturstudie og hospiteringar er vegleiinga styrka i denne
modulen. I modul 3 har sjukepleiar 60 timar vegleiing.
Undervisning
Det blir tilrettelagd 150 timar undervisning i studiet. Her har
me vald ut somme hovedområde, som me meiner det er sœrleg viktig at
sjukepleiar får meir kunnskap om for å vera spesialistar i
legevaktsjukepleie. Det er lagd opp flest undertvisningstimar innan
det me meiner er kjerneområde for sjukepleiearbeid på vår legevakt.
Her er det sœrleg viktig å styrkja sjukepleiar sitt
kunnskapsgrunnlag. Me har difor vald ut seks hovedområde for
undervisning Dette er: o Infeksjonsforebyggjande sjukepleie o
Smertelindrande sjukepleie o Sår og skadekirurgisk sjukepleie o
Sjukepleie ved rus og intoksikasjonar o Sjukepleie til pasientar
med smerter i brystet/respirasjonsvanskar o Menneske i sorg og
krise/overgrep/psykiatrisk sjukepleie I tillegg er det sett opp ein
del undervisning i kommunikasjonsteori, psykologisk teori,
akuttmedisinsk kommunikasjon, møte med framande kulturar, filosofi,
etikk, helserett, pedagogikk, kvalitetsikring og vitenskapsteori.
Andre sjukepleiarar ved legevakten har høve til å fylgja noko av
denne undervisninga som del av internundervisninga ved Bergen
Legevakt. Dette er tilrettelagd som interne kurs/temadagar. Andre
deler av undervisninga får sjukepleiar gjennom kurs på høgskulen og
andre av våre samarbeidspartnarar.
Vegleiing
Som nemnt tidlegare, har vegleiing over eigen praksis fått ein
heilt sentral plass i dette studiet. Vegleiinga utgjer 30 timar i
modul 1 og 30 timar i modul 2. I modul 3 er det sett opp 60 timar
vegleiing. Av desse timane er nokre individuelle, og andre felles
for gruppa. Det vert sett opp ein eigen plan for når vegleiing skal
skje før studiet tek til. Vegleiing er ein prosess, og timane skal
difor fordelast jamnt utover heile modulen. Vegleiing er sentralt i
alle tre modular. Til felles vegleiingstimar er det naturleg at
kvar sjukepleiar førebur seg med sjukepleieforteljingar frå eigen
praksis, som han/ho kan dela med dei andre i gruppa. Såleis kan dei
som spesialiserar seg, lœra av kvarandre sine refleksjonar. Bruk av
sjukepleieforteljing kan vera ein god arbeidsmetode for å oppøva
evne til refleksjon over eigen praksis. Kvar av dei sjukepleiarane
som er i programmet skal vera knytta til ein vegleiar. All
vegleiing blir gjeven av godkjend sjukepleiefagleg vegleiar.
Vegleiar skal: o støtta og ivareta sjukepleiar o samarbeida om
målsetjing og litteraturval o vegleia i forhold til måloppnåing o
fylgja opp lœringsprosessar o lœra å reflektera over praksis
Hospitering
Sjukepleiar har høve til å hospitere på andre arbeidsplassar,
der ho kan styrkja kunnskaps/erfaringsgrunnlaget sitt, eller
ynskjer å fordjupa seg. Dette må vera område som også er sentrale
for legevaktsarbeidet. Sjukepleiar set sjølv opp ynskje, som
vegleiar/fagutviklingssjukepleiar avtalar nœrare.
