fbpx Hjelper på telefon Hopp til hovedinnhold

Hjelper på telefon

Lurer du på hvem som tar telefonen når du ringer Fritt sykehusvalg i Helse Sør Øst? En av dem heter Sidsel Gjertsen.

Siden 2002 har Sidsel Gjertsen ved kontoret for fritt sykehusvalg i helseregion sør øst, svart på henvendelser fra blant annet pasienter, pårørende, fastleger og arbeidsgivere som lurer på hvordan de kan bytte sykehus for å bli raksere utredet og behandlet og ikke minst hvor de bør behandles.

- Fritt sykehusvalg er en fin arbeidsplass. Folk blir så glade når de får hjelp, sier hun.

I snitt får omlag 50 personer hjelp av Gjertsen eller hennes fem kolleger hver dag. Så langt i år har over 13 000 pasienter fra Sør-Øst ringt for å få hjelp til å velge sykehus.

- I tillegg har Fritt sykehusvalg sitt nettsted rundt 900 unike brukere hver dag, sier Gjertsen.


70 prosent

Tall fra Fritt sykehusvalg viser at 70 prosent av alle som ringer til Fritt sykehusvalg, er hjemmehørende i Helse Sør ØSt. Riksrevisjonens rapport viser til at nærmere hver femte pasient i Sør-Øst benytter seg av tjenesten.

- Hvem er det som ringer?

- Min opplevelse er at det er folk fra alle samfunnslag og alder. Kanskje med unntak av de unge. Da er det oftest foreldrene som ringer, sier hun.

Riksrevisjonen sa i sin rapport at det først og fremst var de med høy utdanning og inntekt som benyttet tjenesten.

- Det er ikke mitt inntrykk. Men det kan være det er de som bruker nettet. Som sagt, på telefonen får jeg henvendleser fra alle samfunnsslag, sier hun.

Fritt sykehusvalg i Helse Sør- Øst har lokaler i Tønsberg. Alle seks ansatte er utdannet sykepleiere.

 


Har endret seg

Fritt sykehusvalg er 10 år i år. Gjertsen som har jobbet med tjenesten nesten like lenge, har merket at behovene har endret seg.

- Da jeg begynte her var ventetidene lange. Enkelte kunne vente i årevis. For eksempel  innenfor sykdommer som muskel og skjelett. Slik er det ikke lenger, sier hun.

Ifølge Gjertsen er det ikke bare ventetider folk ønsker informasjon om.

- Spørsmål om pasientrettigheter har økt. Vi får også spørsmål om reiseutgifter, hvilke sykehus som gjør flest operasjoner innen en diagnose, og hvilken type behandling de forskjellige sykehus tilbyr til samme diagnose, og hvordan de skal gå frem for å bytte sykehus, sier Gjertsen.

Les også:Fritt sykehusvalg korter ventetiden



Mer informasjon

Hun sier til Sykepleien at de har bygget seg opp mye informasjon.

- De som ringer oss kan få mer informasjon enn det som står på nettsiden. Vi henter for eksempel inn informasjon om hvem som utfører mini invasiv kirurg ved hofteleddsartrose, Davinchi metode ved prostata forstørrelse, utredning ved ME og mye mer, sier hun.

Gjertsen kan gi informasjon om sykmeldingsprosjektet Raskere tilbake, tilgjengelighet hos avtalespesialister innenfor psykisk helsevern og fysisk helse og tilbud og ventetider hos røntgeninstitutt med avtale med Helse Sør Øst RHF.

Dersom brukerorganisasjoner, helseforetak, NAV-kontor eller andre ønsker det, kan de få besøk av Fritt sykehusvalg og informasjon om tjenestene de tilbyr.



Kritikk

Riksrevisjonen og Teknologirådet har påpekt at informasjonen på nettsiden er for dårlig og lite relevant for pasienter som skal velge sykehus. Blant annet fordi den først og fremst sier noe om ventetider og ikke kvalitet.

- Hva mener du om det?

- Ut i fra de som ringer, er mitt inntrykk etter åtte år, at ventetider er det mest interessante. I tillegg så kan vi på telefonen gi mer informasjon enn det som er på nettsiden. Men vi ønsker alltid å bli bedre, sier hun.

Gjertsen sier at Helsedirektoratet nå skal utvide nettstedet med mer informasjon om flere diagnoser.

- Det skal settes ned en arbeidsgruppe som skal se på innholdet. Men når det gjelder kritikken av kvalitetsidikatorer så kan jeg til dels forstå denne. Informasjonen gis pr i dag på helseforetak nivå, og sier lite om kvaliteten på den avdelingen man skal søkes for behandling til. Da spørs det hvor reell informasjonen blir, sier hun sier hun.

Gjertsen minner om at det finnes tilsvarende informasjonstjenester i de tre andre helseregionene også.

- Vi samarbeider daglig og hjelper også hverandre med saker og spørsmål, sier hun.

Ved siden av nettsiden: www.frittsykehusvalg.no, kan man ringe 800 41 004 dersom man trenger hjelp.


Les også: Uakseptable svakheter







0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse