Virksomhetsleder får ansvaret
Det er ikke lenger legene som skal delegere ansvaret for legemiddelhåndteringen.
Fra 1. mai trer nye regler i kraft. De nye reglene pålegger lederen av den enkelte institusjon - eller virksomhet - ansvaret for at håndteringen av legemidler er forsvarlig.
Virksomhetslederen skal blant annet sørge for riktig kompetanse
på riktig sted, sikre internkontroll, implementere gode
rutiner og nødvendig opplæring - og sørge for å evaluere rutiner og
praksis.
Leder har ansvar
Fram til nå har delegering av oppgaver gått direkte fra lege
til annet helsepersonell, uavhengig av om legen har vært leder for
virksomheten. Fremover skal for eksempel ikke en tilsynslege
på et sykehjem delegere oppgaver til de ansatte. Dette vil
utelukkende være sykehjemsleders ansvar.
Berører ikke foreskrivning
Hensikten med de nye reglene er å sikre tydelig plassering av
ansvar, tilstrekkelig kompetanse og gode rutiner ved håndtering av
legemidler. Har ikke lederen selv legemiddelkompetanse, må det
tilknyttes en faglig rådgiver.Forskriften medfører ingen
endringer i legens foreskrivningsrett.
Forskriften vil også gjelde utenfor helsetjenesten når det er
helsepersonell som håndterer legemidler.
0 Kommentarer