Litteraturliste
Den som er i programmet, set opp eiga litteraturliste. Denne
skal vera på 4000 sider. Av desse skal 50prosent vera
sjukepleiefagleg relatert. Det resterande kan vera
støttelitteratur. Pensumet skal fordela seg over alle tre modular
og kvart av dei områda det har vore undervisning innan. Av det
totale pensumet skal cirka 1000 - 1500 sider vera knytt opp til
fordjupingsemnet. Dette dannar grunnlaget for prosjektoppgåva, som
er hovudfokus i modul 3. Litteraturlista skal godkjennast av
vegleiar innan ein tidsfrist. Sjukepleiar får opplœring i
litteratursøking, og utvald faglitteratur bør vera av ny dato. Det
er eit mål i seg sjølv at sjukepleiar lœrer å arbeida systematisk
med litteratursøking og får trening i å finna fram til ny
faglitteratur Gjennomføring av klinisk spesialistutdanning
Legevakten tilrettelegg arbeidstid/turnus og gjev støtte til den
einskilde sjukepleiar som er i programmet. Det er meininga at den
einskilde sjukepleiar skal formulera eigne mål for kva han/ho
ynskjer å oppnå med si spesialisering. Dette skal gjerast saman med
leiinga i avdelinga. Måla må vera realistiske og samsvara med
avdelinga sine eigne mål. Måla skal godkjennast av vegleiar. Det
vert sett av tid i arbeidstida for eigne studier til dei som
arbeider med klinisk spesialisering (20 prosent av arbeidstida).
Slik vil ein som arbeider 100 prosent stilling få fri fire dagar
per månad, i 75 prosent stilling tre dagar og i 50 prosent stilling
to dagar. Den einskilde har sjølv ansvar for å melde frå til
avdelingssjukepleiar når han skal ta ut
fridagar/undervisningsdagar. Undervisningablir, så langt råd er,
samla over heile dagar. Den einskilde sjukepleiar må sjølv ta
initiativ til å oppfylla kriteriane i NSF sin godkjenningsordning
og søkja om godkjenning. Evaluering skjer som ein prosess i
samtaler med vegleiar. I modul 1 og 2 skal sjukepleiar munnleg
leggja fram ei eiga oppgåve innan eit av hovudområda som det har
vore undervist i, for sjukepleiarkollegane ved legevkten. Oppgåva
skal vera sjukepleiefagleg relatert og belysa situasjonar frå eige
praksisfelt. Dette er grunnlaget for å få godkjend modul 1 og 2. I
modul 3 arbeider sjukepleiar med eit sjølvstendig skriftleg
utviklingsarbeid. Dette arbeidet skal vera på 15-20 sider. Denne
oppgåva dannar grunnlag for endeleg godkjenning som klinisk
spesialist i legevaktsjukepleie.
Erfaringar så langt
Det er no tre år sidan den fyrste gruppa tok til med studiet.
Nokre justeringar har vore naudsynte undervegs. Likevel er det alt
overvegande positive erfaringar me sit att med, og vi ser difor
fram til å starta opp ei ny gruppe frå januar 2004. Langt fleire
enn dei som kjem med, er interesserte og oppfyller kriteriane til å
delta. Økonomiske og administrative rammer har sett grenser for kor
mange sjukepleiarar me kan ta inn i programmet til ei kvar tid. Me
meiner å sjå ringverknader i heile sjukepleiargruppa med større
fagleg interesse og engasjement for sjukepleiefaget. Det er meir
diskusjon kring prosedyrar og metodar og det skjer fagleg utvikling
på avdelinga. Dei sjukepleiarane som er i programmet kan få
vegleiingsfunksjonar innafor sitt fordjupningsområde og blir
ressurspersonar i avdelinga. Dei formidlar ny kunnskap til
kollegane sine.
Litteratur
1. Norsk Sykepleierforbund. Sykepleietjeneste i fremtiden,
1989.
2. Mjeldheim MH. Klinisk spesialist i legevaktsjukepleie.
Bergen: Bergen Legevakt, 2001.
3. Norsk Sykepleierforbund. NSFs godkjenningsordning for
klinisk spesialist i sykepleie/spesialsykepleie. www.nsf.no. 2001.
4. Haukeland Universitetssjukehus, Høgskolen i Bergen. Program
for klinisk stige, 1998.
5. Benner P. Fra novice til ekspert. København: Munksgaard,
1995.
6. Granum V. Sykepleieren - den forskende praktiker. Oslo: Tano
Aschehoug, 1997. 7. Molander B. Kunnskap i handling. Gøteborg:
Daidalos, 1993.
8. Martinsen K. Omsorg, sykepleie og medisin. Oslo: Tano, 1989.
9. Kirkevold M. Klokskap og kyndighet. Oslo: Ad Notam,
Gyldendal, 1993.
0 Kommentarer